konkurs link

newsletter

  • 12.12.2019, Imieniny obchodzą: Joanna, Aleksandra, Dagmara
 
 

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego

Narciarstwo - cechy treningu kondycyjnego
Przed zbliżającym się sezonem narciarskim warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z odpowiednim przygotowaniem się do sezonu zimowego. Ważne jest, aby już w tym momencie zadbać o dobrą kondycję fizyczną poprzez odpowiedni trening kondycyjny. 
Celem treningu kondycyjnego jest, m.in. poprawienie zdolności do koordynacji ruchów. Trening kondycyjny narciarza skupia się na podstawowych zdolnościach fizycznych, takich jak: siła, wytrzymałość, szybkość, zwinność i gibkość. Każda z wyżej wymienionych cech sportowo-motorycznych ma swoje konkretne znaczenie oraz pewien udział (stopień ważności), jaki stanowi w całości tematyki, jeśli chodzi o trening narciarza.
 
Human Sport
 
Pierwszą cechą, o jakiej wspomnimy, jest siła. Chodzi tu o siłę fizyczną, dzięki której możemy przemieszczać dowolny ciężar lub stawiać opór innej sile. W jeździe na nartach z pewnością siła skupia się przede wszystkim na mięśniach nóg. Ważne są również mięśnie brzucha oraz pleców. Kolejną z cech podstawowych w treningu narciarskim jest szybkość. Ta cecha znajduje ważne zastosowanie przede wszystkim przy krótkich skrętach. Szybkość ma też ogromne znaczenie przy nieprzewidzianych sytuacjach. Jeśli mielibyśmy określić w jednym zdaniu, czym jest szybkość – jest to właściwość ruchowa, dzięki której sekwencja ruchów może być wykonywana w minimalnym czasie. Wytrzymałość to kolejna zdolność fizyczna niezbędna każdemu narciarzowi, który chce dobrze i bezpiecznie przeżyć zbliżający się sezon zimowy. Dyscyplina sportowa, jaką jest narciarstwo, wymaga od każdego (bez względu na to, czy zajmujemy się tym zawodowo, czy rekreacyjnie) dużej wytrzymałości. Wytrzymałość to zdolność człowieka do wykonywania ruchów w długim okresie oraz zdolność do przeciwstawiania się zmęczeniu. Znowu tyczy się to w szczególności pracy nóg, jak również ogólnej kondycji naszego ciała. Następnie mamy ruchomość/gibkość. Jest to cecha umożliwiająca poruszanie wszystkimi stawami i zespołami stawów w nieskrępowany sposób i w szerokim zakresie. Ta cecha stanowi pewien warunek do wykształcenia cech, o których mowa była wcześniej (tj. szybkości, siły czy wytrzymałości). Ostatnią cechą, którą chcemy przedstawić, jest koordynacja, która w całości treningu jest bardzo ważna. Koordynację rozumiemy jako zdolność do wykonywania złożonych zadań ruchowych oraz zdolność do wykonywania nowych zadań ruchowych w nieoczekiwanych sytuacjach. Koordynacja to również zdolność do zachowania równowagi oraz zwrotność w ekstremalnych warunkach.
 
Human Sport
 
Przygotowując się do kolejnego sezonu narciarskiego, należy pamiętać, że aby zachować bezpieczeństwo podczas jazdy na nartach, wymagany jest nie tylko niezawodny sprzęt, ale przede wszystkim dobra kondycja. Dobrze jest znać poszczególne cechy treningu, który wykonujemy, przygotowując się do sezonu narciarskiego. Dobre przygotowanie kondycyjne staje się także ważnym elementem w podnoszeniu umiejętności narciarskich. Kiedy występują braki kondycyjne, to nie ma możliwości opanowania perfekcyjnej techniki.
 
Tekst: HumanSport
Zdjęcia: Kinga Herok
 
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Nordic Walking – co i jak?

Osoby w różnym wieku, maszerujące z kijami po mieście, lasach czy łąkach to widok coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak jeszcze nie wszyscy wiedzą, co to za sport i co jest potrzebne, by zacząć go uprawiać. Łukasz Wójcik, instruktor Nordic Walking, założyciel firmy szkoleniowej „4seasons. Rekreacja, aktywność, zabawa” odpowiada na najczęściej zadawane pytania, które stawiają osoby pragnące rozpocząć przygodę z „chodzeniem z kijami”.

O czym należy wiedzieć, zanim zapiszemy nasze dziecko na kolejne zajęcia sportowe?

Zajęcia sportowe dla dzieci cieszą się coraz większą popularnością – szczególnie teraz wraz z rozpoczętym nowym rokiem szkolnym wielu rodziców zastanawia się, na które z nich zapisać swojego syna czy córkę. Aktywność fizyczna przede wszystkim powinna sprawiać dzieciom radość, jednak lista korzyści jest zdecydowanie dłuższa. Sport pozwala utrzymać zdrową sylwetkę, prawidłową postawę ciała, a także rozwija zmysły – uczy zarówno zdrowej rywalizacji, jak i pracy zespołowej. Jednak, jeśli nasze pociechy regularnie uczestniczą w treningach – warto zadbać o ich zdrowie i wiedzieć, jakie wykonać badania, aby sprawdzić czy taka aktywność jest dla nich bezpieczna. Na to pytanie odpowiada Patrycja Król, fizjoterapeuta w Centrum Medycznym Damiana. 

Rozsądne bieganie podczas upałów

Popularne sportowe przysłowie głosi, że każda pogoda jest dobra do biegania. Warunki atmosferyczne mogą jednak skutecznie zniechęcić do regularnych treningów, szczególnie kiedy upał daje się we znaki nawet w trakcie zwykłego spaceru. Gdy z nieba leje się żar, podczas wysiłku fizycznego szybko pocimy się i w konsekwencji odwadniamy, doskwiera nam suchość w ustach i łapiemy skurcze mięśni. Można jednak zapobiec przykrym efektom letniego treningu. Kluczem do sukcesu jest przede wszystkim zdrowy rozsądek.

Jak rozpocząć przygodę z badmintonem

Badminton jest jedną z najbardziej wszechstronnie rozwijających dyscyplin sportu. Podczas treningów kształtujemy wiele cech motorycznych, co automatycznie powoduje, iż trening jest bardzo urozmaicony. Urozmaicenie = brak nudy! A to w oczywisty sposób powoduje, że dzieci, które spróbowały badmintona, szybko połykają „bakcyla” tego sportu.

Dobra kondycja dziecka, czyli o istocie codziennych „wypadów”

Mieszkasz w mieście. Jest jesień lub zima. Dziecko rano odwozisz do przedszkola czy szkoły. Tam przez kilka dobrych godzin bawi się i pracuje w przestrzeni zamkniętej, tzn. odizolowanej od świeżego powietrza. Przywozisz dziecko do domu, jeśli to możliwe, po piętnastej, szesnastej, czyli gdy w zasadzie jest ciemno lub zmierzcha.


Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.