Ile kalorii spala bieganie?

człowiek stojący na torze do biegania

Bieganie a spalanie kalorii 

Bieganie to wyjątkowy rodzaj aktywności fizycznej. Odpowiedni zarówno dla młodszych, jak i starszych osób, jeśli właściwie dobierze się poziom intensywności treningu. Wyrzut endorfin, który pojawia się u biegacza po wysiłku, sprawia, że chce jeszcze częściej wracać do tego rodzaju aktywności. Bieganie to również świetny sposób na to, by zacząć przekraczać swoje granice. 

Jeśli nigdy nie mieliśmy kontaktu z tym rodzajem sportu, w zależności od naszej kondycji, przebiegnięcie bez przystanku 15 minut może okazać się sporym wyzwaniem. Jednak wystarczy regularny trening, by szybko zrobić postępy i np. po kilku tygodniach móc już biec 60 minut bez przerwy we własnym tempie. 

Mało jest rodzajów aktywności fizycznej, które spalą więcej kalorii niż bieganie.  Oczywiście, wiele zależy m.in. od poziomu intensywności treningu, wagi, płci, a także kondycji fizycznej osoby, która ćwiczy. W trakcie biegania jesteśmy w stanie przyspieszyć metabolizm, który nie zwalnia jeszcze na kilka godzin po zakończonym treningu. 

Ile kalorii spala bieganie przez 30 minut?

Wpływ na ilość spalanych kalorii ma wiele czynników. Przyjmuje się, że spalamy 62 kcal na każdy kilometr biegu. Ile kalorii spala 5 km biegania oraz ile kalorii spala bieganie 30 min? Jeśli biegniemy w tempie 6 minut /km, w ciągu 30 minut przebiegniemy 5 km i możemy spalić nawet 300 kcal. Ile kalorii spala bieganie 20 min? Okazuje się, że pozwala spalić nawet 200 kcal. Warto również zdecydować się na 15 minut biegania. Ile spala kalorii tak krótki trening? To ok. 150 kalorii spalonych podczas treningu. Utrzymanie tego samego tempa w ciągu godziny pozwoli na spalenie ok. 620 kcal i przebiegnięcie 10 km. 

Polecamy także:  Bieganie a mięśnie brzucha – jak regularny jogging wpływa na brzuch?

Ile kalorii spalamy podczas biegania przez godzinę?

Wystarczy godzina biegania. Ile spala kalorii? Średnio przyjmuje się, że spalanie kalorii podczas 60 minut biegu wynosi ok. 500 kcal. To tyle samo, ile kalorii ma 10 ciasteczek oreo, czy paczka prażynek. Dlatego bieganie to szybki sposób, by spalić kalorie i zwiększyć ujemny bilans kaloryczny.   

Ile kalorii spala bieganie 60 min w intensywnym tempie? Na zużycie kalorii ma również wpływ tempo. Jeśli zwiększymy je do 4 minut /km, spalimy 930 kcal podczas 60 minut biegania i trasie 15 km. 

Jak spalić więcej kalorii w trakcie biegu? 

Najprostszym sposobem na zwiększenie wydatku energetycznego jest wydłużenie czasu treningu. To jednak niejedyne rozwiązanie! Możemy również zastosować trening interwałowy o wysokiej intensywności. Krótka rozgrzewka, swobodny trucht przeplatany ze sprintem oraz np. skakaniem na skakance mogą podnieść liczbę spalanych kalorii, oraz dodatkowo „podkręcić” metabolizm. 

Warto pamiętać, że do spalenia jednego kilograma masy ciała potrzeba ok. 7000 kcal. 

Trening biegowy a odchudzanie 

Ile kalorii spalamy podczas biegania – na to pytanie szukają odpowiedzi osoby, które planują zrzucić zbędne kilogramy lub utrzymać aktualną sylwetkę. Bieganie to świetny sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów. Jednak przed rozpoczęciem treningu warto skonsultować się z lekarzem i upewnić się, że ten rodzaj aktywności fizycznej nam nie zaszkodzi. Zbyt duże obciążenie stawów kolanowych czy ogólna zła kondycja i poziom wytrzymałości organizmu mogą sprawić, że początkowo lekarz zaleci np. basen i dłuższe spacery. 

