konkurs link

newsletter

• 16.8.2017, Imieniny obchodzą: Nora, Joachim, Roch

Rowerem z Konstancina do Tarczyna, czyli wyprawa przez Krainę Jeziorki

Szlak rowerowy w Krainie Jeziorki Szlak rowerowy w Krainie Jeziorki fot. Ewa Świerżewska
Od dawna już wybieraliśmy się na całodniową wyprawę rowerową wzdłuż rzeki Jeziorki. 90-kilometrowa  trasa Wilanów, Konstancin, Zalesie Górne, Tarczyn, Lesznowola, Piaseczno, Wilanów okazała się strzałem w dziesiątkę! Świetnie oznakowana, zróżnicowana i bardzo malownicza – doskonały wybór na całodniową, ambitną wycieczkę.
Jako że ostatni tydzień wakacji 2013 roku nasze córki spędzały na obozie rowerowym, postanowiliśmy nie być gorsi. Wybór padł na planowaną od dawna wycieczkę szklakami Krainy Jeziorki. Wyruszyliśmy z Wilanowa, a naszym celem był odległy o około 50 kilometrów Tarczyn.

Pierwszy etap wyprawy wiódł znanym nam świetnie szlakiem do Powsina. Ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Przyczółkowej to istna „ścieżka zdrowia”. Nie, proszę mnie źle nie zrozumieć! Chodzi mi o ogromną liczbę biegaczy, rolkarzy, rowerzystów, nordic-walkerów itp., którzy w niedzielny poranek zaludnili ten szlak. Po dotarciu do parku w Powsinie, przejechaliśmy do Lasu Kabackiego, a w zasadzie Lasu Biegackiego (znów ze względu na liczbę biegających).

Z Powsina do Konstancina prowadzi rowerowy szlak niebieski. Uwaga, nie jest on zbyt dobrze oznakowany i na tym odcinku wycieczki wskazana jest mapa. Gruntowa droga wiedzie wzdłuż Ogrodu Botanicznego, skrajem Klarysewa i Jeziornej, by – po minięciu kilku malowniczych jeziorek - dotrzeć do mostku na Jeziorce tuż obok Parku Zdrojowego w Konstancinie. Tu dołączamy do szlaku czerwonego – tzw. Szlaku Głównego Krainy Jeziorki.

Jadąc tą trasą wczesną wiosną mieliśmy problemy z trzymaniem się czerwonego szlaku. Po prostu oznakowanie – zwłaszcza w samym Konstancinie – było już mocno zużyte. Jakież było nasze zaskoczenie, gdy okazało się, że od tego czasu oznakowanie szlaku zostało gruntownie odnowione i przez kolejne kilometry nie mieliśmy żadnych problemów z odnalezieniem drogi.

Kraina Jeziorki

Przejazd przez Konstancin jest bardzo malowniczy. Najpierw szlak wiedzie wzdłuż Jeziorki, by wkrótce zagłębić się w uliczki uzdrowiska, co daje rowerzystom możliwość podziwiania okazałych willi i rezydencji, z których słynie Konstancin. Część z nich pamięta jeszcze lata przedwojenne, część to całkiem nowe, imponujące posiadłości.

Droga z Konstancina do Żabieńca i Wólki Kozodawskiej prowadzi  w większości szosami, ale o bardzo małym natężeniu ruchu. Jedziemy skrajem Chojnowskiego Parku Krajobrazowego. Okolica jest bardzo zadbana, domy ładne, sporo lasów i całkiem dużych jezior. Na skraju Wólki Kozodawskiej wjeżdżamy do lasu, by po około dwóch kilometrach znaleźć się w Zalesiu Górnym. Zalesie to szczególna osada, niemal letniskowa, cała zanurzona w zielonym lesie. Klimatu dodają nie tylko urocze, w dużej części drewniane domy, ale też nazwy ulic, np. Szmaragdowych Żuków, Promiennego Słońca, Za Siedmioma Górami, Przebudzenia Wiosny, Złotej Jesieni, Droga Dzików  itp.

Szlaki rowerowe Krainy Jeziorki

Od Zalesia, aż do miejscowości Łoś, czyli sporo ponad 10 kilometrów, czerwony szlak prowadzi lasem. I tu niespodzianka. Trasa w dużej mierze wiedzie bowiem wąskimi ścieżkami i jest naprawdę wymagająca. Miejscami wymaga przedzierania się przez wysoką trawę, przejeżdżania pod zwalonymi drzewami a nawet pokonywania błota.

Droga jest jednak doskonale oznakowana, las czysty i piękny, a po drodze mapy i specjalnie przygotowane dla turystów miejsca wypoczynku z altaną i stojakami na rowery.

W Łosiu znów dotarliśmy do Jeziorki. Rzeka w tym miejscu jest dość wąska, wartka i w mojej opinii zachęca do spływu kajakowego. Z relacji znajomych wiemy jednak, że spływ Jeziorką to przygoda dla doświadczonych kajakarzy. My jak na razie jeszcze nie spłynęliśmy tą rzeką, choć już dwa razy mieliśmy taki zamiar. Za każdym razem, w opinii wypożyczających kajaki, warunki były zbyt trudne.

Szlaki rowerowe Krainy Jeziorki

Z Łosia jest już bardzo blisko do miejscowości Prace Duże. W tym miejscu szlak czerwony przecina się ze szlakiem żółtym. Czerwony prowadzi dalej w kierunku Grójca i Mszczonowa, natomiast żółty kieruje się – w jedną stronę – do Tarczyna - w drugą – do Magdalenki.

