konkurs link

newsletter

• 14.12.2018, Imieniny obchodzą: Alfred, Izydor

Weekend w Gorcach – okiem Czytelników

Stacja Turystyczna na Skałce Stacja Turystyczna na Skałce fot. Beata Chmiel

Słysząc o uprawianiu rodzinnych sportów zimą, zazwyczaj myślimy o jeździe na nartach, sankach, łyżwach, jednak rzadko przychodzi nam do głowy, że można by się było wybrać z dziećmi w góry. Faktem jest, że zimowe górskie wędrówki z maluchami są trudniejsze niż letnie, ale również możliwe.

Najważniejsze jest, by odpowiednio zaplanować trasę dostosowaną do możliwości dzieci oraz je odpowiednio ubrać (należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiednie docieplenie stóp), gdyż zmarznięte dziecko = histeria, a wtedy wędrówka jest niemożliwa! Należy też zadbać o wymienne ciepłe ubrania dla naszych pociech na wypadek przemoczenia, co łączy się ze wzrostem wagi naszego bagażu. Warto jednak wyjechać z tonącego w śnieżnym błocie miasta i udać się do „Krainy Śniegu” pełnej błyszczących w słońcu zasp.

My na naszą górską wędrówkę zimową wybraliśmy jedną z gorczańskich dolin. Poniższa mapa pokazuje trasę przebytą przez nas wraz z dwójką dzieci: Franio (trzy lata), Klara (półtora roku).

mapa

Zapowiadał się wtedy piękny zimowy, słoneczny i niezbyt mroźny weekend, więc nie było możliwości, aby przepuścić taką okazję na wspólną, śnieżną wyprawę. Postanowiliśmy udać się w Gorce i szlakiem żółtym dojść do Gorczańskiej Chaty, gdzie mieliśmy spędzić noc. Jednak w trakcie trasa uległa modyfikacji.

Na szlak ruszyliśmy w południe. Dzieci wyspały się w trakcie drogi do miejsca, z którego wyruszaliśmy, więc dysponowały dużymi pokładami energii. Skoro śniegu było pod dostatkiem, nie mogło zabraknąć też sanek. Dzieci początkowy odcinek wędrówki jechały na sankach ciągniętych przez rodziców, lecz gdy na drodze pojawił się piesek, maluchy zostały zmobilizowane do wędrowania na nóżkach. Małe wędrowniczki, zachwycone taką ilością śniegu, biegały po zaspach i bawiły się śnieżkami, wrzucając je do strumyka. Zabawiając się po drodze, minęliśmy skręt do schroniska (żółty szlak), więc postanowiliśmy udać się dalej, gdyż dysponowaliśmy jeszcze sporą ilością czasu do zmroku. Dzieci jednak były coraz bardziej zmęczone i marudne. Klarcia przesiadła się do nosidła. Jak się okazało, samo końcowe podejście na Skałkę było dość strome i męczące, zajęło więc nam sporo czasu.

Gorce3

Po dotarciu do Chaty zostaliśmy serdecznie przyjęci przez gospodynię, panią Katarzynę Szlaga. Od razu przyniosła spory kosz pełen drwa do palenia w piecu, więc już po chwili, siedząc przy kominku, mogliśmy się ogrzać. Zjedliśmy też ciepły, dodający sił posiłek. Dzieci, a w szczególności Franio, doglądały ognia w piecu, dorzucając co jakiś czas pod okiem tatusia drewno. Gdy już nie było czego palić, maluchy spędziły jeszcze chwilkę przy kolorowaniu i niedługo potem smacznie usnęły.

Kolejnego dnia wstaliśmy wcześnie rano, ale jak się okazało, w sam raz, żeby się spokojnie zebrać i zdążyć na mszę do kaplicy w Jamnym. Zjedliśmy śniadanie i rozgrzewaliśmy się ciepłą herbatą. Tatuś zdążył jeszcze porozmawiać z gospodynią i dowiedzieć się, jaka jest historia Chaty na Skałce, oraz wypytywał o partyzantów, którzy ukrywali się w tym miejscu (partyzanci AK 1 PSP).  Franio bardzo chciał zobaczyć zwierzątka, więc pani Katarzyna zaprowadziła go do kur, krowy, cielaka i konika. Pozostało nam już tylko wyruszyć w powrotną trasę. Ciężkie podejście dnia poprzedniego dostarczyło nam tym razem wielkiej uciechy, gdyż po zjeździe na sankach znaleźliśmy się na dole już po kilku minutach. Trasę od kaplicy do Ochotnicy Górnej pokonaliśmy dość szybko, kończąc naszą wyprawę kuligiem (w roli konia tatuś).

Gorce2

Wszyscy zainteresowani okolicą powinni zajrzeć na stronę Gorczańskiej Chaty oraz Gminy Ochotnica Dolna.

Jeśli planujecie odwiedzić Stację Turystyczną na Skałce, skontaktujcie się z panią Katarzyną Szlaga – tel. +48 (18) 262 43 43

Beata Chmiel

Opublikowano w: Turystyka piesza

Czytaj także

Buty KEEN - Durand Mid WP

Komfort miliona kroków! Nie ważne, jak daleka i długa będzie wędrówka, KEEN Durand Low WP jest trwały i sprawi, że będziesz czuł się komfortowo. Oparte na piance poliuretanowej i dwu częściowej podeszwie, buty Durand Mid WP są trwałe, niezawodne i długowieczne.

Buty dla Sportowej Rodziny - test butów marki KEEN

Buty amerykańskiej marki KEEN poznaliśmy jakiś czas temu i od razu podbiły nasze serca, a raczej... stopy. W zeszłym roku w lecie testowaliśmy dziecięcy model KEEN Sagewood CNX (przeczytaj opis testu), a w zimie  Loveland Boot WP i Brady (przeczytaj opis testu). A teraz mamy przyjemność chodzić w czterech modelach: Keen Kanyon z kolekcji Waterfront (męskie), Keen Clearwater CNX z kolekcji Waterfront (damskie), Keen Newport H2 z KEEN KIDS (dziecięce) i Keen Seacamp CNX II z KEEN KIDS (juniorskie).

Questing – gra na jesienne dni

Złota jesień to idealny moment na poznawanie w nietypowy sposób Polski. Właśnie ta pora roku jest doskonałym tłem na poszukiwanie skarbów. Dzięki questingowi można odkryć miejsca na nowo – bez względu na to, czy jest się podróżnikiem „samotnikiem”, czy też poszukiwaczem wrażeń dla całej rodziny. Na turystów, którzy odwiedzą, między innymi gminy Bałtów, Lipsko, Ostrowiec Świętokrzyski, czeka ponad dwadzieścia questów o tematyce przyrodniczej, kulturalnej i historycznej.

Chudy Wawrzyniec i szlaki rowerowe - Ujsoły nie tylko dla ultramaratończyków

Noc przed Chudym Wawrzyńcem – ultramaratonem górskim w Beskidzie Żywieckim, podzielonym na dwa dystanse: 50 km i 80 km – nie zapowiadała nic dobrego. Nad nami urwało się niebo. Drżący i skuleni pod kołdrą, w otoczeniu potężnych wyładowań atmosferycznych, zastanawialiśmy się, co przyniesie zbliżający się ranek; czy bieg w ogóle się odbędzie? Noc była złowroga.

Questing - pozwól mi zrobić, a zrozumiem…

Słowo questing na stałe wpisało się w słownik pojęć związanych z turystyką. Ale czy wiemy czym on naprawdę jest, skąd przywędrował i jakie wartości pomaga przekazywać?

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.