W przypadku odchudzania to właśnie regularna aktywność fizyczna okaże się naszym kluczem do sukcesu. By pozbyć się niechcianych kilogramów lub utrzymać aktualną sylwetkę, nie musimy wykonywać wymagających treningów. Warto pamiętać, że tkankę tłuszczową zaczynamy spalać po ok. 30 minutach treningu. Dlatego utracie wagi sprzyja bieganie przez dłuższy czas, np. 60 minut. Możemy zdecydować się na bieganie w miejscu.  Ile kalorii spalę podczas biegania w miejscu? Odpowiedź może zaskoczyć! Podczas 5 minut tego rodzaju aktywności możemy liczyć na wysoką liczbę spalonych kalorii – 45. 

Polecamy także:  Zacznij ćwiczyć i trenować w domu. Jak zacząć trening?

Jak często i po ile kilometrów biegać? 

Każdy organizm jest inny, o czym warto pamiętać przy doborze najlepszego dla nas rodzaju aktywności fizycznej. Organizm szybko przystosowuje się do nowego rodzaju ćwiczeń, dlatego dobrym pomysłem może być ich rotacja. Bieganie możemy przeplatać np. jazdą na rowerze, treningiem siłowym, pilatesem spacerami. Najważniejsze, by czerpać przyjemność z ruchu i by ćwiczenia stały się naszym nawykiem. 

Warto pamiętać, że regularne bieganie zwiększa zapotrzebowanie energetyczne organizmu, co powinniśmy uwzględnić w naszym jadłospisie. Ilość kalorii nie powinna być zbyt ograniczona. Nie zawsze mniej kalorii oznacza to, że schudniemy w szybszym tempie, czy też będziemy zdrowsi. W dłuższej perspektywie czasu potrzebujemy energii z pożywienia, by mieć siły na pokonywanie dłuższych dystansów i codzienne funkcjonowanie. 

Dlatego to, ile będziemy biegać, zależy od naszych możliwości oraz kondycji. Trening 2–3 razy w tygodniu pozwoli na optymalne wykorzystanie możliwości naszego organizmu oraz pozwoli zrzucić zbędne kilogramy. Możemy stosować różne tempa biegu, wplatać interwały, które spalają więcej kalorii. 

Nie tylko częstotliwość treningów będzie miała znaczenie, ale również wybrana przez nas długość trasy oraz czas trwania biegu. Jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z bieganiem, możemy zacząć od krótszych dystansów do 5 km i z czasem je zwiększać. Warto się wybrać nawet na 20 minut treningu w pobliskie miejsce, by dać sobie szansę na relaks i odrobinę ruchu. Jeśli nie mamy możliwości pobiegać w terenie, możemy skorzystać z bieżni na siłowni. 

Kalkulator kalorii – do tego może się przydać 

Na ilość spalanych kalorii może mieć wpływ wiele czynników. Nie tylko masa ciała, czy ukształtowanie terenu, po którym się poruszamy, ale również płeć i wiek biegacza. Jeśli zależy nam na monitorowaniu naszych postępów oraz spalanych kalorii podczas biegania, możemy skorzystać z dostępnych w internecie darmowych kalkulatorów kalorii. Pozwolą przybliżyć zużycie kalorii podczas biegu i np. sprawdzisz w nich, ile kalorii spalimy podczas 20 minut biegania. Kalkulator bierze pod uwagę zmienne i czynniki oraz liczbę spalanych kcal na kilometr. Warto jednak pamiętać, że wyliczenia mogą się różnić w zależności od intensywnych treningów, czy wybranej trasy. 

Polecamy także:  Domowe pompki na biceps – jak wykonać i wzmocnić mięśnie ramion

Jeśli skorzystamy z aplikacji do biegania, będziemy mogli również śledzić historię przebytych tras i na bieżąco monitorować swoje postępy. Sprawdzimy także, ile kalorii spalimy podczas 30 minut biegania oraz ile kalorii spalę podczas biegania truchtem, co ułatwi prosty wzór spalonych kalorii. 

Możemy również skorzystać z opasek, które pokazują poziom tętna w trakcie wysiłku, co może być pomocne w doborze poziomu intensywności treningu.