konkurs link

newsletter

  • 28.1.2020, Imieniny obchodzą: Walery, Radomir, Karol
 
 

Rozsądne bieganie podczas upałów

Rozsądne bieganie podczas upałów
Popularne sportowe przysłowie głosi, że każda pogoda jest dobra do biegania. Warunki atmosferyczne mogą jednak skutecznie zniechęcić do regularnych treningów, szczególnie kiedy upał daje się we znaki nawet w trakcie zwykłego spaceru. Gdy z nieba leje się żar, podczas wysiłku fizycznego szybko pocimy się i w konsekwencji odwadniamy, doskwiera nam suchość w ustach i łapiemy skurcze mięśni. Można jednak zapobiec przykrym efektom letniego treningu. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim zdrowy rozsądek.
Wysiłek fizyczny podczas wysokich temperatur wiąże się z pewnym ryzykiem. Upał jest zagrożeniem nie tylko dla biegaczy, ale dla wszystkich osób, które podejmują aktywność na świeżym powietrzu. Organizm początkowo produkuje więcej ciepła niż jest w stanie oddać, czego efektem jest nadmierne pocenie się. Jeśli system chłodzenia w wyniku parowania wilgoci nie radzi sobie na bieżąco z nadwyżkami ciepła, wówczas wzrasta temperatura wewnętrzna ciała, która może wywołać wiele niebezpiecznych dla zdrowia reakcji. 
 
Butelka wody, czapka z daszkiem i okulary przeciwsłoneczne, które chronią przed promieniowaniem UV, stanowią podstawowy element zaopatrzenia na bieganie podczas upałów. Ponadto, przed wysiłkiem fizycznym nie można najadać się, ponieważ organizm w pierwszej kolejności skupia się na chłodzeniu, a trawienie nie jest jego priorytetem. – Biel odbija promienie słoneczne, dlatego powinniśmy unikać ciemnych kolorów. Nie zaleca się także biegania w pełnym słońcu, ponieważ może to wywołać zawroty głowy lub mdłości. Ubranie powinno maksymalnie odprowadzać pot, dlatego wchłaniająca wilgoć bawełna nie będzie dobrym wyborem. Ponadto, warto zainwestować w funkcjonalne skarpety z lekkiego i przewiewnego materiału technicznego. Siateczkowe sekcje zwiększają cyrkulację powietrza, tym bardziej że stopy są bardziej niż zwykle podatne na otarcia czy odciski – mówi Mateusz Łękawa, biegacz oraz ekspert multibrandowych salonów sportowych 4Faces.
 
Organizm w upale działa zupełnie inaczej niż podczas chłodniejszych dni. Krew transportuje do mięśni mniej tlenu, ponieważ jej spora ilość zostaje przetransportowana do skóry w celu schłodzenia. Problemy z utrzymaniem tempa biegu i poczucie ociężałości są czymś zupełnie naturalnym. Mimo wysokich temperatur, warto pamiętać o rozgrzewce. Może nią być także wolniejsze rozpoczęcie samego biegu, aby przyzwyczaić organizm do wymagających warunków pogodowych, tym bardziej że w trakcie upału funkcjonuje on na granicy wydolności. Doskonałym schłodzeniem jest natomiast spokojny kilkuminutowy marsz po treningu, zakończony rozciąganiem.
 
Każdy biegacz, aby zachować odpowiednią ilość energii, musi także zwrócić uwagę na właściwe odżywianie. – Upały na wielu pasjonatów sportu wpływają negatywnie. Może towarzyszyć nam ogólne zniechęcenie, ospałość czy brak entuzjazmu do podejmowania aktywności fizycznej. Antidotum stanowią owoce z dużą ilością wody, jak arbuz, truskawki, grejpfrut czy melon. Zawierają one ważne elektrolity, które mogą być utracone w wyniki wysiłku i są gwarancją orzeźwienia oraz przypływu energii – podsumowuje Patrycja Michałowska, dietetyk sportowy 4Faces. Uzupełnienie elektrolitów jest szczególnie istotne po zakończeniu wymagającego treningu. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a ich niedobór może wywołać zaburzenia rytmu serca, nadciśnienie, omdlenia czy drżenie mięśni. Warto wówczas sięgnąć po napój izotoniczny, wodę z cytryną lub domieszką miodu, a także ze szczyptą soli himalajskiej, która nie jest poddawana obróbce chemicznej. 
 
