konkurs link

newsletter

  • 18.1.2018, Imieniny obchodzą: Piotr, Małgorzata
 
 

Powrót do szkoły - jak pogodzić lekcje i treningi

Powrót do szkoły - jak pogodzić lekcje i treningi
Powrót do szkoły w kontekście godzenia lekcji i treningów to temat, który pojawi się podczas cyklu "Mistrz w każdym dziecku", organizowanego przez Sandrę Kalinowską - psychologa sportu z Top Wyszkoleni już od września.
Zaczął się rok szkolny i zarówno przed rodzicami, jak i uczniami, nowe wyzwania! Jak poukładać plan zajęć i treningów, nie przeciążając przy tym dziecka i samego siebie?
 
1. Logistyka

Znamy to wszyscy. Zdrowy obiad musi być i czym prędzej na trening. Warto trochę sobie pomóc. Może szkolna stołówka jest całkiem niezła? Albo zakupy można zrobić przez Internet? Inna rzecz, do której szczególnie zachęcam, to poznanie innych rodziców w klubie i, jak to w grupie, może okaże się, że razem łatwiej. Przynajmniej w kwestii odwożenia i przywożenia, może odrabiania razem lekcji w jakiś dzień tygodnia? Coś na wzór dyżurów. Tutaj rutyna będzie pomocna. Kiedy z góry wiemy, jak wygląda nasz tydzień, łatwiej się działa. Schematy czasem są dobre. Np. w poniedziałki basen, we wtorki trening, w środę odrabianie lekcji z kolegami u was w domu, czwartek WOLNY.

2. Tak, tak. Dzień bez zajęć też jest potrzebny
 
Dzieci uczą się spontanicznie, nie planujmy więc im każdej godziny, nie napinajmy harmonogramu do granic możliwości. To wpłynie lepiej na ich kondycję psychofizyczną.
 
3. Komunikacja na linii rodzic – nauczyciel

Dobrze, jeśli nauczyciel w ogóle wie, że uczeń trenuje, bo niestety czasem wiąże się to z nieobecnością czy chwilowymi zaległościami, bo czas na naukę był ograniczony. Ważne, aby dziecko zgłaszało ewentualne problemy w nauce, starało się pracować w szkole i domu systematycznie. Tak by nie dopuścić do większych zaległości. Oczywiście każdy nauczyciel będzie miał inne podejście i tu już rola rodzica, żeby wiedzieć, jak wspólnie możecie pomóc dziecku. Pamiętajmy, że sport pozytywnie wpływa na edukację i na odwrót, wykształcony sportowiec też będzie miał łatwiej. Działacie więc na jednej linii i macie wspólny cel. Nauczyciel, obserwując ucznia, może wzmacniać jego mocne strony, budując jego pewność siebie. Zachęcać do wykorzystania tych mocnych stron w nauce przedmiotów, które idą trudniej. Pisząc w tym punkcie o pomocy, elastycznym podejściu, mam na myśli wsparcie, a nie wyręczanie czy taryfę ulgową, bo jesteś zawodnikiem.
 
4. Unikaj stawiania dziecku wyboru sprawdzian / mecz

Uczeń-zawodnik często buduje swoją pozycję i tożsamość w szkole właśnie jako zawodnik. Jest przez rówieśników spostrzegany jako sportowiec. Najczęściej też lubi to, co trenuje. Nie każmy więc mu wybierać. Pokażmy, że właśnie życie polega na godzeniu różnych ról i funkcji.
 
5. Nie każdy sprawdzian musi być na 5!
 
Czyli stawiajmy realne wymagania i tyle w tym temacie.

6. Warunki nauki
 
Początek roku to dobra okazja, by porozmawiać z dzieckiem o tym, kiedy i jak uczy się mu najlepiej. Może ma swoją ulubioną porę odrabiania lekcji? Może lubi korzystać z karteczek typu memo stic? Może zgłasza się do ciebie z prośbą o odpytanie przed klasówką? Warto wykorzystać to, co się sprawdza i usprawnia naukę. Podobno ponad 70 proc. z nas to wzrokowcy... 

7. Przygotowanie do następnego dnia i regeneracja

Pakowanie wieczorem i 8 godzin snu, czyli stare żelazne i sprawdzone zasady. 

Sandra Kalinowska - psycholog sportu TopWyszkoleni

Sandra Kalinowska

kontakt: s.kalinowska@topwyszkoleni.pl

Więcej o projekcie Mistrz w każdym dziecku
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Pilates z dzieckiem – ćwiczenia na płaski brzuch po porodzie!

Powrót do formy po ciąży wcale nie musi oznaczać wielogodzinnych treningów na siłowni. Dzięki ćwiczeniom pilates wykonywanym z dzieckiem, każda mama może w prosty sposób zadbać o płaski brzuch. Przykładowy trening z maluchem w domowym zaciszu prezentuje ekspert marki „Mama i ja” - Agnieszka Bajer-Ciszewska, trenerka fitness i specjalista ds. żywienia. 

Jesień i zima - na basen marsz!

Wątpliwości zawsze wzbudza pytanie, czy dobrym pomysłem jest zapisanie dziecka na basen w okresie zimowym. W końcu na zewnątrz wieje, pada i zimno. Trzeba wyjść z domu na zajęcia, kiedy wokół już niemal głucha noc. Każdy marzy wtedy jedynie o tym, aby naciągnąć kołdrę na głowę i nie wychylać spod niej nosa aż do rana. Wchodzimy do wody: czeka nas różnica temperatur, zimna woda, mokre włosy, jeszcze tylko przewianie i choroba gotowa.

Sięgnij po medal, czyli łyżwy od kuchni. Short track

Short track uchodzi za najzabawniejszą i pełną emocji dyscyplinę olimpijską. Nie ma nic bardziej ekscytującego niż sztafeta dziesiątki zawodników ścigających się na lodzie na jednym torze. Poniżej wyjaśnię, na czym ten fenomen polega, ale najpierw trochę historii.

Żyj zdrowo, walcz z nadwagą – także swojego psa

Otyłość i nadwaga to problemy, które dotyczą coraz większej liczby osób. Niepokojące jest, iż z tego powodu cierpi coraz więcej dzieci. Ważne, aby od wczesnych lat uczyć zdrowego odżywiania, zachęcać do racjonalnej diety oraz do aktywności fizycznej. 

Ruch zamiast komputera – czyli o tym, jak zachęcić dziecko do uprawiania sportu

Wielu współczesnych rodziców pamięta jeszcze czas, kiedy ich największym marzeniem było posiadanie roweru, łyżew czy wrotek. Zdobycie nie tylko sprzętu sportowego, ale nawet odpowiedniego do treningów ubioru, wymagało niejednokrotnie ogromnego zaangażowania i determinacji. Współcześnie w sklepach nie brakuje akcesoriów niezbędnych do uprawiania sportu, jednak czymś coraz bardziej deficytowym jest motywacja dzieci do aktywności fizycznej. Najmłodsi coraz więcej czasu spędzają przed komputerem, a rodzice zadają sobie pytanie, jak zachęcić dziecko czy nastolatka do aktywności wykraczającej poza świat wirtualny…

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.