konkurs link

newsletter

  • 16.8.2017, Imieniny obchodzą: Nora, Joachim, Roch
 
 

Rowerek biegowy, czyli najmłodsi na dwóch kółkach

fot. aktywnysmyk.pl fot. aktywnysmyk.pl

Rowerek biegowy idealnie wprowadzi dziecko w świat jazdy na rowerze. Zadaniem tych sprytnych urządzeń jest rozwój zdolności motorycznych maluszków w wieku poprzedzającym jazdę na klasycznym rowerze, nauka utrzymywania równowagi i kontroli jednośladu.

Co to jest rowerek biegowy?

Rowerek biegowy to bardzo prosty rowerek dla małego dziecka, już w wieku nawet od około półtora roku, pozbawiony pedałów, napędu, a często nawet hamulca. Rowerek biegowy spotkacie pod nazwami Laufrad (z niemieckiego), balance bike lub run bike (z angielskiego). W Polsce w 2009 najczęściej pisało się o rowerku bez pedałów, następnie przyjęła się nazwa rowerek biegowy, ale stosowanych jest wiele innych określeń, jak np.: odpychacz, biegówka, śmigacz, biegowerek, jeździk i inne. Rowerki biegowe zostały stworzone dla najmłodszych dzieci, a na tych najmniejszych mogą już zacząć trenować maluszki w wieku ok. 18 miesięcy (wzrost ok 80 cm). Prosty jednoślad bez pedałów sprawia, że dzieci całą energię nóg wykorzystują na odpychanie się oraz na podpieranie i hamowanie. Dlatego nauka jazdy nie będzie zakłócona przez dodatkowe czynności, jak konieczność kręcenia pedałami. Mylne jest przekonanie, że rowerek biegowy można zrobić z tradycyjnego roweru poprzez odkręcenie pedałów, ale o tym będzie dalej.

 

Historia

Rowerek biegowy to nic nowego. Już w roku 1817 niemiecki baron Karl Drais zaprojektował, a 12 czerwca przetestował swoją pierwszą „maszynę biegową”, natomiast rok później opatentował swój wynalazek, który w niedługim czasie stał się popularny w Anglii i Francji. Maszyna biegowa była wykonana z drewna, miała obrotowy przedni widelec, co różniło ją od wcześniejszych wynalazków. Co ciekawe, Karl nie ograniczył się do roweru biegowego... Wynalazł również maszynkę do mielenia mięsa. W roku 1819 odbył się pierwszy wyścig rowerów biegowych.

 

Co na to lekarze?

Rowerek biegowy zapewnia ruch, a ruch dla rozwijającego się młodego organizmu jest niemal tak samo ważny, jak jedzenie czy spanie. I tego się trzymajmy. Jeśli zaś macie wątpliwości co do tego, czy wasze dziecko powinno jeździć na rowerku biegowym, czy „tradycyjnym” rowerze, to skonsultujcie się z pediatrą lub ortopedą. Wiele się słyszy i czyta na forach internetowych o opiniach lekarzy na temat rowerków biegowych. Rodzice wypowiadają się, że jeden lekarz zalecił, a inny stanowczo odradził. Najczęściej niestety cytowane i powtarzane są opinie, że lekarz odradził, co sprawia, że niezdecydowani rodzice łatwo się zniechęcają. AktywnySmyk zawsze przy wyborze rowerka wspomina, że każde dziecko jest inne i rowerek powinien być dobierany do konkretnego młodego rowerzysty. Uważamy, że uogólnianie opinii lekarza wystawionej dla konkretnego pacjenta jest mylące i może pozbawić wiele maluchów ogromnej frajdy i mnóstwa zalet płynących z jazdy na rowerze. Jeśli wasze dziecko jest pod opieką ortopedy, fizjoterapeuty lub macie jakiegoś zaufanego pediatrę, to przed zakupem rowerka - jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości - warto skonsultować się z nim, zamiast wyciągać pochopne wnioski na podstawie wpisów na forach dyskusyjnych. Lekarz zna dziecko, konkretne schorzenie i może wówczas stanowczo polecić albo odradzić rowerek biegowy. Dużo się słyszy, że rowerek biegowy wymusza szersze trzymanie nóżek i może je koślawić. Rzadko natomiast wspomina się o tym, że w rowerach z pedałami dzieci trzymają nóżki na pedałach szerzej nawet, niż na rowerku biegowym. Fizjoterapeuta Paweł Zawitkowski o rowerku biegowym i płaskostopiu - wideo http://goo.gl/BvNmR

 

Zalety dla dziecka

- Prosta konstrukcja pozwala skupić się dziecku na nauce chodzenia i jazdy. Sprawia także, że zmniejsza się ryzyko włożenia ciekawskiego palca tam, gdzie nie trzeba.

