konkurs link

newsletter

  • 17.7.2018, Imieniny obchodzą: Aneta, Bogdan, Aleksy
 
 

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego
Przed zbliżającym się sezonem narciarskim warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z odpowiednim przygotowaniem się do sezonu zimowego. Ważne jest, aby już w tym momencie zadbać o dobrą kondycję fizyczną poprzez odpowiedni trening kondycyjny. 
Celem treningu kondycyjnego jest, m.in. poprawienie zdolności do koordynacji ruchów. Trening kondycyjny narciarza skupia się na podstawowych zdolnościach fizycznych, takich jak: siła, wytrzymałość, szybkość, zwinność i gibkość. Każda z wyżej wymienionych cech sportowo-motorycznych ma swoje konkretne znaczenie oraz pewien udział (stopień ważności), jaki stanowi w całości tematyki, jeśli chodzi o trening narciarza.
 
Human Sport
 
Pierwszą cechą, o jakiej wspomnimy, jest siła. Chodzi tu o siłę fizyczną, dzięki której możemy przemieszczać dowolny ciężar lub stawiać opór innej sile. W jeździe na nartach z pewnością siła skupia się przede wszystkim na mięśniach nóg. Ważne są również mięśnie brzucha oraz pleców. Kolejną z cech podstawowych w treningu narciarskim jest szybkość. Ta cecha znajduje ważne zastosowanie przede wszystkim przy krótkich skrętach. Szybkość ma też ogromne znaczenie przy nieprzewidzianych sytuacjach. Jeśli mielibyśmy określić w jednym zdaniu, czym jest szybkość – jest to właściwość ruchowa, dzięki której sekwencja ruchów może być wykonywana w minimalnym czasie. Wytrzymałość to kolejna zdolność fizyczna niezbędna każdemu narciarzowi, który chce dobrze i bezpiecznie przeżyć zbliżający się sezon zimowy. Dyscyplina sportowa, jaką jest narciarstwo, wymaga od każdego (bez względu na to, czy zajmujemy się tym zawodowo, czy rekreacyjnie) dużej wytrzymałości. Wytrzymałość to zdolność człowieka do wykonywania ruchów w długim okresie oraz zdolność do przeciwstawiania się zmęczeniu. Znowu tyczy się to w szczególności pracy nóg, jak również ogólnej kondycji naszego ciała. Następnie mamy ruchomość/gibkość. Jest to cecha umożliwiająca poruszanie wszystkimi stawami i zespołami stawów w nieskrępowany sposób i w szerokim zakresie. Ta cecha stanowi pewien warunek do wykształcenia cech, o których mowa była wcześniej (tj. szybkości, siły czy wytrzymałości). Ostatnią cechą, którą chcemy przedstawić, jest koordynacja, która w całości treningu jest bardzo ważna. Koordynację rozumiemy jako zdolność do wykonywania złożonych zadań ruchowych oraz zdolność do wykonywania nowych zadań ruchowych w nieoczekiwanych sytuacjach. Koordynacja to również zdolność do zachowania równowagi oraz zwrotność w ekstremalnych warunkach.
 
Human Sport
 
Przygotowując się do kolejnego sezonu narciarskiego, należy pamiętać, że aby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy na nartach, wymagany jest nie tylko niezawodny sprzęt, ale przede wszystkim dobra kondycja. Dobrze jest znać poszczególne cechy treningu, który wykonujemy, przygotowując się do sezonu narciarskiego. Dobre przygotowanie kondycyjne staje się także ważnym elementem w podnoszeniu umiejętności narciarskich. Kiedy występują braki kondycyjne, to nie ma możliwości opanowania perfekcyjnej techniki.
 
Tekst: HumanSport
Zdjęcia: Kinga Herok
 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Szkółki tenisowe i trenerzy – jak wybrać?

Wcielmy się w rolę rodzica zapisującego dziecko na zajęcia tenisowe. Udajemy się na pierwszy trening naszej pociechy i widzimy osobnika wyrastającego ponad grupę. Ten osobnik to trener. Skąd wiemy, czy ów człowiek, od którego zależy dalsza tenisowa kariera naszego dziecka, jest odpowiednim wyborem? Po uścisku dłoni, pierwszym kontakcie wzrokowym? Niekoniecznie, choć jakieś - marginalne - znaczenie na pewno te rzeczy mają. Siadamy i obserwujemy.

Dlaczego warto zacząć pływać?

Przygodę z tym cudownym sportem często zaczynamy bardzo różnie. Jedni pływają w lecie nad jeziorem ze słynnymi „dmuchawcami”, drudzy mają zajęcia ze szkoły, a jeszcze inni po prostu przychodzą na basen z myślą, że chcą nauczyć się pływać.

Urazy na trampolinach

Zbliża się lato. Czas wolny, a wraz z nim powroty po przerwie zimowej do letnich aktywności fizycznych. Obok rowerów, hulajnóg, rolek, wszelkich sportów wodnych, prawdziwy boom przeżywają trampoliny. Mimo iż coraz większym powodzeniem cieszy się tego typu atrakcja w halach, to wciąż jest to sport raczej sezonowy, co z definicji wiąże się ze zwiększonym ryzykiem urazów.   

Miłość od pierwszego treningu. Jak wspierać i motywować małego sportowca?

Wielu rodziców błędnie wierzy, że dzieci urzeczywistnią ich marzenia o sportowym podium, przyniosą podziw i sławę. Tymczasem, zachęcając dziecko do trenowania, warto zapomnieć o jakiejkolwiek  presji i skupić się na pielęgnowaniu ogólnej sympatii do sportu i sportowych wyzwań. Dziecko samo podejmie decyzję, o tym, które treningi są dla niego źródłem największej przyjemności. Wówczas rola rodziców będzie sprowadzać się do tego, by mądrze motywować, cieszyć się z osiągniętych sukcesów i wspierać w trakcie trudnego czasu, gdy pojawia się kontuzja. 

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.