konkurs link

newsletter

  • 16.1.2019, Imieniny obchodzą: Marceli, Włodzimierz, Bernard
 
 

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?
Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.
Postępy nie są zadowalające i nie wiecie, gdzie popełniacie błąd? Lub o co chodzi trenerowi, który ciągle przypomina o uginaniu kolan, „zatrzymywaniu ramion” i obciąganiu palców… przecież już mocniej się nie da! To może oznaczać, że czas pomyśleć o zajęciach imitacyjnych.
 


Imitacja – co to takiego?

Trening ten na świecie określany jest w środowisku łyżwiarzy wyczynowych jako „off ice”. Kilkanaście lat temu nasza szkoła zaczęła używać określenia „trening imitacyjny” i obserwujemy, że w Polsce to nazewnictwo dobrze się przyjęło. Zapytacie: „no dobrze, a czemu po prostu nie trening ogólnorozwojowy?”. Ano dlatego, że to dwie różne rzeczy. Inaczej są prowadzone, inny jest ich cel. 
 
Trening ogólnorozwojowy w treningu łyżwiarskim powinien mieć swoje bardzo ważne miejsce w okresie przygotowawczym do nowego sezonu. To wtedy jest czas na zbudowanie siły i kondycji na kolejne miesiące intensywnych treningów. Zbyt duża jego dawka w sezonie właściwym spowoduje przemęczenie organizmu i brak świeżości – a nie o to nam przecież chodzi. Oczywiście przygotowanie motoryczne jest w dalszym ciągu ważne, ale musi być dobrze dopasowane do naszej dyscypliny.
 
Walley.pl
 
Zajęcia imitacyjne mają nieco inny cel, niż trening ogólnorozwojowy – mają nas nauczyć prawidłowego ruchu, spowodować, że ciało go zapamięta i dużo łatwiej będzie nam dany element przenieść na lód. Ćwiczymy koordynację, uczymy się pewnych zależności w pracy ramion, tułowia i nóg, korygujemy sylwetkę (idealnie byłoby przed lustrem – bardzo wiele błędów można wtedy poprawić). Wzmacniamy centrum i plecy, które w łyżwiarstwie odgrywają szczególną rolę. Uczymy się tego, skąd powinien „wychodzić” ruch, które mięśnie za co odpowiadają. I oczywiście, „imitujemy” – czyli ćwiczymy skoki, kroczki, piruety i arabeski  „na sucho”. Zdziwicie się, ale nawet odbicie można imitować i wiele rzeczy poprawić. A z łyżwiarstwem jest jak z matematyką – jeśli dobrze nie opanujecie podstaw, to nie udadzą się trudniejsze kombinacje. Przy czym do podstaw matematycznych można po prostu przysiąść – a w łyżwiarstwie raz nabyte błędy bardzo ciężko się eliminuje. 
 
Walley.pl
 
Dobrze poprowadzony trening imitacyjny może być bardzo urozmaicony – popracujemy nad dynamiką ruchu, skocznością, rozciągnięciem, rotacją, spróbujemy oszukać błędnik. Sami zobaczymy, jakie błędy popełniamy – ich wyeliminowanie pozwoli nam uniknąć wielu upadków na lodzie. Dodatkowo, podczas treningu w sali nie „przeszkadza” nam poślizg, cienka łyżwa, dużo osób dookoła. Możemy się skupić na samym ruchu, który później przeniesiemy (już prawidłowo) na lód.
 
A postępy będą szybsze, niż się spodziewacie!

Magdalena i Jacek Tascher - Walley – Łyżwy. Dobra zabawa

Zdjęcia: Walley.pl


 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Sprzęt do badmintona

Wybór sprzętu, jaki będzie nam potrzebny do gry w badmintona, jest dosyć trudny. Trudny dla osoby początkującej. Mam nadzieję, że poniższe informacje pomogą w samodzielnym podjęciu decyzji podczas zakupów.

Bieganie z wózkiem – jak to się robi

Jestem mamą trójki wspaniałych maluchów. Najstarsza córeczka Łucja ma 4 lata, młodsza Ludwisia 2,5 roku, synek Wiktor - 8 miesięcy. Przed urodzeniem Łucji biegaliśmy z mężem, zarówno w biegach krótszych, ale także w maratonach i biegach ultra , w tym jednym z najtrudniejszych biegów po górach - Biegu Rzeźnika. 

Niemowlak na szlaku, czyli kiedy i jak zacząć wędrowanie z dziećmi po górach

Wychowanie fizyczne dziecka zaczyna się nie podczas rytmiki w przedszkolu, nie w szkole czy w klubie piłkarskim, ale już w momencie, kiedy zacznie ono samodzielnie chodzić. Wówczas jedynymi i najlepszymi trenerami możemy być my, jako rodzice. Nie musimy, ale możemy dać dziecku zalążki sprawności i siły fizycznej, którymi będzie mogło się cieszyć przez resztę życia.

ABC bezpiecznego uprawiania sportu

Pływanie, jazda na rowerze a może narty... Jest tyle dyscyplin sportu do uprawiania... Jednak przed rozpoczęciem jakichkolwiek treningów, warto zastanowić się, czy mamy do nich predyspozycje.

Jazda na wyciągu – zasady i pierwsze próby

W górach wreszcie sypnęło śniegiem, stoki zapełniły się narciarzami i snowboardzistami. To coraz bardziej popularne sporty, także do uprawiania rodzinnego. Dlatego widzimy coraz więcej maluchów trenujących pod okiem instruktora lub rodzica. Każdy początkujący narciarz, oprócz podstawowych zasad poruszania się na nartach, musi opanować także korzystanie z wyciągów narciarskich. Jak bezpiecznie nauczyć dziecko tej sztuki?

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.