konkurs link

newsletter

  • 28.1.2020, Imieniny obchodzą: Walery, Radomir, Karol
 
 

Jak przygotować rower na wiosnę? Bezstresowe wejście w nowy sezon

Jak przygotować rower na wiosnę? Bezstresowe wejście w nowy sezon
Zima to bardzo wymagający czas dla roweru. Błoto, woda i śnieg, ale przede wszystkim sól drogowa wpływają na niego niekorzystnie. Warto sprawić, aby zimowe miesiące na dłuższą metę nie odbiły się na eksploatacji roweru. 
 
Przede wszystkim, rower należy w pierwszej kolejności porządnie wymyć. – Generalnie, lepiej nie robić tego myjką ciśnieniową w jednej z myjni samoobsługowych. Jeśli jednak koniecznie musimy udać się w takie miejsce, wybierzmy program czyszczenia jedynie czystą wodą. Chemia stosowana w tego typu miejscach absolutnie nie nadaje się do rowerów. Pozostawia matowy osad i wymywa smary. W efekcie, skraca życie napędu, a także powoduje inne nieprzyjemne efekty uboczne, jak np. piszczenie hamulców – mówi Jakub Pasikowski, ekspert LeGrand.
 
Jak myć rower?

Specjalne rowerowe środki do usuwania smarów rozpuszczają smary i osady. Bez użycia wysokiego ciśnienia, które jest niebezpieczne dla łożysk, można bardzo szybko sprawić, że rower będzie błyszczeć. Środek czyszczący wystarczy spłukać wodą z gąbki lub prysznica. Można też używać węża ogrodowego. Jednak trzeba to robić ostrożnie. A co ze smarowaniem łańcucha? Najpierw trzeba go dokładnie wyczyścić, używając do tego szmatki i usuwając wodę oraz resztki osadów. Dopiero potem należy przejść do samego smarowania. – Warto stosować smary uniwersalne do miasta, suche do rowerów szosowych i mokre do MTB, chyba że aktualnie panują wyjątkowo suche warunki – dodaje Pasikowski.
 
Gdy nałożymy smar, przecieramy go szmatką. Sprawi to, że znajdzie się on jedynie pomiędzy ogniwami łańcucha, a nie będzie oblepiać całej jego powierzchni. Zawsze warto skorzystać z serwisu roweru w fachowym zakładzie. Serwisant będzie w stanie sprawdzić stan amortyzacji i hamulców, a także naciąg szprych w kołach. Pozwoli to na bezstresowe wejście w nowy sezon.
 
Zima w garażu lub piwnicy

Gdy zimą nie korzystaliśmy z roweru, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na opony i amortyzatory. Być może trzeba będzie je poddać serwisowi lub wymienić. Rower myjemy. Przyjrzyjmy się również hamulcom. Hydrauliczne hamulce tarczowe po bardzo długim postoju mogą wymagać odpowietrzenia. Nie jest to czynność trudna, jednak należy się odpowiednio przygotować do jej przeprowadzenia lub udać do serwisu, który zajmie się zaciskami– podsumowuje Pasikowski.
 
Ponadto, musimy liczyć się z tym, że kilka elementów będzie wymagać naszej szczególnej uwagi.
Warto mieć na uwadze, że prawie na pewno pompowania będą także wymagać opony i amortyzatory ze sprężyną powietrzną.
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Perfekcjonista na boisku okiem psychologa sportu

Czy Wasze dziecko też chce zawsze wygrywać? I złości się przy najmniejszym błędzie? Takie prawo dziecka, ale możemy pomóc mu spojrzeć na grę z szerszej perspektywy. Kiedy chcemy zawsze wygrywać za wszelką cenę i wszystko musi być idealnie, to nie dajemy sobie prawa do błędu (a przecież piłka jest grą błędów). Rozpamiętujemy gorsze chwile, frustrujemy się, a wtedy trudno o wyciąganie wniosków na przyszłość i przejście do następnej akcji z dobrym nastawieniem.

Na koń, czyli przygoda z jeździectwem. Początki

„Koń, jaki jest, każdy widzi” – to stwierdzenie przeczytać można było już w połowie osiemnastego wieku w pierwszej polskiej encyklopedii. A z poniższego tekstu dowiemy się, kiedy dziecko powinno zacząć swoją przygodę z końmi, na co rodzic musi zwrócić uwagę i co sprawia, że konie są dobrymi terapeutami.

Pływanie - sport dla wszystkich

Pływanie to dyscyplina sportu, która ma wiele oblicz - od zabawy i rozrywki na basenie, przez pływanie w celach rehabilitacyjnych, aż do pływania wyczynowego, związanego z rywalizacją w każdej grupie wiekowej. Pływać można przez cały rok, w czasie wakacji na świeżym powietrzu w morzu i jeziorach, zimą na krytych pływalniach oraz w aqua parkach. Pływanie może być świetną formą integracji rodzinnej.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

O produktach zbożowych i mleku w diecie sportowca

Czy warto spożywać produkty zbożowe? 
 
Produkty zbożowe to dobre źródło węglowodanów, które wykorzystywane są przede wszystkim na cele energetyczne. Szczególnie ważne są dla osób aktywnych, ponieważ  pozwalają na zgromadzenie odpowiednich zapasów glikogenu (paliwa energetycznego dla pracujących mięśni). Natomiast przy niedostatecznej podaży węglowodanów organizm nie jest w stanie efektywnie spalać tłuszczów, więc wykorzystuje białka (tkankę mięśniową), wtedy też rośnie zmęczenie zawodnika i spada jego efektywność w czasie treningu.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.