konkurs link

newsletter

  • 18.1.2018, Imieniny obchodzą: Piotr, Małgorzata
 
 

Sport to zdrowie… najbliższych. Niemal 40 proc. Polaków ćwiczy z rodziną

Sport to zdrowie… najbliższych. Niemal 40 proc. Polaków ćwiczy z rodziną
Wysportowana sylwetka i zdrowy styl życia są dziś w modzie. Do wysiłku fizycznego namawiają nas trenerzy fitness, organizowanych jest wiele darmowych zajęć, a w Internecie aż trudno nie natknąć się na zachętę do sportowych aktywności. Taki doping daje dobre rezultaty. Według raportu „Sport w rodzinach” Santander Consumer Banku, uprawianie sportu deklaruje niemal 70 proc. Polaków. Prawie 40 proc. z nas zachęca do ćwiczeń także swoich bliskich.
Minimum godzinę dziennie – tyle czasu według wytycznych Ministerstwa Zdrowia powinno ćwiczyć dziecko w wieku szkolnym. Regularna aktywność fizyczna jest jednak zalecana niezależnie od wieku. Jak podajeWHO, dorośli powinni poświęcać przynajmniej 150 minut tygodniowo na ćwiczenia. Ruch to podstawa codziennego funkcjonowania każdego człowieka.

– Uprawianie sportu w dużym stopniu wpływa nie tylko na nasz wygląd, ale też na samopoczucie i stan zdrowia. Większość Polaków wie, że sport pomaga zadbać o kondycję i sprawność; dużo rzadziej uświadamiamy sobie zbawienny wpływ ćwiczeń na nasz układ odpornościowy i działanie organów wewnętrznych. Podczas aktywności fizycznej dotleniamy mózg, usuwamy napięcie nagromadzone podczas całego dnia, pobudzamy krążenie i wyciszamy emocje oraz negatywne odczucia – mówi Mirosława Krzyścin, kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej Santander Consumer Banku, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Coraz więcej osób jest świadomych pozytywnego wpływu ruchu na nasz organizm i stara się ćwiczyć regularnie. Jak wynika z najnowszego raportu „Sport w rodzinach” Santander Consumer Banku to wyzwanie podejmuje aż 70 proc. Polaków, którzy deklarują uprawianie aktywności fizycznej.
 
Lubimy ćwiczyć z bliskimi

Warto jednak zadbać nie tylko o swoje zdrowie, ale także o samopoczucie bliskich. Z takiego założenia wychodzi 36 proc. Polaków, którzy uprawiają sport z najbliższą rodziną. Jak pokazuje raport  Santander Consumer Banku, właśnie tyle osób ćwiczy ze współmałżonkiem, dziećmi, rodzicami czy dziadkami. Wspólna aktywność fizyczna to okazja do zacieśnienia więzi oraz pretekst, by spędzić z domownikami więcej czasu. Nie można zapominać także o innych zaletach uprawiania sportu – endorfiny wydzielane podczas wysiłku ograniczają zadyszkę oraz poczucie zmęczenia, ponadto wprawiają nas w stan euforii i błogości tym samym pomagają zachować pogodny nastrój.
 
Spośród osób, które uprawiają aktywność fizyczną z rodziną, aż 80 proc. robi to raz w tygodniu lub częściej. Co dziesiąty z tych badanych deklaruje, że ćwiczy z najbliższymi codziennie – jednak mężczyźni podejmują się tego znacznie częściej niż kobiety. Jak podkreślają eksperci, najlepsze efekty daje właśnie taka strategia. – Regularny, nawet niewielki wysiłek służy zdrowiu lepiej niż epizodyczne zrywy, kilka razy w miesiącu lub rzadziej. Systematyczność znacznie obniża ryzyko kontuzji, sprzyja też nabywaniu dobrych nawyków – wyjaśnia Robert Brzeziński z Polskiej Federacji Nordic Walking, ekspert Akademii Zdrowia Santandera.
 
Na aktywność w rodzinnym gronie najczęściej decydują się młodzi ludzie w wieku 18-29 lat. Może to świadczyć o tym, że wspólne ćwiczenia chętnie wybierają rodzeństwa czy młode małżeństwa, które chcą razem dbać o dobrą formę. Wraz z upływem czasu zainteresowanie rodzinnym uprawianiem sportu spada – mimo że sam odsetek osób aktywnych fizycznie wynosi około 85 proc. zarówno w grupie wiekowej 18-29 lat, jak i 30-39 oraz 40-49 lat. Pokazuje to, że osłabieniu szybciej ulegają rodzinne więzi niż sportowy zapał.
 
