konkurs link

newsletter

  • 17.7.2019, Imieniny obchodzą: Aneta, Bogdan, Aleksy
 
 

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?

Trening imitacyjny w łyżwiarstwie figurowym, czyli… o co chodzi?
Jakiś czas chodzicie już na zajęcia łyżwiarstwa figurowego lub dzielnie uczycie się obejrzanych w telewizji elementów podczas ogólnodostępnych ślizgawek. Całe ciało boli, wydaje wam się, że już prawie jesteście jak Jewgienij Pluszczenko, ale po obejrzeniu nagrania ze sobą w roli głównej okazuje się, że te proste z pozoru rzeczy wcale nie wyglądają w waszym wykonaniu tak, jakbyście chcieli.
Postępy nie są zadowalające i nie wiecie, gdzie popełniacie błąd? Lub o co chodzi trenerowi, który ciągle przypomina o uginaniu kolan, „zatrzymywaniu ramion” i obciąganiu palców… przecież już mocniej się nie da! To może oznaczać, że czas pomyśleć o zajęciach imitacyjnych.
 


Imitacja – co to takiego?

Trening ten na świecie określany jest w środowisku łyżwiarzy wyczynowych jako „off ice”. Kilkanaście lat temu nasza szkoła zaczęła używać określenia „trening imitacyjny” i obserwujemy, że w Polsce to nazewnictwo dobrze się przyjęło. Zapytacie: „no dobrze, a czemu po prostu nie trening ogólnorozwojowy?”. Ano dlatego, że to dwie różne rzeczy. Inaczej są prowadzone, inny jest ich cel. 
 
Trening ogólnorozwojowy w treningu łyżwiarskim powinien mieć swoje bardzo ważne miejsce w okresie przygotowawczym do nowego sezonu. To wtedy jest czas na zbudowanie siły i kondycji na kolejne miesiące intensywnych treningów. Zbyt duża jego dawka w sezonie właściwym spowoduje przemęczenie organizmu i brak świeżości – a nie o to nam przecież chodzi. Oczywiście przygotowanie motoryczne jest w dalszym ciągu ważne, ale musi być dobrze dopasowane do naszej dyscypliny.
 
Walley.pl
 
Zajęcia imitacyjne mają nieco inny cel, niż trening ogólnorozwojowy – mają nas nauczyć prawidłowego ruchu, spowodować, że ciało go zapamięta i dużo łatwiej będzie nam dany element przenieść na lód. Ćwiczymy koordynację, uczymy się pewnych zależności w pracy ramion, tułowia i nóg, korygujemy sylwetkę (idealnie byłoby przed lustrem – bardzo wiele błędów można wtedy poprawić). Wzmacniamy centrum i plecy, które w łyżwiarstwie odgrywają szczególną rolę. Uczymy się tego, skąd powinien „wychodzić” ruch, które mięśnie za co odpowiadają. I oczywiście, „imitujemy” – czyli ćwiczymy skoki, kroczki, piruety i arabeski  „na sucho”. Zdziwicie się, ale nawet odbicie można imitować i wiele rzeczy poprawić. A z łyżwiarstwem jest jak z matematyką – jeśli dobrze nie opanujecie podstaw, to nie udadzą się trudniejsze kombinacje. Przy czym do podstaw matematycznych można po prostu przysiąść – a w łyżwiarstwie raz nabyte błędy bardzo ciężko się eliminuje. 
 
Walley.pl
 
Dobrze poprowadzony trening imitacyjny może być bardzo urozmaicony – popracujemy nad dynamiką ruchu, skocznością, rozciągnięciem, rotacją, spróbujemy oszukać błędnik. Sami zobaczymy, jakie błędy popełniamy – ich wyeliminowanie pozwoli nam uniknąć wielu upadków na lodzie. Dodatkowo, podczas treningu w sali nie „przeszkadza” nam poślizg, cienka łyżwa, dużo osób dookoła. Możemy się skupić na samym ruchu, który później przeniesiemy (już prawidłowo) na lód.
 
A postępy będą szybsze, niż się spodziewacie!

Magdalena i Jacek Tascher - Walley – Łyżwy. Dobra zabawa

Zdjęcia: Walley.pl


 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Trening dla ciała i ducha – dlaczego warto, by dziecko uprawiało sport

Ruch to naturalna potrzeba młodego organizmu i objaw zdrowia. Natura bardzo mądrze to wymyśliła, ponieważ pobudza on rozwój dziecka na wszystkich poziomach, nie tylko fizycznym, ale też intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. Niektóre dyscypliny sportowe, w tym koszykówka i judo, w szczególny sposób kształtują młodego człowieka. Kasia Dulnik, mistrzyni Europy w koszykówce oraz Wojciech Jeż, trener judo, wicemistrz Polski w ju-jitsu sportowym, wyjaśniają, jak wpływa na osobowość dziecka regularne uprawianie propagowanych przez nich dyscyplin.

Wszystko zaczyna się na lekcji w-f

Dla prawidłowego rozwoju dziecka bardzo ważny jest ruch. Choć w XXI wieku wskaźnik zdrowia fizycznego dzieci na całym świecie uległ poprawie, należy pamiętać, że powinien on być wspomagany. Najlepszą sposobnością ku temu są lekcje wychowania fizycznego w szkołach.

Dlaczego warto zacząć pływać?

Przygodę z tym cudownym sportem często zaczynamy bardzo różnie. Jedni pływają w lecie nad jeziorem ze słynnymi „dmuchawcami”, drudzy mają zajęcia ze szkoły, a jeszcze inni po prostu przychodzą na basen z myślą, że chcą nauczyć się pływać.

Łyżwiarstwo figurowe – pierwsze kroki

Zima już co prawda powoli nas opuszcza i wielu z was pewnie uzna, że to czas, żeby odłożyć łyżwy w kąt czy schować je do piwnicy. Jednak zanim to zrobicie, zastanówcie się przez chwilę, bowiem trenować można w wielu miastach dłużej niż od grudnia do marca, a łyżwiarstwo to jedna z tych dyscyplin sportowych, które bardzo wszechstronnie rozwijają nasze dzieci. I to już od najmłodszych lat, gdyż zacząć można od czwartego, piątego roku życia.

Jak dbać o kręgosłup dziecka

Jak zadbać o zdrowy kręgosłup u dzieci? Zbyt ciężkie plecaki, siedzący tryb życia oraz  brak ruchu, to jedne z wielu przyczyn wad postawy u dzieci i młodzieży. Nawet 30% z nich może mieć problemy z kręgosłupem. Wczesna diagnostyka oraz regularne ćwiczenia pomagają skutecznie zmniejszyć prawdopodobieństwo przewlekłych problemów w tym obszarze. W jaki sposób rodzice mogą pomóc w szybszym zdiagnozowaniu wad u swoich pociech i wspierać ich zdrowy rozwój? 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.