konkurs link

• 27.5.2018, Imieniny obchodzą: Juliusz, Magdalena, Jan

Dzika rzeka na obrzeżach miasta – kajakiem po Jeziorce

Spływ Jeziorką Spływ Jeziorką fot. Ewa Świerżewska
Przez grubo ponad 30 lat życia w Warszawie nie mieliśmy pojęcia o istnieniu w pobliżu rzeki Jeziorki. Dopiero niedawno, zupełnie przez przypadek, odkryliśmy ją i od razu zapragnęliśmy pokonać kajakami. Wiosenna wysoka woda pokrzyżowała nasze plany dwukrotnie i dopiero pod koniec sierpnia udało się je zrealizować.
Przez Wilanów, Powsin i Konstancin dotarliśmy do Górek Szymona w Zalesiu Dolnym, gdzie po pokonaniu jazu na Jeziorce zobaczyliśmy czekające na nas kajaki. Od razu wypatrzyliśmy sobie czerwonego Sprintera – model, który świetnie sprawdził się podczas spływu Wkrą.

Spływ Jeziorką Górki Szymona

Od pierwszych metrów rzeka okazała się wymagająca. Zwalone drzewo skutecznie zahamowało płynących przed nami kajakarzy. Nam siłą rozpędu i pracą bioder udało się pokonać przeszkodę, która była tylko preludium do kolejnych, czekających na nas podczas trzygodzinnego spływu.

Spływ Jeziorką

Niemal na całej długości, którą pokonaliśmy (od Górek Szymona do Starej Papierni w Konstancinie – ok. 14 km) rzeka jest wąska i kręta, usłana naturalnymi, a czasem całkiem nienaturalnymi przeszkodami. To, że nurt przecinają zwalone drzewa, a pod powierzchnią czają się konary i pieńki, bardzo mnie nie zdziwiło, jednak widok ogromnych opon wbitych w dno dawał do myślenia. Choć w zasadzie nie powinniśmy być zaskoczeni – Jeziorka, pomimo starań właściciela wypożyczalni kajaków, który regularnie organizuje ekospływy, mające na celu oczyszczenie rzeki – jest zaśmiecona. Plastikowe butelki i inne odpady dość często psują dziki krajobraz.

Spływ Jeziorką przenoska

Po godzinie od wypłynięcia z Górek Szymona dotarliśmy do pierwszej i jedynej tego dnia przenoski – kolejnego jazu (trzeba wyjść na lewym brzegu). I znów okazało się, że bardzo przydałyby się gumowe buty, bo chodzenie boso grozi poważnymi obrażeniami stóp. Szybko przenieśliśmy kajak na drugą stronę jazu i ruszyliśmy w dalszą drogę. Przyzwyczajaliśmy się powoli do tego, że co chwila trzemy dnem kajaka o pionowe pieńki i ukryte pod powierzchnią konary. Kilka razy musieliśmy przeciskać się między zwalonymi drzewami i odpychać od innych przeszkód; dwa razy zaliczyliśmy też mieliznę. Mniej więcej po 2 godzinach płynięcia na naszej drodze pojawił się próg, który na szczęście udało się nam dość spokojnie pokonać, choć dziób kajaka zanurzył się tak, iż niemal nabraliśmy wody do środka (podobno przy niższym poziomie wody pokonanie tego progu jest nieco trudniejsze, bo kamienie, które były teraz pod wodą, wystają ponad jej powierzchnię).

Spływ Jeziorką prom

Im bliżej byliśmy Konstancina, tym coraz więcej pojawiało się na brzegach rzeki eleganckich willi, a nawet luksusowych rezydencji. Ciekawy widok stanowił niewielki prom, którym mieszkańcy osiedla zlokalizowanego na lewym brzegu Jeziorki przedostają się na prawy, a także domek na drzewie, w pobliżu którego znajduje się niewielka piaszczysta plaża, gdzie na chwilę się zatrzymaliśmy.

