konkurs link

newsletter

  • 25.3.2019, Imieniny obchodzą: Maria, Wieńczysław, Ireneusz
 
 

"Jak się ubrać do biegania zimą?"

"Jak się ubrać do biegania zimą?"
Wielu biegaczy amatorów chowa zimą buty do biegania głęboko do szafy i przerzuca się na inne dyscypliny, sądząc, że bieganie zimą to żadna przyjemność. Są jednak tacy, którzy właśnie podczas mroźnych, śnieżnych zim, czerpią z biegania najwięcej radości. I to do nich kierujemy dzisiejsze kompendium.
Zimowe bieganie ma wiele plusów. Upał nie daje się we znaki, powietrze jest przyjemnie rześkie, a pod nogami skrzypi śnieg. Ludzi na ścieżkach jest zdecydowanie mniej, a trening – w kontekście obniżonego zimą nastroju i braku energii – dosłownie dodaje skrzydeł.
 
Do biegania zimą trzeba się jednak odpowiednio przygotować. Nieodpowiednie ubranie może w takim przypadku bowiem, wywołać bardzo dotkliwe i poważne konsekwencje. Przygotowaliśmy dla was pełne zestawienie tego, co podczas zimowych biegów powinniście posiadać.

Powietrze i temperatury. Nie ma w zasadzie w Polsce temperatur, które stanowiłyby przeciwwskazanie do biegania. Mamy szczęście umiarkowanie mroźnych zim, a więc nawet najzimniejsze dni z powodzeniem mogą być umilane treningiem. Inaczej jednak jest z powietrzem – Polska boryka się z problemem smogu, on zaś, zdecydowanie może być przeciwwskazaniem do biegu. Jeśli wskaźniki danego dnia odnotowują wyjątkowo złe powietrze i otrzymujesz alerty ostrzegawcze, zrezygnuj z biegu – problemy oddechowe nie muszą być odczuwalne od razu, ale wrócą z czasem. Lepiej więc sobie odpuścić i poczekać, aż smog zostanie rozwiany wiatrem.
 
Komfort termiczny. Popularna zasada mówi, że powinieneś odjąć 10 stopni od notowanej temperatury na zewnątrz. Jeśli na termometrze widać +5 stopni, ubierz się tak, jakby było -5. Już kilka minut rozgrzewki wystarczy, żebyś ogrzał się wystarczająco do poczucia komfortu. Jeśli ubierzesz się dokładnie tak, jakby wskazywał rozsądek (adekwatnie do temperatury), podczas biegu będzie ci za gorąco.
 
Na cebulkę. Dobierając strój, ubierz się warstwowo. Zadbaj, aby bluza miała np. suwak, który pozwoli ci się lekko schłodzić, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ubranie na cebulkę pozwoli ci się szybko pozbyć jakiejś warstwy i błyskawicznie do niej powrócić, kiedy poczujesz chłód.
 
Bielizna termiczna. W dobieranych elementach zimowej garderoby do biegania, nie może zabraknąć bielizny termicznej. Wykonana ze specjalistycznych materiałów, nie pozwala ciału tracić ciepła, równocześnie odprowadza wilgoć i zapewnia wentylację. Jest doskonałą bazą pod resztę stroju.
 
Czapka, skarpety, rękawiczki. Mamy już bieliznę, pora na pozostałe „drobiazgi”. Głowa i stopy tracą sporo ciepła. Nawet więc jeśli podczas zwyczajowego chodzenia po ulicy zimą nie nosisz czapki, musisz ją mieć podczas biegania – nie musi być gruba, może być jednym z wielu dostępnych modeli sportowych czapek zimowych, ważne, żeby osłaniała również uszy – zimą grozi im odmrożenie. Skarpety muszą zapewniać cyrkulację powietrza, ale równocześnie ciepło. To, o czym w przypadku skarpetek MUSISZ bezwzględnie pamiętać, to ochrona ścięgna Achillesa – zimowe skarpetki do biegania muszą więc być stosunkowo długie. Jeśli chodzi o materiał – świetnie sprawdza się na przykład wełna merynosa. Dłonie na mrozie błyskawicznie się odmrożą, a z rękoma w kieszeni biegać się nie da. Kup więc porządne, sportowe rękawiczki, które zapewnią ci wygodę, ale zapobiegną przemarznięciu rąk. Nie zapomnij również o osłonie na szyję – w niskich temperaturach jest bardzo ważna.
 
