konkurs link

newsletter

• 16.1.2019, Imieniny obchodzą: Marceli, Włodzimierz, Bernard

Na rowerze w Twierdzy, na pustyni i u Chopina

Twierdza Modlin popadająca w ruinę Twierdza Modlin popadająca w ruinę fot. Magdalena Brzozowska

Nasze (moje i syna) wspólne podróże, te które budzą zachwyt i niecierpliwe oczekiwanie, na dobre rozpoczęły się w ubiegłym roku. Jeździliśmy wcześniej razem, ale to przed rokiem dostaliśmy od znajomego zapalonego rowerzysty namiary na grupy rowerowe podróżujące po województwie mazowieckim i nie tylko. I tak się to zaczęło. Trudno mi wybrać najlepszą, najciekawszą trasę, ale przedstawię tę, która wzbudziła największych zachwyt i wniosła wiele nowego w wychowanie mojego syna.

Trasa: Modlin (PKP) - Twierdza Modlin - Nowy Kazuń - Leoncin - Kromnów - Tułowice - Janów -  Brochów - Plecewice - Żelazowa Wola - Szczytno - Piasecznica (PKP)

Wycieczkę zaczęliśmy ze stacji Modlin, na którą dojechaliśmy pociągiem z Warszawy. Zwiedziliśmy najciekawsze miejsca wspaniałej Twierdzy Modlin. Największe wrażenie robią tu dwie rzeczy: ogrom Twierdzy i postępująca dewastacja. To tu pierwszy raz syn z chęcią i bez płaczu, że boi się ciemności, zwiedzał wraz ze mną i innymi uczestnikami podziemia Twierdzy. Wcześniej (ok. 2. r.ż.) zaczął bać się ciemności, płakał na widok ciemnego przedpokoju, nie chciał wejść na zamek w Iłży, bo droga wiedzie krętym i ciemnym korytarzem. Tu zaraz po zejściu z roweru poprosił o latarkę i... poleciał, nie czekając nawet na mnie. Po powrocie w nagrodę dostał swoją pierwszą własną "czołówkę".

Twierdza Modlin

Przejechaliśmy na drugą stronę Wisły i ruszyliśmy w kierunku Leoncina. Zanim jednak dojechaliśmy tam, zatrzymaliśmy się, by podziwiać Piachy Grochalskie. Tzw. "Grochalskie piachy" to ostatnia z istniejących jeszcze po wojnie kilku kampinoskich "pustyń", powstałych w wyniku całkowitego wyrębu puszczy. Jej historia wiąże się jednak bardziej z działalnością wojska niż drwali - las wycięto tu na początku XX wieku, w ramach czyszczenia przedpola fortów kompleksu Twierdzy Nowogieorgijewskiej. Po wojnie teren objęło wojsko, jako idealny teren do ćwiczeń i detonowania niewypałów. Obecnie "pustynia" nadal należy do wojska i najbezpieczniej oglądać ją z daleka, z wjazdu od strony szosy do Leoncina, skąd i my ją podziwialiśmy.

Grochalskie Piachy

W Leoncinie zwiedziliśmy XIX wieczny kościół Dziekońskiego (znanego m.in. z dwóch neogotyckich świątyń w Warszawie). Następnie, okrążając Puszczę Kampinoską przez Kromnów i Tułowice, dotarliśmy do Brochowa. Tu podziwialiśmy Kościół w Brochowie. Budowla przypomina na pierwszy rzut oka bardziej miniaturę zamku w Malborku, niż kościół. W swojej burzliwej, sięgającej XIV wieku historii była niemym świadkiem m.in. szwedzkiej pożogi, insurekcyjnych walk polsko-pruskich, chrztu parotygodniowego Fryderyka Chopina, oraz dwóch najtragiczniejszych wojennych cyklonów: ośmiomiesięcznych pozycyjnych walk Rosjan z Prusakami na przełomie 1914 i 15 roku, oraz odwrotu, a potem dramatycznego rozbicia armii "Poznań" w ostatniej fazie Bitwy nad Bzurą. Kościół i jego okolica są wspaniale zadbane. Niestety w związku z odbywającym się wewnątrz ślubem nie udało nam się dokładnie zwiedzić jego wspaniałego wnętrza.

