konkurs link

newsletter

  • 24.4.2019, Imieniny obchodzą: Aleks, Grzegorz, Aleksander
 
 

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?
Zajęcia sportowe dla dzieci cieszą się coraz większą popularnością – szczególnie teraz wraz z rozpoczętym nowym rokiem szkolnym wielu rodziców zastanawia się, na które z nich zapisać swojego syna czy córkę. Aktywność fizyczna przede wszystkim powinna sprawiać dzieciom radość, jednak lista korzyści jest zdecydowanie dłuższa. Sport pozwala utrzymać zdrową sylwetkę, prawidłową postawę ciała, a także rozwija zmysły – uczy zarówno zdrowej rywalizacji, jak i pracy zespołowej. Jednak, jeśli nasze pociechy regularnie uczestniczą w treningach – warto zadbać o ich zdrowie i wiedzieć, jakie wykonać badania, aby sprawdzić czy taka aktywność jest dla nich bezpieczna. Na to pytanie odpowiada Patrycja Król, fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Damiana. 
Regularne uprawianie sportu = wiele korzyści dla naszych dzieci

Sport to zdrowie – wzmacnia kości, mięśnie i dotlenia organizm. Ponadto poprawia wydolność organizmu i pozwala dbać o prawidłową wagę. Do zalet płynących z uprawiania regularnej aktywności fizycznej należy też rozwijanie zmysłu równowagi i ćwiczenie koncentracji, wytrwałości czy systematyczności. Umiejętności kształtowane już od dziecka mogą sprawić, że nasz malec odkryje pasję do danej dyscypliny, a może nawet zostanie sportowcem? Nawet jeśli nasze dziecko nie planuje zostać drugim Robertem Lewandowskim czy Bartoszem Kurkiem i zajmować się sportem wyczynowo, to z pewnością warto sprawdzić czy dodatkowe zajęcia sportowe (np.  judo, pływanie, siatkówka czy piłka nożna) są dla niego bezpieczne. Czy to znaczy, że sport może mu zaszkodzić? Źle dobrana dyscyplina – niestety tak, dlatego zawsze warto taką decyzję skonsultować ze specjalistą, który oceni, czy nasze dziecko może trenować ją bez przeszkód. 

Twoje dziecko trenuje? Sprawdź, czy dany sport jest dla niego odpowiedni
 
Lekarz zajmujący się medycyną sportową wykonuje konsultacje wstępne u osób amatorsko uprawiających sport, a  zawodowców kieruje na badania okresowe. Podczas wizyty specjalista bada układ ruchu pacjenta – ocenia, czy dziecko nie ma wady postawy lub skoliozy, co mogłoby oznaczać, że powinno unikać sportów, w których jedna strona ciała rozwijana jest bardziej (np. tenisa ziemnego), sprawdza pracę układu oddechowego i sercowo-naczyniowego (wykluczając np. problemy z krążeniem krwi czy astmę). W przypadku wątpliwości zleci natychmiastowe wykonanie odpowiednich badań diagnostycznych, które pozwolą wykluczyć przeciwwskazania do uprawiania danego sportu – np. kierując na EKG, badanie ortopedyczne czy próbę wysiłkową w przypadku planowego startu dziecka w długodystansowym biegu. Konsultacja z lekarzemi fizjoterapeutą jest więc bardzo istotnym elementem, którego rezultatem będą bezpieczne i efektywne treningi. Znając możliwości organizmu syna czy córki, będziemy mogli wybrać także odpowiednie zajęcia.

Aktywność fizyczna jest dobra dla zdrowia i kondycji. Jednak uprawianie sportu to dla organizmu także duży wysiłek i obciążenie Z tego powodu, jeśli nasze dzieci sporo ćwiczą lub wręcz przeciwnie – dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, jako rodzice powinniśmy sprawdzić ich stan zdrowia, wykluczając ewentualne przeciwskazania. Jest to bardzo ważne, ponieważ za pomocą analiz stanu zdrowia możemy dowiedzieć się np. o ewentualnych, ukrytych wadach serca, cukrzycy czy problemach okulistycznych. Dzięki temu rodzice mogą bez niepokoju posyłać swoje dzieci na sale treningowe, baseny czy hale gimnastyczne, mając pewność, że są to aktynowości odpowiednio dobrane do możliwości małego organizmu – komentuje Patrycja Król, fizjoterapeuta z Centrum Medycznego Damiana.

O jakich badaniach powinniśmy pamiętać?

Do podstawowych badań należy przede wszystkim wykonanie raz w roku analiz: krwi – morfologii, z wzorem odsetkowym, OB, poziom witaminy D3. Ponadto warto wykonać badanie ogólne moczu z oceną osadu, które pozwoli wykluczyć np. ewentualne choroby nerek oraz badanie glukozy, sprawdzające czy dziecko nie choruje na cukrzycę typu I. Nie wolno zapominać także o wizycie u okulisty i laryngologa (raz na 2 lata). To najprostsze badania, które zalecane są przy uprawianiu lekkoatletyki, sportów zimowych czy pływania. W przypadku osób nurkujących, do zestawu badań profilaktycznych dochodzi także spirometria, a badanie EEG (sprawdzające stan układu nerwowego) rekomendowane jest wtedy, gdy dziecko uprawia sporty walki, takie jak boks czy karate. Raz w roku warto również udać się do fizjoterapeuty, który sprawdzi czy prawidłowo kształtuje się kręgosłup naszego dziecka  – dodaje Patrycja Król, fizjoterapeuta z Centrum Medycznego Damiana.

Troska o dzieci to dla rodziców najwyższa wartość, jednak pamiętajmy, że dbać musimy także o siebie samych – wykonanie przeglądu stanu zdrowia (morfologii, badań moczu czy USG) raz w roku to sposób, by zapobiec wielu schorzeniom, dlatego warto na stałe wpisać te badania do swojego kalendarza.


Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Biegać każdy może? 9 porad dla początkującego biegacza

Jak zacząć przygodę z bieganiem? Czy mogę biegać w zwykłych adidasach? Jak uchronić się przed ewentualną kontuzją? W dziewięciu punktach odpowiadamy na pytania, które stawiają przed sobą początkujący biegacze.

Badania wydolnościowe - droga do skutecznego treningu

Lato to czas większej aktywności fizycznej. Długie, słoneczne dni zachęcają do wyjścia z domu, dbania o własne ciało i startu w licznych imprezach sportowych. W tym intensywnym okresie warto zadbać o to, aby wiedza na temat możliwości naszego organizmu dorównywała ambitnym planom sportowym. W zdobyciu tej wiedzy pomocne mogą okazać się badania wydolnościowe. Pozwalają one zwiększyć efektywność treningu i uniknąć przebiegania tzw. pustych kilometrów.

Jak wybrać hulajnogę dla dziecka?

Wiosna to czas, gdzie przyroda budzi się do życia. Drzewa i kwiaty rozkwitają, a ptaki wracają z ciepłych krajów. Ciepła pogoda zachęca nas do spacerów, które możemy urozmaicić jazdą na hulajnodze.

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Jak aktywnie spędzić z dzieckiem wakacje, wyjeżdżając z biurem podróży

Wiosna w pełni, więc wielu z nas zastanawia się już nad wakacjami. Przeglądamy oferty biur podróży w poszukiwaniu wycieczki, która nie tylko spełni nasze wymagania co do lokalizacje i środka transportu, ale również na której będą odpowiednie warunki dla naszych dzieci. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.