My skierowaliśmy się do Tarczyna. Z Prac do Tarczyna szlak wiedzie w dużej mierze szosami asfaltowymi wzdłuż rzeki Tarczynki. Trasa jest „prosta, jak w mordę strzelił” (jak mawia nasza młodsza córka), a pięć kilometrów przejeżdża się dosłownie w kilkanaście minut. Przed samym Tarczynem trzeba tylko przeciąć krajową szosę numer siedem i już jest się na rynku.

Tarczyn to małe miasteczko (prawa miejskie odzyskał w 2003 roku) z bogatą historią sięgającą XIII wieku. Świadczą o niej stare mini kamieniczki przy rynku, a zwłaszcza okazały kościół pw. Św. Mikołaja. Bardziej współczesnym akcentem jest fontanna na środku rynku w kształcie… jabłka.

Szlak rowerowy Krainy Jeziorki rynek w Tarczynie

Tarczyn był najbardziej odległym punktem naszej wycieczki. Po małym posiłku wróciliśmy do Prac Dużych i obraliśmy kurs na Magdalenkę. Od tego punktu żółty szlak wiedzie w dużej mierze szosami, ale są to drogi boczne o bardzo małym nasileniu ruchu. Po przejechaniu Złotokłosa i Szczak dotarliśmy do Wólki Prackiej, gdzie ponownie zanurzyliśmy się w lesie. Szlak znów był zaskakująco wymagający, zwłaszcza przeprawa przez łąkę, na której nasz trakt niemal znikał w głębokiej trawie.

Po dotarciu do Cmentarza Południowego w Antoninowie pożegnaliśmy szlak i skrótem (szosami) przez Władysławów, Wilczą Górę, Bobrowiec dotarliśmy do Łozisk. Ponieważ Łoziska są częstym miejscem naszych wizyt (mieszka tu duża część naszej rodziny) poczuliśmy się już jak w domu. Sprawdzoną trasą wzdłuż ulicy Fabrycznej dotarliśmy do Piaseczna, by przez Starą Iwiczną (obok Decathlonu) i Józefosław dotrzeć do Lasu Kabackiego. Jazda w okolicach Piaseczna wymaga dużej uwagi, gdyż ruch jest duży, a ścieżek rowerowych i szlaków jak na lekarstwo.

Las Kabacki wieczorem robi duże wrażenie. Choć naokoło jest jeszcze jasno w samym lesie panują ciemności, wśród których przemykają rozpędzeni rowerzyści, zdyszani biegacze i gubiący się w mroku spacerowicze. Na szczęście mieliśmy ze sobą lampki rowerowe, więc szczęśliwie dotarliśmy do Powsina, tym samym zamykając pętlę naszej wycieczki. 40 minut później odpoczywaliśmy już w domu, ciesząc się z 93 kilometrów wspaniałej wycieczki. Polecamy!

Łukasz Świerżewski
fot. Ewa i Łukasz Świerżewscy
Opublikowano w: Rowery

Czytaj także

Pomorze na rower? Z dziećmi fantastycznie

"Zima" jeszcze w pełni, ale chyba już najwyższy czas pomyśleć, gdzie by się wybrać na rowerowy wypad w wakacje. Góry, mazury, a może morze? Dobra, postawmy tym razem na Bałtyk. A my podpowiemy, kiedy i gdzie najlepiej pojechać.

Przyczepki Croozer Kid for 1/Croozer Kid for 2 - Test

Croozer Kid (w wersji jedno- i dwuosobowej) to zdecydowanie najpopularniejsza markowa przyczepka rowerowa na polskim rynku. Dla naszych klientów nadal jest to pierwszy wybór, gdy planują rowerową wycieczkę, bądź chcą przetestować sprzęt przed zakupem. Croozery najczęściej można też spotkać na ścieżkach rowerowych, dlatego warto przyjrzeć się dokładniej temu właśnie wózkowi, by pokazać jego mocne strony i pewne braki.

Warszawa, Kraków i okolice na dwóch kółkach – recenzja rowerowych przewodników wyd. Bezdroża

Rowerzystów przybywa w Polsce jak grzybów po deszczu, szczególnie dobrze widać to w miastach. Nie dziwi więc, że na rynku pojawiają się specjalne mapy i przewodniki rowerowe. Wydawnictwo Bezdroża oddało do rąk czytelników dwa poręczne, wygodne do zabrania w trasę przewodniki: po Warszawie i okolicach oraz po Krakowie i okolicach – obydwa aktualne i godne polecenia.

Rowerowe wyprawy po Puszczy Bolimowskiej

Nieco ponad rok temu odkryliśmy nowe miejsce na rodzinne wyprawy rowerowe. Bolimowski Park Krajobrazowy to piękne lasy między Żyrardowem a Skierniewicami – w sam raz na tygodniowy urlop lub tzw. długi weekend.

Rowerowa przygoda rodzica z dzieckiem

Grupa rowerowych pasjonatów z klubu kolarskiego Superior MTB Energy Team, w ramach prowadzonej przez siebie Akademii Młodego Kolarza, organizuje w tym roku cykl zawodów rowerowych dla dzieci w wieku 3-12 lat w Poznaniu oraz okolicznych miejscowościach. Czy warto przeżyć rowerową przygodę ze swoim dzieckiem? Przekonajcie się sami!

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.