konkurs link

newsletter

  • 23.5.2019, Imieniny obchodzą: Iwona, Michał, Dezyriusz
 
 

"Jak się ubrać do biegania zimą?"

"Jak się ubrać do biegania zimą?"
Wielu biegaczy amatorów chowa zimą buty do biegania głęboko do szafy i przerzuca się na inne dyscypliny, sądząc, że bieganie zimą to żadna przyjemność. Są jednak tacy, którzy właśnie podczas mroźnych, śnieżnych zim, czerpią z biegania najwięcej radości. I to do nich kierujemy dzisiejsze kompendium.
Zimowe bieganie ma wiele plusów. Upał nie daje się we znaki, powietrze jest przyjemnie rześkie, a pod nogami skrzypi śnieg. Ludzi na ścieżkach jest zdecydowanie mniej, a trening – w kontekście obniżonego zimą nastroju i braku energii – dosłownie dodaje skrzydeł.
 
Do biegania zimą trzeba się jednak odpowiednio przygotować. Nieodpowiednie ubranie może w takim przypadku bowiem, wywołać bardzo dotkliwe i poważne konsekwencje. Przygotowaliśmy dla was pełne zestawienie tego, co podczas zimowych biegów powinniście posiadać.

Powietrze i temperatury. Nie ma w zasadzie w Polsce temperatur, które stanowiłyby przeciwwskazanie do biegania. Mamy szczęście umiarkowanie mroźnych zim, a więc nawet najzimniejsze dni z powodzeniem mogą być umilane treningiem. Inaczej jednak jest z powietrzem – Polska boryka się z problemem smogu, on zaś, zdecydowanie może być przeciwwskazaniem do biegu. Jeśli wskaźniki danego dnia odnotowują wyjątkowo złe powietrze i otrzymujesz alerty ostrzegawcze, zrezygnuj z biegu – problemy oddechowe nie muszą być odczuwalne od razu, ale wrócą z czasem. Lepiej więc sobie odpuścić i poczekać, aż smog zostanie rozwiany wiatrem.
 
Komfort termiczny. Popularna zasada mówi, że powinieneś odjąć 10 stopni od notowanej temperatury na zewnątrz. Jeśli na termometrze widać +5 stopni, ubierz się tak, jakby było -5. Już kilka minut rozgrzewki wystarczy, żebyś ogrzał się wystarczająco do poczucia komfortu. Jeśli ubierzesz się dokładnie tak, jakby wskazywał rozsądek (adekwatnie do temperatury), podczas biegu będzie ci za gorąco.
 
Na cebulkę. Dobierając strój, ubierz się warstwowo. Zadbaj, aby bluza miała np. suwak, który pozwoli ci się lekko schłodzić, jeśli zajdzie taka potrzeba. Ubranie na cebulkę pozwoli ci się szybko pozbyć jakiejś warstwy i błyskawicznie do niej powrócić, kiedy poczujesz chłód.
 
Bielizna termiczna. W dobieranych elementach zimowej garderoby do biegania, nie może zabraknąć bielizny termicznej. Wykonana ze specjalistycznych materiałów, nie pozwala ciału tracić ciepła, równocześnie odprowadza wilgoć i zapewnia wentylację. Jest doskonałą bazą pod resztę stroju.
 
Czapka, skarpety, rękawiczki. Mamy już bieliznę, pora na pozostałe „drobiazgi”. Głowa i stopy tracą sporo ciepła. Nawet więc jeśli podczas zwyczajowego chodzenia po ulicy zimą nie nosisz czapki, musisz ją mieć podczas biegania – nie musi być gruba, może być jednym z wielu dostępnych modeli sportowych czapek zimowych, ważne, żeby osłaniała również uszy – zimą grozi im odmrożenie. Skarpety muszą zapewniać cyrkulację powietrza, ale równocześnie ciepło. To, o czym w przypadku skarpetek MUSISZ bezwzględnie pamiętać, to ochrona ścięgna Achillesa – zimowe skarpetki do biegania muszą więc być stosunkowo długie. Jeśli chodzi o materiał – świetnie sprawdza się na przykład wełna merynosa. Dłonie na mrozie błyskawicznie się odmrożą, a z rękoma w kieszeni biegać się nie da. Kup więc porządne, sportowe rękawiczki, które zapewnią ci wygodę, ale zapobiegną przemarznięciu rąk. Nie zapomnij również o osłonie na szyję – w niskich temperaturach jest bardzo ważna.
 
