konkurs link

newsletter

  • 18.7.2019, Imieniny obchodzą: Kamil, Robert, Szymon
 
 

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?
Zajęcia sportowe dla dzieci cieszą się coraz większą popularnością – szczególnie teraz wraz z rozpoczętym nowym rokiem szkolnym wielu rodziców zastanawia się, na które z nich zapisać swojego syna czy córkę. Aktywność fizyczna przede wszystkim powinna sprawiać dzieciom radość, jednak lista korzyści jest zdecydowanie dłuższa. Sport pozwala utrzymać zdrową sylwetkę, prawidłową postawę ciała, a także rozwija zmysły – uczy zarówno zdrowej rywalizacji, jak i pracy zespołowej. Jednak, jeśli nasze pociechy regularnie uczestniczą w treningach – warto zadbać o ich zdrowie i wiedzieć, jakie wykonać badania, aby sprawdzić czy taka aktywność jest dla nich bezpieczna. Na to pytanie odpowiada Patrycja Król, fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Damiana. 
Regularne uprawianie sportu = wiele korzyści dla naszych dzieci

Sport to zdrowie – wzmacnia kości, mięśnie i dotlenia organizm. Ponadto poprawia wydolność organizmu i pozwala dbać o prawidłową wagę. Do zalet płynących z uprawiania regularnej aktywności fizycznej należy też rozwijanie zmysłu równowagi i ćwiczenie koncentracji, wytrwałości czy systematyczności. Umiejętności kształtowane już od dziecka mogą sprawić, że nasz malec odkryje pasję do danej dyscypliny, a może nawet zostanie sportowcem? Nawet jeśli nasze dziecko nie planuje zostać drugim Robertem Lewandowskim czy Bartoszem Kurkiem i zajmować się sportem wyczynowo, to z pewnością warto sprawdzić czy dodatkowe zajęcia sportowe (np.  judo, pływanie, siatkówka czy piłka nożna) są dla niego bezpieczne. Czy to znaczy, że sport może mu zaszkodzić? Źle dobrana dyscyplina – niestety tak, dlatego zawsze warto taką decyzję skonsultować ze specjalistą, który oceni, czy nasze dziecko może trenować ją bez przeszkód. 

Twoje dziecko trenuje? Sprawdź, czy dany sport jest dla niego odpowiedni
 
Lekarz zajmujący się medycyną sportową wykonuje konsultacje wstępne u osób amatorsko uprawiających sport, a  zawodowców kieruje na badania okresowe. Podczas wizyty specjalista bada układ ruchu pacjenta – ocenia, czy dziecko nie ma wady postawy lub skoliozy, co mogłoby oznaczać, że powinno unikać sportów, w których jedna strona ciała rozwijana jest bardziej (np. tenisa ziemnego), sprawdza pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego (wykluczając np. problemy z krążeniem krwi czy astmę). W przypadku wątpliwości zleci natychmiastowe wykonanie odpowiednich badań diagnostycznych, które pozwolą wykluczyć przeciwwskazania do uprawiania danego sportu – np. kierując na EKG, badanie ortopedyczne czy próbę wysiłkową w przypadku planowego startu dziecka w długodystansowym biegu. Konsultacja z lekarzemi fizjoterapeutą jest więc bardzo istotnym elementem, którego rezultatem będą bezpieczne i efektywne treningi. Znając możliwości organizmu syna czy córki, będziemy mogli wybrać także odpowiednie zajęcia.

Aktywność fizyczna jest dobra dla zdrowia i kondycji. Jednak uprawianie sportu to dla organizmu także duży wysiłek i obciążenie Z tego powodu, jeśli nasze dzieci sporo ćwiczą lub wręcz przeciwnie – dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, jako rodzice powinniśmy sprawdzić ich stan zdrowia, wykluczając ewentualne przeciwskazania. Jest to bardzo ważne, ponieważ za pomocą analiz stanu zdrowia możemy dowiedzieć się np. o ewentualnych, ukrytych wadach serca, cukrzycy czy problemach okulistycznych. Dzięki temu rodzice mogą bez niepokoju posyłać swoje dzieci na sale treningowe, baseny czy hale gimnastyczne, mając pewność, że są to aktynowości odpowiednio dobrane do możliwości małego organizmu – komentuje Patrycja Król, fizjoterapeuta z Centrum Medycznego Damiana.