- Mniejsza liczba wystających elementów - mniej siniaków.

- Niska waga (rowerek biegowy może ważyć już ok. 3 kg, znacznie mniej niż najmniejszy rower z pedałami - koło 12 cali to waga ok 8 kg) ułatwia naukę, napędzanie oraz podnoszenie rowerka.

- Mniejszy rozmiar rowerka biegowego w stosunku do rowerka z pedałami ułatwi dziecku manewrowanie pomiędzy przeszkodami, a często umożliwi naukę jazdy w domu, co raczej jest niemożliwe na rowerze z pedałami i kółkami z boku.

 

Niekwestionowaną przewagą laufrada nad trójkołowcami oraz rowerkami z bocznymi kółkami jest komfort jazdy po nierównej powierzchni. Na rowerku biegowym smyk bez problemu podjedzie pod górę (pedałując raczej nie poradziłby sobie z ciężkimi przełożeniami); zjedzie z niej, trzymając dla asekuracji nogi tuż nad ziemią, bez ryzyka obicia ich o pedały; będzie szalał po lesie, górkach, dołkach i korzeniach, a nawet lekko piaszczystych ścieżkach, podczas gdy tradycjonaliści na rowerkach trójkołowych czy tych z bocznymi kółkami nawet nie spróbują wjechać na tak wymagający teren. Na rowerku biegowym dziecko siedzi prosto, nie jest przechylone na jeden z boków, co w przypadku rowerka z kółkami bocznymi utrwala asymetrię sylwetki.

 

Na koniec jeszcze trochę naukowo nawiążemy do Metody Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona, wg której symetryczne, naprzemienne ruchy, takie właśnie jakie wykonuje dziecko podczas biegania na rowerku oraz równowaga, którą stara się utrzymać w czasie trzymania nóżek w powietrzu, pozytywnie wpływają na synchronizację półkul mózgowych, a właściwa synchronizacja zaś wspomaga nauczanie i korygowanie dysfunkcji rozwojowych oraz zapobiega wielu problemom intelektualnym i emocjonalnym.

 

Zalety dla rodziców

- Ruch, ruch i jeszcze raz ruch... Bieganie za dzieckiem jadącym na rowerku biegowym jest bezcenne.

- Waga. Rowerek biegowy jest tak lekki, że można nosić go w jednej ręce, podczas gdy druga zostaje nam wolna na noszenie zmęczonego dziecka... Przesadzamy, ale spróbujcie ponieść choć kawałek rowerek z pedałami i dziecko.

- Do rowerków biegowych dostępne są specjalne paski do noszenia, które ułatwią powrót ze zmęczonym młodym rowerzystą na ręku.

- Wielkość. Małe gabaryty rowerka biegowego umożliwiają swobodny transport sprzętu, czy to w autobusie, pociągu, czy bagażniku samochodu.

- Prosta konstrukcja sprawia, że sprzęt nie wymaga serwisowania w takim stopniu, jak rower z pedałami, zajmuje w domu mniej miejsca oraz posiada mniej elementów brudzących.

 

Dlaczego warto?

Nie każcie nam podsumowywać tego, co napisaliśmy. Wszystko jak na dłoni: ruch, ruch i ruch, a tego dziecku trzeba! Rowerek biegowy, o ile jest dobrze dobrany, umożliwia najmłodszym samodzielną naukę jazdy. A dodatkowo, co jest nie do przecenienia, dzięki wcześniejszemu treningowi, przesiadka na rowerek z pedałami zajmuje tylko chwilę – bez stresu i bez patyka.

 

Na co zwrócić uwagę?

Wysokość siodełka! Aby ocenić, czy wielkość wybranego modelu rowerka biegowego nadaje się dla Aktywnego Smyka, należy przede wszystkim zmierzyć długość jego nóżki. Jest to najważniejsza informacja, gdyż tę miarę możemy porównać z wysokością siodełka i tak dobrać wielkość rowerka, aby dziecko swobodnie siedziało na siodełku i chodziło, oraz aby rowerek posłużył na jak najdłużej. Więcej przeczytacie w tekście „Dobór rowerka biegowego”.

