konkurs link

newsletter

  • 19.11.2019, Imieniny obchodzą: Elżbieta, Seweryn, Paweł
 
 

Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

 Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

Bieganie - popularny sport, wspaniała pasja. Ta aktywność potrafi wciągnąć nawet najbardziej leniwych. Jak przygotować się do biegania, by uniknąć kontuzji?

Pomysłów na przygotowanie się do systematycznego biegania jest wiele. Nie wszystkie jednak są prawidłowo wykorzystywane, co więcej, wiele osób zaczyna biegać bez żadnego przygotowania.

Specjaliści podkreślają, że równie ważny co treningi wytrzymałościowe oraz te wzmacniające poszczególne partie mięśniowe, najczęściej uprawiane na siłowni, a także rozciąganie, jest prawidłowy dobór obuwia. Każda stopa jest inna – inaczej ukształtowana, inaczej ją stawiamy (supinacja, pronacja i ustawienie neutralne). Odpowiedni dobór buta będzie korygował patologiczne ustawienie stopy, zbliżając ją do pozycji neutralnej, czyli prawidłowej. Ustawienie stopy sprawdzić można w gabinecie ortopedycznym, warto też spróbować zbadać nacisk stopy na podłoże przy użyciu aparatu medilogic.

Czynnikiem, który powinniśmy brać pod uwagę podczas doboru butów, jest też podłoże, po którym biegamy. Zły dobór obuwia skutkować będzie nieprawidłowym amortyzowaniem w czasie biegu, co może prowadzić do groźnych urazów (mięśniowych, więzadłowych, torebkowych). Poza tym, dobrze dobrane buty zapewniają po prostu komfort, który jest ważny podczas biegania.

Jeśli chcemy się dobrze przygotować do przygody z bieganiem i zminimalizować ryzyko kontuzji, przydatna może być diagnostyka pod kątem ewentualnych zmian w budowie stopy, które mogłyby prowadzić do urazów, a także dokładna analiza wysiłku względem urazowości kończyn dolnych. Diagnostyka taka polega na wnikliwej analizie przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę najistotniejszych struktur biorących udział w biegu oraz zbadaniu podstawowych wzorców motorycznych w kontekście ruchu w trzech płaszczyznach.

Prawidłowa rozgrzewka z elementami stretchingu przed rozpoczęciem aktywności fizycznej oraz rozciąganie po zakończonym biegu to podstawa każdego dobrze przeprowadzonego treningu. W jej skład powinny wejść ćwiczenia ogólnorozwojowe, przygotowujące organizm do prawidłowego wysiłku, np. krążenia ramion, bioder, kolan, kostek.
 
Powyższe wskazówki mogą okazać się przydatne dla każdego, kto planuje rozpocząć przygodę z bieganiem. Warto pomyśleć zawczasu o tym, że raz nabyte nawyki prawidłowego biegania będą sprzyjać zdrowiu i chronić nas przed urazami.
 
konsultacja: mgr Piotr Kotajny - rehabilitant
 
Jeśli masz pytania o właściwy trening, kontuzje lub odpowiednią dietę?
Skontaktuj się ze specjalistą z Rehabilitacji św. Łukasza: 33 819 95 20  lub 600 853 818.
Więcej na: www.rehabilitacjalukasza.pl. Znaleźć nas można również na Facebook'u.

Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego

Przed zbliżającym się sezonem narciarskim warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z odpowiednim przygotowaniem się do sezonu zimowego. Ważne jest, aby już w tym momencie zadbać o dobrą kondycję fizyczną poprzez odpowiedni trening kondycyjny. 

Łyżwiarstwo figurowe - strój, sprzęt i nie tylko

Wysyłamy dziecko na łyżwy i nie wiemy, jak je ubrać. Wyobraźnia podpowiada nam tylko kuse stroje zawodników oglądanych w telewizji, ale rozsądek mówi, że nie tędy droga. Podpowiadamy, w co powinniście „wyposażyć” swoją pociechę, a czego na pewno na pierwsze zajęcia nie dawać. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego mini przewodnika wątpliwości znikną.

Trening dla zdrowia – jak często ćwiczyć?

Mimo znacznej mobilności i możliwości przemieszczania się w dowolne miejsce na świecie, jednym z kluczowych problemów współczesnego życia jest brak ruchu. Paradoks, prawda? Wynika to z powszechnego dostępu do komunikacji samochodowej, stosowania interaktywnych komunikatorów i siedzącego trybu życia determinowanego przez pracę. Efektem jest stale pogarszający się stan zdrowia ludzi na świecie, szczególnie w krajach rozwiniętych. 

Ruch – potrzeba rozwojowa przedszkolaka

Jedną spośród wielu istotnych potrzeb rozwojowych wychowanków przedszkoli w okresie wzrastania i procesie rozwoju jest ruch. Potrzeba ta u dzieci 4-6-letnich jest naprawdę ogromna. Dziecko w tym wieku wręcz domaga się ruchu, występuje u niego zjawisko tak zwanego „głodu ruchowego” – charakteryzującego się nieustanną niecierpliwością, nadmierną ruchliwością, chęcią do ciągłego poruszania się, biegania, skakania, wspinania i zabawy. Ruch w tym wieku jest naturalną i niezbędną formą oddziaływania na dziecko, aby każdy maluch mógł się prawidłowo i zdrowo rozwijać.

Mali bohaterowie bywają zmęczeni - rzecz o wypaleniu

Wypalenie nie jest zarezerwowane dla dorosłych sportowców. Doświadczają go także dzieci, szczególnie w sytuacji, gdy oczekiwania rodziców są większe, niż możliwości małego lekkoatlety, tenisisty czy piłkarza.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.