konkurs link

newsletter

  • 20.1.2020, Imieniny obchodzą: Fabian, Sebastian
 
 

Trening seniora

Trening seniora
Niezależnie od wieku, osoba aktywna to jednocześnie osoba zdrowsza, sprawniejsza i szczęśliwsza. O swoje ciało powinni dbać nie tylko młodzi, ale w szczególności osoby po 50. roku życia. To wówczas pojawiają się pierwsze bóle kręgosłupa i stawów. Oferty szkół tańca oraz klubów fitness są niezwykle różnorodne – warto wybrać ćwiczenia dla siebie. 
Rozwój aparatu narządu ruchu rozpoczyna się już w dniu narodzin. Początkowo dążymy do równowagi i pionowej postawy, aby w końcu uzyskać pełną kontrolę ruchową. Niestety, wraz z upływem czasu, najpierw niepostrzeżenie, ale stale zachodzą zmiany w naszym organizmie. Sprawiają, że z wiekiem szybciej się męczymy, spada wydolność siłowa i energetyczna. W ten sposób organizm informuje nas, że następują procesy starzenia. Jedną z metod ich zahamowana jest aktywność fizyczna. Ćwiczenia usprawniają ruchomość stawów, wzmacniają kręgosłup, poprawiają krążenie krwi i funkcjonowanie układu oddechowego, a w efekcie dodają również energii na cały dzień. Podpowiadamy więc, jakie formy ćwiczeń warto wybrać właśnie dla siebie. 
 
Taniec 
Jest tym fantastycznym rodzajem aktywności fizycznej, którą mogą uprawiać wszyscy i to w każdym wieku. Mało tego, towarzyszy człowiekowi od początku dziejów, jest więc niejako wpisany w naszą naturę. Zajęcia taneczne wzmocnią mięśnie, uelastycznią ciało oraz pozytywnie wpłyną na kształt całej sylwetki. Taniec w zbawienny sposób wpływa nie tylko na ciało. Konieczność zapamiętywania kolejnych kroków choreografii wyćwiczy pamięć oraz koncentrację. A ponieważ dotyka również sfery emocjonalnej, ma pozytywny wpływ na kondycję psychofizyczną. 
 
Wszyscy, którzy obawiają się, ze ich kondycja fizyczna nie pozwoli na rozpoczęcie treningów tanecznych, powinni zobaczyć występ Sarah Jones. 79-letnia Brytyjka zadziwiła jurorów oraz widzów popularnego show „Mam Talent”, tańcząc salsę w sposób, którego nie powstydziłaby się niejedna młoda kobieta. Występ można obejrzeć tutaj.  
 
Zdrowy kręgosłup
Bóle pleców i problemy z kręgosłupem możemy dzisiaj zaliczyć do chorób cywilizacyjnych. Często są powodowane różnego rodzaju schorzeniami, jednak z reguły przyczyną są zaniedbania i siedzący tryb życia. Zajęcia wzmacniająco-rozciągające o charakterze prozdrowotnym mają również na celu poprawę wydolności, uelastycznienie mięśni posturalnych, jak również poprawę ukrwienia. Warto więc odpowiednio wcześniej zadbać o kręgosłup i skorzystać z zajęć o nazwie „Zdrowy kręgosłup”. Program zajęć bazuje na  elementach pilates, stretchingu, jogi, wzbogacony o ćwiczenia z wykorzystaniem piłki rehabilitacyjnej. Składają się one zazwyczaj z szeregu ćwiczeń, które pozwolą zminimalizować skutki przeciążeń, pomogą uelastycznić i wzmocnić mięśnie kręgosłupa.
 
Priorytetem pracy na sali treningowej jest przede wszystkim bezpieczeństwo uczestników zajęć. Ważne jest aby, przed uczestnictwem w zajęciach poinformować instruktora o ewentualnych urazach, kontuzjach, schorzeniach. Indywidualne podejście gwarantuje skuteczne dopasowanie ćwiczeń w zależności od przebytych urazów czy  zmian zwyrodnieniowych. Zajęcia mające na celu zwiększenie świadomości własnego ciała mogą stanowić uzupełnienie lub kontynuację rehabilitacji, nie zastąpią jednak sesji fizjoterapeutycznej – tłumaczy Dorota Izdebska, instruktor Art Dance Complex.
 
Pilates 
"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi" – te słowa wypowiedział w 1965 roku Joseph Pilates, twórcy systemu ćwiczeń, których nazwa pochodzi o jego nazwiska. I nie mylił się, dzisiaj pilates jest jednym z popularniejszych systemów ćwiczeń. Początkowo opracowany dla kontuzjowanych sportowców i tancerzy w celu umożliwienia szybszego powrotu do pełnej sprawności, następnie został przystosowany do ogólnego użytku. Ćwiczenia mają na celu stworzenie równowagi w ciele. Poprawiają siłę, wytrzymałość i elastyczność mięśni, jednocześnie pozostawiając je smukłymi i długimi. Pilates przeznaczony dla każdego, bez względu na wiek, często jest nazywany treningiem "dobrego samopoczucia".  
 
