konkurs link

newsletter

  • 25.8.2019, Imieniny obchodzą: Luiza, Patrycja, Ludwik
 
 

Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

 Zanim pobiegniesz, czyli jak rozpocząć przygodę z bieganiem

Bieganie - popularny sport, wspaniała pasja. Ta aktywność potrafi wciągnąć nawet najbardziej leniwych. Jak przygotować się do biegania, by uniknąć kontuzji?

Pomysłów na przygotowanie się do systematycznego biegania jest wiele. Nie wszystkie jednak są prawidłowo wykorzystywane, co więcej, wiele osób zaczyna biegać bez żadnego przygotowania.

Specjaliści podkreślają, że równie ważny co treningi wytrzymałościowe oraz te wzmacniające poszczególne partie mięśniowe, najczęściej uprawiane na siłowni, a także rozciąganie, jest prawidłowy dobór obuwia. Każda stopa jest inna – inaczej ukształtowana, inaczej ją stawiamy (supinacja, pronacja i ustawienie neutralne). Odpowiedni dobór buta będzie korygował patologiczne ustawienie stopy, zbliżając ją do pozycji neutralnej, czyli prawidłowej. Ustawienie stopy sprawdzić można w gabinecie ortopedycznym, warto też spróbować zbadać nacisk stopy na podłoże przy użyciu aparatu medilogic.

Czynnikiem, który powinniśmy brać pod uwagę podczas doboru butów, jest też podłoże, po którym biegamy. Zły dobór obuwia skutkować będzie nieprawidłowym amortyzowaniem w czasie biegu, co może prowadzić do groźnych urazów (mięśniowych, więzadłowych, torebkowych). Poza tym, dobrze dobrane buty zapewniają po prostu komfort, który jest ważny podczas biegania.

Jeśli chcemy się dobrze przygotować do przygody z bieganiem i zminimalizować ryzyko kontuzji, przydatna może być diagnostyka pod kątem ewentualnych zmian w budowie stopy, które mogłyby prowadzić do urazów, a także dokładna analiza wysiłku względem urazowości kończyn dolnych. Diagnostyka taka polega na wnikliwej analizie przez wykwalifikowanego fizjoterapeutę najistotniejszych struktur biorących udział w biegu oraz zbadaniu podstawowych wzorców motorycznych w kontekście ruchu w trzech płaszczyznach.

Prawidłowa rozgrzewka z elementami stretchingu przed rozpoczęciem aktywności fizycznej oraz rozciąganie po zakończonym biegu to podstawa każdego dobrze przeprowadzonego treningu. W jej skład powinny wejść ćwiczenia ogólnorozwojowe, przygotowujące organizm do prawidłowego wysiłku, np. krążenia ramion, bioder, kolan, kostek.
 
Powyższe wskazówki mogą okazać się przydatne dla każdego, kto planuje rozpocząć przygodę z bieganiem. Warto pomyśleć zawczasu o tym, że raz nabyte nawyki prawidłowego biegania będą sprzyjać zdrowiu i chronić nas przed urazami.
 
konsultacja: mgr Piotr Kotajny - rehabilitant
 
Jeśli masz pytania o właściwy trening, kontuzje lub odpowiednią dietę?
Skontaktuj się ze specjalistą z Rehabilitacji św. Łukasza: 33 819 95 20  lub 600 853 818.
Więcej na: www.rehabilitacjalukasza.pl. Znaleźć nas można również na Facebook'u.

Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Skolioza u dzieci – jak zapobiegać i jak leczyć?

Skolioza jest trójpłaszczyznowym zniekształceniem kręgosłupa, potocznie nazywanym  bocznym wygięciem kręgosłupa z rotacją kręgów. Jeżeli kąt wygięcia mierzony na zdjęciu RTG wynosi co najmniej 10 stopni, mamy do czynienia ze skoliozą. Gdy kąt ten jest mniejszy, mówimy o wadzie postawy, postawie skoliotycznej.

Dziewczyny grają w nogę!

Uczniowski Klub Sportowy Ząbkovia Ząbki został zarejestrowany w Starostwie Powiatowym w Wołominie w dniu 26 czerwca 2009 roku, a we wrześniu, pod okiem trenera Jarosława Dobrowolskiego - pomysłodawcy i założyciela Klubu, rozpoczęło treningi 15 dziewczynek w wieku 9 – 10 lat.


Jak przygotować się (i dziecko) do nart

Czy tak czuje się astronauta lub kosmiczny badacz? W bardzo grubym kombinezonie, który ogranicza ruchy. W kasku, który odcina od wszystkich dźwięków. Na nogach ciasne buty, ciężkie jak z betonu. Do butów przyczepione platformy, w których nie da się chodzić, ale często same chcą gdzieś jechać i utrudniają poruszanie się. Dodajmy do tego brak słońca, zimny wiatr i śnieg walący po oczach. A podczas każdej wywrotki, która zdarza się co sekundę – zimny śnieg wpadający między rękawiczkę a rękaw. 

Popraw zdrowie na rowerze

Nie jest tajemnicą, że regularna jazda na rowerze nie tylko poprawia kondycję, ale również samopoczucie. Nie każdy może pozwolić sobie na wysiłek fizyczny, jakim jest bieganie, a dla innych regularne wizyty na siłowni wiążą się ze zbyt dużym obciążeniem. Niewątpliwą zaletą roweru jest jego uniwersalność. Tania eksploatacja, możliwość poruszania się nim praktycznie wszędzie, sprawia, że trudno znaleźć alternatywę dla szybkiego przemieszczania się na krótkich odcinkach. Szczególnie, że największą korzyścią jest zdecydowana poprawa zdrowia.

Jesień i zima - na basen marsz!

Wątpliwości zawsze wzbudza pytanie, czy dobrym pomysłem jest zapisanie dziecka na basen w okresie zimowym. W końcu na zewnątrz wieje, pada i zimno. Trzeba wyjść z domu na zajęcia, kiedy wokół już niemal głucha noc. Każdy marzy wtedy jedynie o tym, aby naciągnąć kołdrę na głowę i nie wychylać spod niej nosa aż do rana. Wchodzimy do wody: czeka nas różnica temperatur, zimna woda, mokre włosy, jeszcze tylko przewianie i choroba gotowa.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.