O jakich badaniach powinniśmy pamiętać?

Do podstawowych badań należy przede wszystkim wykonanie raz w roku analiz: krwi – morfologii, z wzorem odsetkowym, OB, poziom witaminy D3. Ponadto warto wykonać badanie ogólne moczu z oceną osadu, które pozwoli wykluczyć np. ewentualne choroby nerek oraz badanie glukozy, sprawdzające czy dziecko nie choruje na cukrzycę typu I. Nie wolno zapominać także o wizycie u okulisty i laryngologa (raz na 2 lata). To najprostsze badania, które zalecane są przy uprawianiu lekkoatletyki, sportów zimowych czy pływania. W przypadku osób nurkujących, do zestawu badań profilaktycznych dochodzi także spirometria, a badanie EEG (sprawdzające stan układu nerwowego) rekomendowane jest wtedy, gdy dziecko uprawia sporty walki, takie jak boks czy karate. Raz w roku warto również udać się do fizjoterapeuty, który sprawdzi czy prawidłowo kształtuje się kręgosłup naszego dziecka  – dodaje Patrycja Król, fizjoterapeuta z Centrum Medycznego Damiana.

Troska o dzieci to dla rodziców najwyższa wartość, jednak pamiętajmy, że dbać musimy także o siebie samych – wykonanie przeglądu stanu zdrowia (morfologii, badań moczu czy USG) raz w roku to sposób, by zapobiec wielu schorzeniom, dlatego warto na stałe wpisać te badania do swojego kalendarza.


Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Dlaczego żeglarstwo? Co daje żeglarstwo dzieciom?

Żeglarstwo jest  dyscypliną sporu i turystyki, o której niewiele ostatnio się mówi i pisze. Jednak warto  propagować je wśród dzieci i młodzieży, ponieważ jest to zarówno pewna filozofia życia, jak również szkoła charakteru młodego człowieka.

Dziecko w gabinecie lekarza medycyny sportowej

Aktywność sportowa i zamiłowanie do sportu to jedna z najważniejszych wartości, jakie rodzice mogą przekazać swojemu dziecku. W dobie lawinowo rosnącej wśród dzieci nadwagi i otyłości oraz powszechnej niechęci do wszelkiej aktywności ruchowej, warto zadbać o zachęcenie dziecka do jakiegokolwiek sportu. 

Dieta młodego sportowca

O prawidłowe żywienie młodego sportowca powinno się zadbać w szczególności. Aktywne dzieci mają zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Odpowiednio zbilansowana dieta może nie tylko podnieść wydolność młodego organizmu, ale również zapewni mu zdrowie.

Misja: aktywne wakacje. Co zrobić, by Twoje dziecko spędziło je na sportowo?

Nie potrzeba wcale dalekich i kosztownych wyjazdów, aby zaplanować swojemu dziecku niezapomniane wakacje, pełne sportowych wyzwań i aktywnej zabawy. O tym, jak najlepiej wykorzystać wolny czas i piękną pogodę, opowiadają Monika Pyrek-Rokita, Daria Kabała-Malarz oraz Kamil Glik.

Razem na trening i na zawody - rozmowa

Nie nazywał bym tego treningiem, bo nigdy nie wykonamy w 100 proc. dobrej jednostki treningowej z naszymi dziećmi – bo glut, bo siku, bo chce się pić, ale czasami warto poświęcić kilka interwałów, zamiast założonych dziesięciu powtórzeń zrobić tylko sześć,  tylko po to, by mógł brać w tym udział ktoś z naszych bliskich – mówi Marcin Fabiszewski, trener TriWawa, ojciec małych sportowców.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.