Zacznij ćwiczyć i trenować w domu. Jak zacząć trening?

mężczyzna ubrany w czarny strój sportowy wykonuje deskę przy użyciu hantelków

Zacznij ćwiczyć i trenować w domu. Jak zacząć trening?

Aktywność fizyczna to jeden z głównych filarów naszego zdrowia. Regularnie wykonywane ćwiczenia nie tylko pomogą osiągnąć lepszą kondycję i wytrzymałość, ale również wspierają układ odpornościowy oraz poprawiają nastrój. Z powodzeniem możesz zacząć ćwiczyć w domu. Jak zacząć? 

Aktywność fizyczna w domu – zalety 

Kluczowym elementem osiągnięcia każdego z celów, w tym zdrowia i utrzymania sylwetki, jest regularność. Cyklicznie wykonywane ćwiczenia dadzą nam szereg korzyści zdrowotnych. Nie musisz spędzać wiele godzin na macie czy siłowni, by cieszyć się zdrową sylwetką oraz sprawnym ciałem. Trening z powodzeniem możesz wykonać w domu i dostosować jego intensywność, rodzaj i długość do własnych preferencji. 

Trening w domu może mieć wiele zalet. Sprawdzi się np. kiedy nie masz zbyt dużo czasu i dojechanie na siłownie, basen czy wyjście do parku nie jest możliwe. Wykonywania domowych ćwiczeń nie musisz również uzależniać od pogody. Wystarczy odrobina miejsca i wygodny strój, by móc zacząć przygodę z treningiem w domu! 

Ćwiczenia w domu – jak zacząć od zera i co warto ćwiczyć?

Jak zacząć trening w domu? Przyda się odrobina motywacji, ale również wybranie zestawu ćwiczeń. W zależności od tego, czy planujemy jogę, pilates czy może intensywną tabatę, może się przydać różny rodzaj sprzętu. Na początek wystarczy jednak wygodny strój do ćwiczeń oraz mata. Wybierz ćwiczenia, które sprawią ci największą radość. Trening wcale nie musi być długi, warto jednak pamiętać o rozgrzewce oraz rozciąganiu po wykonanych ćwiczeniach. 

Polecamy także:  Jak ćwiczyć mięśnie dna miednicy? Porady

Co warto ćwiczyć? Możesz zdecydować się na cardio, fitness, ćwiczenia rozciągające, pilates, tabatę czy trening modelujący sylwetkę, tzw. body shape. Wszystko jednak zależy od twojego poziomu zaawansowania. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną, nie potrzebujesz od razu specjalistycznego sprzętu. Za ciężarki mogą posłużyć butelki z wodą, a pasek do rozciągania zastąpisz ręcznikiem czy paskiem od szlafroka. W domu mamy wiele przedmiotów, które mogą nam pomóc w ćwiczeniach! To np. krzesło, brzeg łózka czy nawet ściana.  

To warto zacząć ćwiczyć w domu bez sprzętu

Wspieranie zdrowego stylu życia wiąże się nie tylko ze zdrową dietą, ale również regularnymi ćwiczeniami. To nie sprzęt jest najważniejszy a nasze chęci oraz to, by odpowiednio się motywować. Istnieje wiele rodzajów ćwiczeń w domu, które możesz wykonywać bez użycia sprzętu. Warto jednak przy tym zadbać o nasze bezpieczeństwo, by zmniejszyć ryzyko kontuzji. Dlatego zarówno przed ćwiczeniami cardio, jak i siłowymi wskazana jest rozgrzewka. 

Podczas wykonywanych ćwiczeń warto zwrócić szczególną uwagę na technikę. W przeciwnym razie możemy nie tylko łatwo nabawić się kontuzji, ale również nie osiągnąć efektów w postaci np. wyrzeźbionej sylwetki. By trenować w domu, możesz mieć sprzęt do ćwiczeń, ale nie musisz. Skuteczny trening w domu wykonasz również przy użyciu ciała jako obciążenia. Sprawdzi się trucht w miejscu, wykroki, pompki oraz przysiady. 