 

Rowerek biegowy kontra rowerek z odkręconymi pedałami

Temat ten AktywnySmyk poruszył w roku 2009 we wpisie na blogu pt “Rowerek biegowy kontra tradycyjny rowerek z odkręconymi pedałami”. Zachęcamy do lektury wpisu, którego podsumowanie brzmi tak: „(…) można stwierdzić, że smyk, który ma ok 1,5-4 lata i długość nóżki w przedziale 28-45 cm (wzrost ok 83-105 cm), nie jest w stanie dosięgnąć stopą do podłoża na tradycyjnym rowerku z odkręconymi pedałami, gdyż siodełko znajduje się na wysokości ok 46 cm. Co za tym idzie, odkręcanie pedałów od tradycyjnego rowerka ma sens, jeśli smyk ma nóżkę dłuższą niż 46 cm, czyli ma (statystycznie) ponad 4 lata.” Nie negujemy pomysłu odkręcania pedałów, chcemy jedynie, abyście byli świadomi, że takie rzeczy można konstruować dla dziecka, które siedząc na rowerku z pedałami dosięga swobodnie do podłoża, natomiast wcześniej niech śmiga na rowerku biegowym!

 

Kasia i Piotrek Jarosławscy - rodzice dwójki Aktywnych Smyków; twórcy sklepu AktywnySmyk.pl

aktywny smyk logo

Opublikowano w: Porady fachowców

Polecane produkty

Rowerek biegowy STRIDER ST-3

Mały rowerek biegowy Strider to doskonały pomysł na pierwszy rowerek dla najmniejszych rowerzystów.

Czytaj także

O produktach zbożowych i mleku w diecie sportowca

Czy warto spożywać produkty zbożowe? 
 
Produkty zbożowe to dobre źródło węglowodanów, które wykorzystywane są przede wszystkim na cele energetyczne. Szczególnie ważne są dla osób aktywnych, ponieważ  pozwalają na zgromadzenie odpowiednich zapasów glikogenu (paliwa energetycznego dla pracujących mięśni). Natomiast przy niedostatecznej podaży węglowodanów organizm nie jest w stanie efektywnie spalać tłuszczów, więc wykorzystuje białka (tkankę mięśniową), wtedy też rośnie zmęczenie zawodnika i spada jego efektywność w czasie treningu.

Dziecko nie musi wygrywać mistrzostw, żeby być mistrzem – czyli o tym, jak nie wywierać presji na młodego sportowca

Każdy, kto choć raz był na zawodach sportowych z udziałem dzieci, pamięta takie obrazki: rodzice na trybunach, tata z kamerą, mama nerwowo obgryzająca paznokcie… albo: tata krzyczący do trenera „wpuść go na boisko” lub co gorsza wrzeszczący na swojego syna: „ruszaj się, no ruszaj, czemu wszystko dziś psujesz?”. Nawet jeśli opisane sceny są przerysowanym przykładem zachowań rodziców wobec dzieci uprawiających sport, to niewątpliwie najbliższe otoczenie bardzo często wywiera na młodego sportowca presję, która w niektórych przypadkach może doprowadzić nawet do jego rezygnacji ze sportu.

Ruszamy grać w golfa!

Wiosna zbliża się dużymi krokami, a jednym z najlepszych sposób na spędzenie dnia aktywnie i rodzinnie może okazać się wyprawa na najbliższe pole golfowe.

Ruch – potrzeba rozwojowa przedszkolaka

Jedną spośród wielu istotnych potrzeb rozwojowych wychowanków przedszkoli w okresie wzrastania i procesie rozwoju jest ruch. Potrzeba ta u dzieci 4-6-letnich jest naprawdę ogromna. Dziecko w tym wieku wręcz domaga się ruchu, występuje u niego zjawisko tak zwanego „głodu ruchowego” – charakteryzującego się nieustanną niecierpliwością, nadmierną ruchliwością, chęcią do ciągłego poruszania się, biegania, skakania, wspinania i zabawy. Ruch w tym wieku jest naturalną i niezbędną formą oddziaływania na dziecko, aby każdy maluch mógł się prawidłowo i zdrowo rozwijać.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.