W poszukiwaniu motywacji

Z raportu Santander Consumer Banku wynika także, że mimo wielu zalet rodzinnych aktywności, 23 proc. Polaków wybiera ćwiczenia w pojedynkę, 7 proc. – w towarzystwie przyjaciół, a jedynie 2 proc. respondentów – grupy zajęciowej czy trenera fitness. Jednocześnie aż 31 proc. badanych przyznaje, że w ogóle nie uprawia sportu. Wśród niećwiczących przeważają kobiety; można też zaobserwować, że skłonność do aktywności fizycznej maleje wraz z wiekiem.
 
– To niepokojący trend – zauważa Mirosława Krzyścin. – Siedzący tryb życia potęguje ryzyko otyłości, nadciśnienia, problemów z kręgosłupem i innych poważnych schorzeń. Nawet w podeszłym wieku nie powinniśmy rezygnować z ruchu. Dobrym rozwiązaniem może być pływanie, jazda na rowerze czy nordic walking – dodaje. Ten ostatni sport jest szczególnie polecany przez ekspertów – i to dla osób w każdym wieku. Nordic walking jest bezpieczny i ogólnodostępny, a dodatkowo możemy go uprawiać z całą rodziną.
 
A co jest czynnikiem zniechęcającym Polaków do uprawiania aktywności z bliskimi? Analizując dane z raportu „Sport w rodzinach”, można wskazać wiele powodów. 25 proc. badanych tłumaczy, że brakuje im czasu na ćwiczenia w gronie najbliższych. – O podobnej motywacji można mówić w przypadku 23 proc. respondentów, którzy narzekają na brak towarzystwa. Dominują wśród nich osoby w wieku 40 lat i starsze – ta cezura zbiega się często z okresem wychowywania dzieci czy zwiększeniem liczby obowiązków w pracy – mówi Paweł Florkiewicz, rzecznik prasowy Santander Consumer Banku.

11 proc. Polaków utrzymuje, że nie ćwiczy z członkami rodziny z powodu ich złego stanu zdrowia. Z kolei taki sam odsetek badanych odpowiedział, że wpływ na to ma niechęć bliskich do aktywności fizycznej.
 
 
Opublikowano w: Sportowa czytelnia

Czytaj także

Aerial joga, czyli joga w hamaku

Joga na dobre zadomowiła się w świadomości instruktorów i pasjonatów różnych form aktywności fizycznej. Pełnymi garściami czerpią z niej rehabilitanci, psychoterapeuci czy trenerzy personalni. Dzięki temu pojawiają się coraz to nowe sposoby wykorzystania jogi i łączenia jej z innymi technikami. I tak niedawno pojawiła się aerial joga (inaczej air lub antigravity yoga), która przy pomocy wytrzymałego materiału pomaga poznawać, doskonalić i rozwijać tradycyjne asany.

Jak zachęcić dziecko do ruchu? Oto recepty lekkoatletycznej mistrzyni!

Najlepszy prezent na Dzień Matki? Zdrowe i szczęśliwe dziecko! O swojej recepcie na posiadanie aktywnej i uśmiechniętej pociechy opowiada była medalistka mistrzostw świata i Europy w skoku o tyczce i mama 4-letniego Grzesia, Monika Pyrek-Rokita. 

Roztańczone półkolonie z Egurrola Dance Studio

Zapraszamy wszystkie dzieci na niezwykłą podróż do świata tańca.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Szkółki tenisowe i trenerzy – jak wybrać?

Wcielmy się w rolę rodzica zapisującego dziecko na zajęcia tenisowe. Udajemy się na pierwszy trening naszej pociechy i widzimy osobnika wyrastającego ponad grupę. Ten osobnik to trener. Skąd wiemy, czy ów człowiek, od którego zależy dalsza tenisowa kariera naszego dziecka, jest odpowiednim wyborem? Po uścisku dłoni, pierwszym kontakcie wzrokowym? Niekoniecznie, choć jakieś - marginalne - znaczenie na pewno te rzeczy mają. Siadamy i obserwujemy.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.