Pamiętajmy więc, aby systematycznie dbać o kondycję fizyczną. Dzięki temu  spowolnimy tempo starzenia się organizmu i zwiększymy swoje szansę na długowieczność. Oferta zajęć ruchowych jest niezwykle bogata, wykorzystajmy ją dla własnego zdrowia. 

Tekst przygotowany przez Art Dance Complex
 
***
Dorota Izdebska - Dyplomowana Instruktorka Sportu i Rekreacji ruchowej Polskiej Akademii Sportu. Członkini kadry Polish Fitness Academy. Instruktor I Szkoleniowiec fitness, ambasador Total Muscle Training – TMT. Jej zajęcia to prawdziwy zastrzyk energii. Wymagająca ale motywująca, z radością obserwuje postępy swoich stałych klientów.
 
Zanim rozpoczęła przygodę z fitness swoje zamiłowanie do sztuki, muzyki i ruchu realizowała w tańcu. Współpracuje z artystami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej, Teatrem Sabat, Capitol Club, współtworzyła choreografie i występowała w licznych projektach tanecznych. Dziś największą satysfakcję przynosi jej praca zarówno z ludźmi jak i z własnymi słabościami wytrzymałościowo-siłowymi.
 
Art Dance Complex to miejsce tworzone dla tancerzy. Studio powstało w 2011 roku, z inicjatywy Michała Paczuskiego, wybitnego tancerza i choreografa. Kształci głównie w takich technikach jak: jazz oraz modern. Nie brakuje jednak zajęć tańca nowoczesnego, hip hop, new age, street dance i house, prowadzonych na równie wysokim poziomie. Szkoła daje możliwość udziału w zajęciach grup, jak również pracy w zespołach. Te ostatnie mają na swoim koncie liczne sukcesy, zajmując najwyższe miejsca na zawodach rangi krajowej i międzynarodowej. Studio oferuje naukę tańca dla dzieci już od 2 roku życia. Podczas nauki najmłodszych prowadzone są zajęcia dla rodziców. O swoje zdrowie mogą zadbać również seniorzy, dla których studio przygotowało takie zajęcia jak pilates czy zdrowy kręgosłup. Kadra instruktorów składa się ze znakomitych tancerzy i choreografów. Są wśród nich absolwenci szkół baletowych, wyższych akademii o kierunkach taneczno-choreograficznych oraz uczestnicy i finaliści programów rozrywkowych, takich jak: You Can Dance Po Prostu Tańcz czy Got To Dance Tylko Taniec. 
 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Etapy rozwoju a aktywność fizyczna

W życiu człowieka wyodrębnia się kilka okresów – etapów rozwojowych. Możemy je podzielić na okres prenatalny (od poczęcia do narodzin) oraz okres postnatalny (od narodzin do śmierci), w skład którego wchodzą: okres noworodkowy, niemowlęcy, poniemowlęcy, przedszkolny, szkolny, dojrzewania, młodzieńczy, dojrzały i starości. Każdy z nich, a w szczególności te pierwsze, pełnią ważną rolę i są charakterystyczne dla siebie pod względem procesów,  jakie zachodzą w naszym ciele oraz zmian w sferze psychofizycznej.

Prawdziwie pozytywna energia, czyli aktywność fizyczna dzieci

Wielu Rodziców zadaje sobie pytanie, kiedy dziecko może zacząć uprawiać sport. Odpowiedź jest prosta… Uprawia go już podczas narodzin. Zaznaczam, że pod pojęciem sport rozumiem fizyczny ruch ciała, prowadzący do jakiegoś celu, a nie wybór konkretnej dyscypliny sportowej i wydolnościowe treningi techniczne połączone z właściwie dobraną suplementacją.

Bezpieczeństwo małego rowerzysty

Bezpieczeństwo małego rowerzysty zależy przede wszystkim od Was! Nie chodzi tylko o to, jak dziecko jest zabezpieczone, o czym za chwilkę, ale zwłaszcza o to, gdzie jeździ i czy droga, którą jedzie, jest dostosowana do umiejętności malucha.

Zaangażowanie najmłodszych w aktywność fizyczną

Po lekturze artykułu Grzegorza Więcława „Korzyści płynące z uprawiania sportu przez dzieci i młodzież”, nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że powinno się zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. Oprócz oczywistego, korzystnego wpływu na stan zdrowia i rozwój fizyczny, sport kształtuje osobowość młodego człowieka, wspomaga rozwój społeczny, moralny i  emocjonalny. Dzięki treningom, wytrwałości i nauce współdziałania dziecko rozwija funkcje poznawcze. Jednostka uprawiająca sport uczy się krytycyzmu i racjonalizacji, poznaje swoje możliwości i ograniczenia, rozwija w sobie intuicję, refleksję, wyobraźnię i odpowiedzialność. Ale jak zachęcić pociechy do zabawy w sport i na co należy uważać, żeby reżim treningowy nie odebrał im radości z tej aktywności?

Rowery dziecięce: mniej przełożeń, mniej problemów

Im więcej przełożeń, tym większe problemy dla dzieci – mówi Marek Dobrowolski, product manager Merida Polska, dystrybutora jednej z czołowych marek rowerów na świecie. Redukcja liczby przełożeń znana z kolarstwa górskiego jest trendem coraz bardziej widocznym także w rowerach dziecięcych.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.