Jeśli lubisz ćwiczyć i czerpać z tego przyjemność intensywne cardio, dance fitness, rozciąganie, joga czy pilates mogą być dobrym rozwiązaniem! 

Jak zacząć trenować po przerwie? 

Powrót do ćwiczeń po przerwie nie musi być trudny. Warto mieć plan ćwiczeń, jeśli chcesz osiągnąć wymarzone przez siebie efekty. Jednak dobry trening to przede wszystkim ten wykonywany regularnie. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć, warto rozpocząć nawet od kilku minut ćwiczeń. To świetny sposób na skuteczną pobudkę czy obniżenie poziomu stresu po całym dniu pracy. 

Polecamy także:  Ogień efektywności – top ćwiczenia co spala najwięcej kalorii!

Warto również znaleźć ciekawe ćwiczenia. Powinny być dopasowane do poziomu naszego zaawansowania, by pomogły nam zwiększyć wytrzymałość, stabilizację i kondycję – w zależności od tego, jaki efekt będziesz chciał osiągnąć. Na początek z pewnością przyda się mata do ćwiczeń. Do różnych form aktywności sprawdzą się również obciążniki na kostki i hantle. Możesz przeplatać różne rodzaje aktywności, by urozmaicić ćwiczenia. 

Trening siłowy i ćwiczenia siłowe – plan treningowy i domowa siłownia 

Własny plan treningowy z pewnością pomoże ci w osiągnięciu efektów ćwiczeń. Trening siłowy w domu na początek nie wymaga zbyt dużej ilości sprzętu. Przydadzą się hantle, kettlebells oraz drążek do podciągania, jeśli istnieje taka możliwość. Trening siłowy obejmuje zestaw ćwiczeń, który pomoże w rozbudowaniu masy mięśni oraz zwiększeniu wytrzymałości. Codzienny trening warto przeplatać różnymi formami aktywności fizycznej. 

W domu do treningu przyda się przede wszystkim miejsce do ćwiczeń, choć nie musi być go wiele. Większa przestrzeń z pewnością ułatwi ćwiczenia, ale nie jest ona konieczna. 

Domowy trening – wybierz swoje ulubione ćwiczenia domowe 

Niezależnie od rodzaju wybranej przez nas aktywności bardzo ważne jest to, by czerpać z niej przyjemność! Oczywiście, nie zawsze będzie chciało nam zabrać się za treningi, ale jeśli będziemy lubić dany rodzaj ćwiczeń, prawdopodobieństwo wykonywania ich regularnie wzrośnie. Co będzie jedynie pracować na nasz sukces. 

Ćwiczenia w domu pozwalają na uzyskanie konkretnych efektów, bez konieczności kupowania drogiego sprzętu. Możesz ćwiczyć dance cardio, skakać na skakance czy wykonywać trening w domu z obciążeniem. 

Trenuj z aplikacją do ćwiczenia w domu 

Aktywność fizyczna jest z jednym z filarów naszego zdrowia! Jeśli wolisz, możesz ćwiczyć z aplikacją do ćwiczeń. Wystarczy, że znajdziesz odpowiednie miejsce w domu, wybierzesz interesujący cię trening i zaczniesz ćwiczyć. W aplikacjach dostępne są różne funkcje, np. monitorowanie postępów, przykładowy jadłospis, czy wybór ćwiczeń pod względem ich rodzaju oraz długości. Dzięki temu łatwiej trening całego ciała będzie łatwiejszy i może okazać się, że będziesz ćwiczyć regularnie. 

Polecamy także:  Na czym polega trening anaerobowy (beztlenowy)?

Trening w domu może być fascynującą przygodą! Możesz ćwiczyć o każdej porze dnia i nocy oraz wybierać najciekawsze dla siebie rodzaje aktywności. Wystarczy mata do ćwiczeń i sportowy strój, który kupisz niemal w każdym sklepie. Warto wybrać rodzaj aktywności, który sprawi nam przyjemność, co może przełożyć się na regularność treningów, a co za tym idzie uzyskane efekty.