Fryderyk Chopin

Z Brochowa już niedaleko do Żelazowej Woli. I tu przeżyliśmy takie doznania duchowo-zmysłowe, jakich nie spodziewałam się, planując wyjazd na tę wycieczkę. Żelazową Wolę trudno określić mianem muzeum - to raczej przyrodnicza świątynia muzyki Chopina, pięknie skomponowana z drzew, krzewów i kwiatów, tworząca jedyny w swoim rodzaju ogród botaniczny w dolince Utraty. Pewnie dlatego jest tu znacznie przyjemniej niż w zwykłym muzeum. Wszędzie rozbrzmiewa muzyka Chopina. Czasem ma się wrażenie, że grają ją drzewa, a to przez pięknie ukryte nagłośnienie. Mój syn niezbyt chętnie wychodził, mimo już sporego zmęczenia. Z radością dosłownie obiegł cały park, zachwycony dźwiękami, kolorami krzewów i kwiatów, strumieniem wody, czy małym wodospadem. Miejsce niezwykle zachwycające i z przyjemnością wrócimy tam jeszcze nie jeden raz.

Wycieczkę zakończyliśmy na stacji Piasecznica, gdzie późnym popołudniem wsiedliśmy do pociągu w kierunku Warszawy.

01.09.2012 Trasa: Modlin (PKP) - Twierdza Modlin - Nowy Kazuń - Fort VII Cybulice - Fort VIII (strzelnica wojskowa) - Leoncin - Kromnów - Tułowice - Janów - Brochów - Plecewice - Żelazowa Wola - Szczytno - Piasecznica (PKP) = 75 km

Tekst i zdjęcia: Magdalena Brzozowska (na wycieczce wraz z synem Serafinem Brzozowskim - tekst nadesłany na konkurs)

Organizatorem i prowadzącym był Mariusz Ładziak (firma Łazik)

Opublikowano w: Rowery

Czytaj także

Cierpliwość i konsekwencja w działaniu – rozmowa z Arkadiuszem Skrzypińskim

Wspaniałą pracę wykonali organizatorzy Igrzysk Paraolimpijskich w Londynie, na wysokości zadania stanęły media. Efekt jest taki, że grupa sportowców z Igrzysk została prawdziwymi gwiazdami sportu. Za tym wszystkim ruszyły pieniądze sponsorów, będą się zatem dalej rozwijać – mówi Arkadiusz Skrzypiński, para-kolarski Mistrz Świata 2010.

Kieszonkowy podręcznik obsługi roweru szosowego

Niniejsza książeczka jest podręcznym, jasno napisanym przewodnikiem, który pozwoli  rozwiązać każdy problem, jaki może się pojawić w trakcie uzytkowania Twojego roweru szosowego, poczynając od dziurawej gumy, a na regulacji przerzutek kończąc. Zawiera zalecenia, jakie narzędzia warto ze sobą wozić oraz porady, jak obsługiwać i konserwować rower. Czyszcząc i sprawdzając swój rower, będziesz w stanie wykryć najmniejszą nieprawidłowość i w porę zapobiec awarii, zanim ona nastąpi i narazi Cię na niepotrzebny koszt wymiany części.

Dominacja Sportowej Rodziny - relacja z Kolarskich Mistrzostw Wilanowa

14 czerwca odbyły się na polanie widokowej w Powsinie 2. Kolarskie Mistrzostwa Wilanowa dla uczniów szkół z dzielnicy. SportowaRodzina.pl była reprezentowana w dwóch kategoriach - klasy 1-3 i klasy 4-6 (rywalizowała też młodzież gimnazjalna). Nasze reprezentantki triumfowały w klasyfikacji indywidualnej, jednocześnie zdobywając dla swojej szkoły (SP nr 300) 2. miejsce w rywalizacji szkół w obu kategoriach. To już drugi sukces Igi i Ady w tych zawodach. W ubiegłym roku stanęły na 1. i 2. stopniu podium (klasy 1-3).

Dobór rowerka biegowego

Nim przystąpimy do wyboru rowerka biegowego, musimy zmierzyć nóżkę dziecka. Nie można polegać na informacji, że dany rowerek przeznaczony jest dla dziecka od 2 do 5 lat... Tak naprawdę może się okazać, że dla waszego dwulatka będzie za duży, a dla pięciolatka za mały.

LOTTO Poland Bike Marathon: rekordowe Legionowo!

„Legionowo porusza!” I to jak! Oficjalne, legionowskie hasło idealnie oddało klimat otwarcia sezonu LOTTO Poland Bike Marathon 2014. Na starcie pierwszego w tym roku etapu cyklu wyścigów amatorów na rowerach górskich, organizowanego przez Grzegorza Wajsa, stanęła najwyższa w jego historii liczba 1000 uczestników.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.