Najprostszym sposobem na upały jest jednak ich unikanie. Nie każdy może pozwolić sobie na to, aby biegać w pełnym słońcu. Latem najlepiej ruszać się z samego rana, kiedy organizm jest wypoczęty, a temperatura najbardziej komfortowa bezpośrednio po nocy. Ponadto, poranny trening energetycznie pobudza organizm przed całym dniem. Alergicy powinni jednak zrezygnować z tego pomysłu, ponieważ wieczorem stężenie pyłków w powietrzu jest niższe.
 
***
OTCF to polska firma, która powstała z pasji do sportu. Specjalizuje się w tworzeniu, produkcji, sprzedaży odzieży sportowej oraz akcesoriów dla konsumentów i sportu zawodowego. W swoim portfolio firma posiada marki 4F, 4F Junior oraz Outhorn, a także multibrandowe sklepy 4Faces. Ideą OTCF jest łączenie kompetencji, technologii świata sportu ze światem stylu i mody.
To dzięki zaangażowaniu pracowników firmy powstają produkty, które noszą olimpijczycy, zawodowi sportowcy, a także amatorzy oraz pasjonaci aktywności fizycznej. Strategią OTCF jest ciągły rozwój. Dlatego firma udoskonala ofertę, przygotowuje nowe projekty. Rozpoczęła także ekspansję na rynki zewnętrzne.
Salony 4Faces znajdują się w Warszawie, Katowicach i Poznaniu. facebook.com/Sport4Faces
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Taniec dobry na wszystko

Czy warto żeby moje dziecko chodziło na zajęcia z tańca? Kiedy jest najlepszy moment, aby rozpocząć naukę? – te pytania często pojawiają się w głowach rodziców.  Nauczyciele tańca sugerują, aby zacząć jak najwcześniej, co rozumie się jako skończenie 3 lat.  

Stopy dziecka – jak o nie dbać?

Stopy stanowią fundament ludzkiego ciała, ale niestety, rodzice często nie przywiązują do nich tak dużej uwagi, jak na to zasługują. To błąd, bo na stopach opiera się cały układ kostny, a ich zaniedbanie w dzieciństwie może mieć poważne konsekwencje w dorosłym życiu.

Rolki czy wrotki, czyli co lepsze dla zdrowia dziecka

Wakacje, czyli dwa miesiące wolnego czasu dla uczniów, tych młodszych i tych starszych. Według danych DGP prawie połowa rodzin deklaruje, że ich dzieci spędzą ten czas poza miejscem zamieszkania, a niecałe 30 proc. pozostanie w domu. Niestety nie każdy może sobie pozwolić na dwumiesięczny wypoczynek. Jak zatem wypełnić naszym pociechom czas, kiedy pozostają w domu, często „przyklejone” do laptopa bądź telefonu? Na pewno warto zaktywizować dzieci i zachęcić je do uprawiania sportów. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się rolki bądź wrotki. Tylko co wybrać?

Jak przygotować się (i dziecko) do nart

Czy tak czuje się astronauta lub kosmiczny badacz? W bardzo grubym kombinezonie, który ogranicza ruchy. W kasku, który odcina od wszystkich dźwięków. Na nogach ciasne buty, ciężkie jak z betonu. Do butów przyczepione platformy, w których nie da się chodzić, ale często same chcą gdzieś jechać i utrudniają poruszanie się. Dodajmy do tego brak słońca, zimny wiatr i śnieg walący po oczach. A podczas każdej wywrotki, która zdarza się co sekundę – zimny śnieg wpadający między rękawiczkę a rękaw. 

Aktywność fizyczna dzieci niewidomych i niedowidzących - jak to zrobić?

W nowoczesnym społeczeństwie sport stał się częścią składową naszego życia. Rola ruchu i jego korzystne oddziaływanie na organizm ludzki znane są od bardzo dawna, jednak dla dzieci z dysfunkcją wzroku ruch ma szczególne znaczenie. Większa aktywność fizyczna nie tylko korzystnie wpływa na ogólną odporność, ale zmniejsza napięcie i pobudzenie organizmu oraz jest sposobem na dobre samopoczucie. Stosując odpowiedni trening fizyczny u dzieci niedowidzących można liczyć na lepsze i pełniejsze funkcjonowanie w każdej sferze życia.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.