Twarz. Choć rzecz nie dotyczy stroju, jest niezbędnym elementem zimowych biegów. Posmaruj twarz specjalnym kremem zimowym – tłustym i tworzącym na skórze warstwę ochronną. To tym bardziej istotne, że nawet odrobina potu i wilgoci na skórze, w kontakcie z mrozem zapewni ci odmrożenia – a tego przecież nie chcemy.
 
Spodnie. Nie muszą być szczególnie grube – w takich nie biegłoby ci się wygodnie. Kup zimowe leginsy z wybranej dzianiny sportowej – zapewnią izolację od mrozu, ale zadbają o cyrkulację powietrza i odprowadzanie wilgoci. Na nie możesz założyć krótkie spodenki.
 
Bluza. Wspomniana warstwowość pozwoli ci wygodnie sterować temperaturą ciała. Wybieraj jednak sportowe bluzy przeznaczone do uprawiania sportów zimą. Doskonale, jeśli zewnętrzna bluza ma kaptur, będziesz mógł nim dodatkowo osłonić głowę – jeśli zajdzie taka potrzeba.
 
Buty. Tu wiele zależy od planowanych tras. Do biegania po ścieżkach i chodnikach, wystarczą klasyczne buty do biegania. Jeśli jednak planujesz biegi w terenie, musisz mieć na uwadze ewentualną obecność śniegu, a tu już zwykłe buty biegowe się nie sprawdzą. Do biegania zimą w terenie, wybierz buty ze specjalnymi kolcami lub model, który pozwala zamontować nakładkę z kolcami na podeszwę.
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Przygotowanie kondycyjne do sezonu zimowego

Przygotowanie kondycyjne do sezonu zimowego jest dla każdego narciarza bardzo ważne, dzięki temu już za kilka miesięcy będzie można czerpać ogromną radość ze zjazdów po zaśnieżonych stokach. Jest też gwarancją bezpiecznej i pewnej jazdy, szybkiej reakcji na niebezpieczeństwo i pozwala uniknąć niepożądanych kontuzji. To większa wytrzymałość, która pozwoli na bardziej efektywną jazdę, dzięki czemu możemy skupić się na doskonaleniu techniki narciarskiej.

Najedzeni, wypoczęci… czas na trening!

Czy wiecie, że w czasie wigilijnej kolacji „pochłaniamy” około 2500 kalorii! To średnio tyle, ile wynosi dzienne zapotrzebowanie energetyczne dla dorosłego człowieka. Oto kilka wskazówek Doriana Łomży, trenera przygotowania motorycznego z Carolina Medical Center, jak tę nadwyżkę energetyczną spalić. 

Sięgnij po medal, czyli łyżwy od kuchni. Rodzaje łyżew

Nie każdemu łyżwy kojarzą się z łyżwiarstwem szybkim czy short trackiem. Większość osób powie, że łyżwy to łyżwy i nie ma znaczenia, który rodzaj założymy, wybierając się na lodowisko. Dlatego na początek, zaczynając cykl artykułów o łyżwiarstwie szybkim, przybliżymy cechy, jakie charakteryzują poszczególne rodzaje łyżew. Następnie opiszemy dwie dyscypliny: łyżwiarstwo szybkie i short track. Napiszemy też o zaletach obu sportów i dlaczego warto je trenować.

Z dzieckiem na narty… - dobór sprzętu, odzieży i akcesoriów dla małych narciarzy

Narciarstwo to dyscyplina sportowa, która bez wątpienia może uchodzić za sport rodzinny. Najważniejsze  są tu więzi, które powstają podczas niezapomnianych wspólnych wypadów na narty, chwil spędzanych na stokach, ferii czy weekendów. Jeśli, jako rodzice, jesteśmy zapalonymi narciarzami, to tym bardziej – w naturalny sposób – zaszczepimy w dziecku tę pasję.

Tenis dla niewtajemniczonych

Tenis jest wspaniałą drogą, która wspiera młodych ludzi w rozwoju ogólnomotorycznym, psychicznym oraz społecznym. Dołączając do grona graczy tenisowych, dzieci uczą się etykiety sportowej i nabierają wprawy w tej wybitnej dyscyplinie. Do tego, wbrew obiegowym opiniom, tenis na poziomie dziecięcym jest sportem łatwym, przyjemnym i daje dużo radości od pierwszych treningów. Ważne, by podkreślić, że gra w tenisa pozytywnie wpływa na zdrowie, samopoczucie i sylwetkę.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.