konkurs link

newsletter

  • 9.12.2018, Imieniny obchodzą: Aneta, Leokadia, Wiesław
 
 

Powrót do szkoły - jak pogodzić lekcje i treningi

Powrót do szkoły - jak pogodzić lekcje i treningi
Powrót do szkoły w kontekście godzenia lekcji i treningów to temat, który pojawi się podczas cyklu "Mistrz w każdym dziecku", organizowanego przez Sandrę Kalinowską - psychologa sportu z Top Wyszkoleni już od września.
Zaczął się rok szkolny i zarówno przed rodzicami, jak i uczniami, nowe wyzwania! Jak poukładać plan zajęć i treningów, nie przeciążając przy tym dziecka i samego siebie?
 
1. Logistyka

Znamy to wszyscy. Zdrowy obiad musi być i czym prędzej na trening. Warto trochę sobie pomóc. Może szkolna stołówka jest całkiem niezła? Albo zakupy można zrobić przez Internet? Inna rzecz, do której szczególnie zachęcam, to poznanie innych rodziców w klubie i, jak to w grupie, może okaże się, że razem łatwiej. Przynajmniej w kwestii odwożenia i przywożenia, może odrabiania razem lekcji w jakiś dzień tygodnia? Coś na wzór dyżurów. Tutaj rutyna będzie pomocna. Kiedy z góry wiemy, jak wygląda nasz tydzień, łatwiej się działa. Schematy czasem są dobre. Np. w poniedziałki basen, we wtorki trening, w środę odrabianie lekcji z kolegami u was w domu, czwartek WOLNY.

2. Tak, tak. Dzień bez zajęć też jest potrzebny
 
Dzieci uczą się spontanicznie, nie planujmy więc im każdej godziny, nie napinajmy harmonogramu do granic możliwości. To wpłynie lepiej na ich kondycję psychofizyczną.
 
3. Komunikacja na linii rodzic – nauczyciel

Dobrze, jeśli nauczyciel w ogóle wie, że uczeń trenuje, bo niestety czasem wiąże się to z nieobecnością czy chwilowymi zaległościami, bo czas na naukę był ograniczony. Ważne, aby dziecko zgłaszało ewentualne problemy w nauce, starało się pracować w szkole i domu systematycznie. Tak by nie dopuścić do większych zaległości. Oczywiście każdy nauczyciel będzie miał inne podejście i tu już rola rodzica, żeby wiedzieć, jak wspólnie możecie pomóc dziecku. Pamiętajmy, że sport pozytywnie wpływa na edukację i na odwrót, wykształcony sportowiec też będzie miał łatwiej. Działacie więc na jednej linii i macie wspólny cel. Nauczyciel, obserwując ucznia, może wzmacniać jego mocne strony, budując jego pewność siebie. Zachęcać do wykorzystania tych mocnych stron w nauce przedmiotów, które idą trudniej. Pisząc w tym punkcie o pomocy, elastycznym podejściu, mam na myśli wsparcie, a nie wyręczanie czy taryfę ulgową, bo jesteś zawodnikiem.
 
4. Unikaj stawiania dziecku wyboru sprawdzian / mecz

Uczeń-zawodnik często buduje swoją pozycję i tożsamość w szkole właśnie jako zawodnik. Jest przez rówieśników spostrzegany jako sportowiec. Najczęściej też lubi to, co trenuje. Nie każmy więc mu wybierać. Pokażmy, że właśnie życie polega na godzeniu różnych ról i funkcji.
 
5. Nie każdy sprawdzian musi być na 5!
 
Czyli stawiajmy realne wymagania i tyle w tym temacie.

6. Warunki nauki
 
Początek roku to dobra okazja, by porozmawiać z dzieckiem o tym, kiedy i jak uczy się mu najlepiej. Może ma swoją ulubioną porę odrabiania lekcji? Może lubi korzystać z karteczek typu memo stic? Może zgłasza się do ciebie z prośbą o odpytanie przed klasówką? Warto wykorzystać to, co się sprawdza i usprawnia naukę. Podobno ponad 70 proc. z nas to wzrokowcy... 

7. Przygotowanie do następnego dnia i regeneracja

Pakowanie wieczorem i 8 godzin snu, czyli stare żelazne i sprawdzone zasady. 

Sandra Kalinowska - psycholog sportu TopWyszkoleni

Sandra Kalinowska

kontakt: s.kalinowska@topwyszkoleni.pl

Więcej o projekcie Mistrz w każdym dziecku
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Kask narciarski – jak wybrać i na co zwrócić uwagę

W Polsce używanie kasków ochronnych przez osoby uprawiające narciarstwo zjazdowe lub snowboard jest obowiązkowe dla dzieci poniżej 16. roku życia. Pozostałym osobom, niezależnie od poziomu umiejętności i tego, gdzie jeżdżą, zaleca się, aby kask traktowali jako nieodłączny element ekwipunku narciarsko-snowboardowego.

Psychologia sportu. Fakty i mity

Postanowiłam zmierzyć się z tym tematem, bo coraz powszechniejsza staje się świadomość istnienia psychologii sportu i tego, że z takiego wsparcia można skorzystać i… no właśnie. Na tym zwykle sprawa się kończy i zaczynają się mniej lub bardziej prawdziwe przekonania. 

Łyżwiarstwo figurowe – pierwsze kroki

Zima już co prawda powoli nas opuszcza i wielu z was pewnie uzna, że to czas, żeby odłożyć łyżwy w kąt czy schować je do piwnicy. Jednak zanim to zrobicie, zastanówcie się przez chwilę, bowiem trenować można w wielu miastach dłużej niż od grudnia do marca, a łyżwiarstwo to jedna z tych dyscyplin sportowych, które bardzo wszechstronnie rozwijają nasze dzieci. I to już od najmłodszych lat, gdyż zacząć można od czwartego, piątego roku życia.

Wypadek na rowerze? Sprawdź, czy należy ci się odszkodowanie

Rower coraz częściej staje się głównym środkiem transportu zastępując samochód czy komunikację miejską. Niestety drogi kierowców i rowerzystów niejednokrotnie przecinają się, co prowadzi do nieszczęśliwych wypadków, których według statystyk Komedy Głównej Policji w ubiegłym roku było aż 4 634. Podpowiadamy rowerzystom, kiedy mogą ubiegać się o odszkodowanie oraz jak zrobić to dobrze.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.