konkurs link

newsletter

  • 8.12.2019, Imieniny obchodzą: Maria, Wirginia, Wirgiliusz
 
 

Popraw zdrowie na rowerze

Popraw zdrowie na rowerze
Nie jest tajemnicą, że regularna jazda na rowerze nie tylko poprawia kondycję, ale również samopoczucie. Nie każdy może pozwolić sobie na wysiłek fizyczny, jakim jest bieganie, a dla innych regularne wizyty na siłowni wiążą się ze zbyt dużym obciążeniem. Niewątpliwą zaletą roweru jest jego uniwersalność. Tania eksploatacja, możliwość poruszania się nim praktycznie wszędzie, sprawia, że trudno znaleźć alternatywę dla szybkiego przemieszczania się na krótkich odcinkach. Szczególnie, że największą korzyścią jest zdecydowana poprawa zdrowia.
 Odchudzanie na rowerze

Wystarczy godzina pedałowania, by spalić nawet 800 kalorii. Oczywiście, wynik ten w dużej mierze zależy od tempa, jakim się poruszamy, naszej masy ciała czy pogody. Spalanie kalorii nie będzie tak efektywne, jak w przypadku biegania, jednak warto zwrócić uwagę, że rower jest znacznie bezpieczniejszy dla osób ze sporą nadwagą. Dlaczego? Chodzi o przeciążenia organizmu. Jeżdżąc na rowerze, nie mamy do czynienia z tak dużymi obciążeniami, jak w przypadku biegania. Dotyczy to przede wszystkim stawów kolanowych.
 
Rower skutecznie eliminuje dolegliwości, na które skarżą się osoby „z brzuszkiem”. Chodzi tu przede wszystkim o bóle pleców, które są wynikiem siedzącego trybu życia. Jazda na rowerze pozytywnie wpłynie także na kręgosłup, oile oczywiście nasz jednoślad będzie mieć prawidłowo ustawioną pozycję.
 
Regularna jazda rowerem pomaga modelować sylwetkę. Szczególnie pozytywny wpływ ma ona na mięśnie czworogłowe ud i pośladki.  Poza tym, poprawia dotlenienie krwi, zwiększa pojemność płuc. Nie wolno także zapominać, że podnosi poziom endorfin oraz hormonów, które poprawiają samopoczucie.
 
Jak często jeździć na rowerze?

Osoby, które zaczynają swoją rowerową przygodę, powinny jeździć dwa-trzy razy w tygodniu po 30-40 minut. Pamiętajmy, że efekty są większe, gdy ćwiczymy systematycznie, na przykład trzy razy w tygodniu co drugi dzień.Mięśnie zużywają glukozę i kwasy tłuszczowe. W pierwszych minutach wysiłku wykorzystują przede wszystkim zapasy glukozy. Dopiero po ok. 30 minutach zaczyna być spalany tłuszcz. Jazda na rowerze zwiększa odporność na zmęczenie i daje możliwość wyciszenia się, a także obcowania z naturą. Jest jedną z niewielu aktywności, która może być praktykowana właściwie przez każdą osobę. Przeciwwskazaniem jest jedynie zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa, a także poważne schorzenia układu krążenia. Rower pomaga też osobom chorym na cukrzycę oraz tym, które są nią zagrożone. Aktywność poprawia wrażliwość komórek na insulinę. W efekcie, można przyjmować jej mniej. Jazda na rowerze polecana jest też przez kardiologów, ponieważ skutecznie chroni przed miażdżycą. Obniża poziom „złego cholesterolu”(LDL) i zwiększa wskaźnik „dobrego” (HDL).
 
Pierwsze trasy powinny być krótkie i w miarę płaskie. Stopniowo, należy zwiększać dystans oraz trudność tras. Jeśli będziemy przyzwyczajać mięśnie do wysiłku, zmniejszy się ryzyko zakwasów. Pamiętajmy, aby podczas jazdy koniecznie uzupełniać płyny. Warto wyrobić sobie nawyk systematycznego picia, biorąc łyk napoju co 10-15 minut, a nie dopiero wtedy, gdy poczujemy pragnienie. Jeśli przejażdżka ma potrwać dłużej niż godzinę, dobrze jest też zabrać ze sobą coś do jedzenia. Może to być owoc lub baton sportowy.
 
Kornel Osicki
menedżer grupy kolarskiej Kross Racing Team
trener kadry narodowej w kolarstwie górskim
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Sport po szkole – amatorsko i nie tylko - rozmowa

Nie zmuszajmy, nie pchajmy na siłę, może nasza pociecha nie ma ochoty na daną dyscyplinę, którą my sobie wymyśliliśmy, albo trener, do którego posłaliśmy nasze dziecko, nie potrafił „sprzedać” bakcyla… - mówi Marcin Fabiszewski, trener TriWawa, ojciec małych sportowców.

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego

Przed zbliżającym się sezonem narciarskim warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z odpowiednim przygotowaniem się do sezonu zimowego. Ważne jest, aby już w tym momencie zadbać o dobrą kondycję fizyczną poprzez odpowiedni trening kondycyjny. 

Szkółka piłkarska dla najmłodszych, czyli od kiedy możemy zacząć grać w piłkę nożną ze swoim dzieckiem

Dlaczego nasza reprezentacja ciągle ma problemy z osiąganiem dobrych wyników? Dlaczego nasze kluby piłkarskie nie potrafią od lat awansować do elitarnych rozgrywek Champions League? Problem z pewnością jest złożony, ale wiemy, jak można temu zaradzić. Grajmy w piłkę z dziećmi już od najmłodszych lat!

Postanowienia noworoczne. Jak zacząć aktywnie spędzać czas z dzieckiem? Znana blogerka radzi

Początek roku to czas noworocznych postanowień, które zazwyczaj dotyczą aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia. O wyznaczaniu rodzinnych planów na nowy rok i o tym czy dzieci mogą mieć własne cele rozmawiamy z Aleksandrą „SportsMamą” Rożnowską, blogerką i autorką programów treningowych dla mam, która wspiera akcję „Rusz się z Kubusiem!”. 

Jak wybrać hulajnogę dla dziecka?

Wiosna to czas, gdzie przyroda budzi się do życia. Drzewa i kwiaty rozkwitają, a ptaki wracają z ciepłych krajów. Ciepła pogoda zachęca nas do spacerów, które możemy urozmaicić jazdą na hulajnodze.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.