Spływ Jeziorką domek na drzewie

Spływ Jeziorką

Dotarcie na wysokość tężni w Parku Zdrojowym w Konstancinie zajęło nam ok. 2,45 h, a stamtąd po kilku minutach dopłynęliśmy do miejsca, w którym spływ się kończy, na prawym brzegu, tuż przed jazem przy Starej Papierni.

Spływ Jeziorką Konstancin Jeziorna

Z osobami wypożyczającymi kajaki umówieni byliśmy tak, że na wysokości tężni dzwonimy, a oni niedługo potem przyjeżdżają z naszymi rowerami i odbierają kajaki. Okazało się to świetnym rozwiązaniem, gdyż dzięki temu droga powrotna do Wilanowa zajęła nam niecałą godzinę (przez Powsin i później ścieżką rowerową).

Spływ Jeziorką jaz w Konstancinie

Ten pierwszy kontakt z Jeziorką zaliczyliśmy tylko we dwójkę, bez dzieci, które szalały jeszcze na letnim obozie. Przyznam, że nawet się z tego cieszę, gdyż pojawiające się co i rusz przeszkody, szczególnie na początku bardzo mnie stresowały. Teraz, gdy wiemy już, czego się spodziewać, będziemy chcieli zabrać dzieci, by zobaczyły tę całkiem dziką rzekę, zlokalizowaną ledwie 30 km od centrum Warszawy.

tekst i fot. Ewa Świerżewska

A tu filmik z wyprawy i spływu

Kajaki można wypożyczyć w Kajaki-Piaseczno

Opublikowano w: Sporty wodne

Czytaj także

Kajakiem po Rawce

Niedaleko Warszawy, między Skierniewicami a Żyrardowem, można zaznać niemal górskiej przygody kajakowej. Rawka to jedna z najciekawszych rzek nizinnych w Polsce, na której znajdują się i odcinki dla doświadczonych kajakarzy, i dla rodzin z małymi dziećmi.

Energa Sailing - Program Edukacji Żeglarskiej

W minioną sobotę odbyła się inauguracja Programu Edukacji Żeglarskiej dla Dzieci i Młodzieży z całej Polski. Jest to kompleksowy projekt Polskiego Związku Żeglarskiego i Grupy Energa, który ma na celu popularyzację i upowszechnianie ŻEGLARSTWA, jako dyscypliny sportowej i pasji życiowej. Honorowy patronat nad programem objęła Minister Sportu i Turystyki Pani Joanna Mucha, zaś jego ambasadorem będzie kpt.  Zbigniew Gutkowski –  skipper  jachtu ENERGA. Wspierają go również zawodnicy Kadry Narodowej z Przemysławem Miarczyńskim na czele.

Dziecko w kajaku

Zachęcam do podjęcia wyzwania, do wyrwania się z codzienności, do przeżycia przygody w kajaku. Z doświadczenia wiem, że tego typu aktywność wyzwala wspaniałe uczucie wolności i więzi z naturą. Przypominam, że to właśnie „natura” jest naturalnym otoczeniem człowieka (taki sobie dowcip), a NIE: korki samochodowe czy tłok w autobusie albo pogoń za promocją w supermarkecie, ślęczenie przed telewizorem czy monitorem komputera.

Meczowe Mistrzostwa PSKO w klasie Optimist przeszły do historii

Przez trzy dni najlepsi polscy zawodnicy ścigali się na zalewie Bagry Wielkie w Krakowie. Na starcie stanęło 13 osób w tym 3 dziewczynki i 10 chłopców.

Nurkowe ABC, czyli czym to się je

W dzisiejszym świecie, kiedy wszyscy jesteśmy zabiegani i kryzys zagląda do portfeli, często przy wyborze zajęć kusi nas, żeby kierować się kryteriami: „ma być tanio” i „ma być blisko”. Ale zrobilibyśmy ogromny błąd, wybierając szkołę nurkowania w taki właśnie sposób.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.