Twarz. Choć rzecz nie dotyczy stroju, jest niezbędnym elementem zimowych biegów. Posmaruj twarz specjalnym kremem zimowym – tłustym i tworzącym na skórze warstwę ochronną. To tym bardziej istotne, że nawet odrobina potu i wilgoci na skórze, w kontakcie z mrozem zapewni ci odmrożenia – a tego przecież nie chcemy.
 
Spodnie. Nie muszą być szczególnie grube – w takich nie biegłoby ci się wygodnie. Kup zimowe leginsy z wybranej dzianiny sportowej – zapewnią izolację od mrozu, ale zadbają o cyrkulację powietrza i odprowadzanie wilgoci. Na nie możesz założyć krótkie spodenki.
 
Bluza. Wspomniana warstwowość pozwoli ci wygodnie sterować temperaturą ciała. Wybieraj jednak sportowe bluzy przeznaczone do uprawiania sportów zimą. Doskonale, jeśli zewnętrzna bluza ma kaptur, będziesz mógł nim dodatkowo osłonić głowę – jeśli zajdzie taka potrzeba.
 
Buty. Tu wiele zależy od planowanych tras. Do biegania po ścieżkach i chodnikach, wystarczą klasyczne buty do biegania. Jeśli jednak planujesz biegi w terenie, musisz mieć na uwadze ewentualną obecność śniegu, a tu już zwykłe buty biegowe się nie sprawdzą. Do biegania zimą w terenie, wybierz buty ze specjalnymi kolcami lub model, który pozwala zamontować nakładkę z kolcami na podeszwę.
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

7 ćwiczeń korekcyjnych na poprawę zdrowia dziecka

Długie godziny spędzane przed monitorem komputera czy ekranem telewizora, siedzenie nad książkami i niedostateczna ilość ruchu sprzyjają tworzeniu się i pogłębianiu wad postawy u dzieci. Jak najlepiej zadbać o zdrowy kręgosłup naszej latorośli? Które ćwiczenia korekcyjne nie tylko uchronią ją przed skrzywieniem, ale też zachęcą do codziennej gimnastyki?

Mamo Tato weź mnie na basen, czyli o pływaniu niemowląt

Niezależnie od pory roku, można się wybrać na basen, tylko z kim tu zostawić naszego niemowlaka? Otóż można zabrać go ze sobą. Pływanie niemowląt na świecie funkcjonuje już ok 30 lat, w Polsce od kilkunastu. Był więc czas na przeprowadzenie gruntownych badań – lekarze i naukowcy dowodzą, że dziecko, które wcześnie jest oswajane z wodą, rozwija się harmonijnie, jest zdrowsze, sprawniejsze fizycznie, jego układ odpornościowy doskonale funkcjonuje, przez co mniej choruje.

Pływanie dla każdego - Swim for Life

Pływanie to jedna z najlepszych form aktywności fizycznej, odpowiednia dla osób w każdym wieku. Poprawia nie tylko kondycję fizyczną, lecz również jest świetnym lekarstwem na stres. W przypadku dzieci jest ono wskazane, gdyż pomaga w kształtowaniu prawidłowej postawy ciała, szczególnie w okresie dojrzewania.

Ruch – podstawa prawidłowego rozwoju

Ruch to naturalna i silna potrzeba dzieci, objawiająca się szczególnie w  okresie poniemowlęcym i przedszkolnym, będącym czasem bardzo intensywnego wzrostu. Jest on niezbędny dla prawidłowego rozwoju organizmu. Pozwala kształtować właściwą postawę i budować mięśnie, poprawia równowagę i koordynację, pozytywnie wpływa na sen i zdrowie psychiczne oraz pomaga w profilaktyce chorób kręgosłupa. Dodatkowo dotlenienie organizmu podczas zabaw na świeżym powietrzu gwarantuje lepsze samopoczucie dziecka, większą odporność, a także możliwość skupienia uwagi. 

Wegetarianizm a sport

Jak głosi definicja, wegetarianizm to sposób żywienia opierający się przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego. Istnieje wiele odmian wegetarianizmu. Jedne z nich wykluczają całkowicie spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, a inne jedynie ograniczają przyjmowanie tego rodzaju produktów.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.