konkurs link

newsletter

  • 26.4.2017, Imieniny obchodzą: Maria, Marcelina, Marzena
 
 

Dziecko w gabinecie lekarza medycyny sportowej

Dziecko w gabinecie lekarza medycyny sportowej
Aktywność sportowa i zamiłowanie do sportu to jedna z najważniejszych wartości, jakie rodzice mogą przekazać swojemu dziecku. W dobie lawinowo rosnącej wśród dzieci nadwagi i otyłości oraz powszechnej niechęci do wszelkiej aktywności ruchowej, warto zadbać o zachęcenie dziecka do jakiegokolwiek sportu. 
Przyniesie to z pewnością szereg korzyści - zagwarantuje odpowiedni rozwój psychoruchowy i spełni kluczową rolę w profilaktyce wielu chorób - w wieku dziecięcym i w życiu dorosłym. Zarówno dzieci, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, jak i te, które od jakiegoś czasu uczęszczają na treningi, powinny zostać skonsultowane przez lekarza medycyny sportowej. Ma to na celu ocenę ogólnego rozwoju dziecka pod kątem uprawiania sportu w ogóle, oraz ukierunkowanej dyscypliny sportowej. 

Medycyna sportowa a dziecko - czy konsultacje są potrzebne?

Każde dziecko, które prowadzi aktywny tryb życia, powinno odwiedzić gabinet medycyny sportowej. Specjaliści z zakresu medycyny sportu ukierunkowani są na ocenę rozwoju dziecka i stanu zdrowia pod kątem możliwości fizycznych dziecka, jego predyspozycji do uprawiania określonych dyscyplin sportowych, a także wykluczenia jakichkolwiek ewentualnych przeciwwskazań. Z konsultacji z lekarzem medycyny sportowej powinny zatem skorzystać dzieci:

- uczęszczające na dodatkowe zajęcia sportowe
- uczestniczące w zawodach sportowych
- podejmujące decyzję o wyborze odpowiedniej dyscypliny sportowej

Wizyta u lekarza medycyny sportowej krok po kroku

Pierwsza wizyta u lekarza medycyny sportowej trwa najdłużej, gdyż polega na przeprowadzeniu dokładnego wywiadu lekarskiego oraz wykonaniu badań diagnostycznych. Przed wizytą dobrze jest wykonać podstawowe badania laboratoryjne: morfologię z rozmazem i OB, poziom glukozy na czczo oraz badanie ogólne moczu.

Kolejne badania wykonywane są już bezpośrednio w gabinecie. W celu oceny stanu zdrowia oraz wydolności fizycznej dziecka konieczne jest wykonanie szeregu badań, których wybór uzależniony jest niekiedy od preferowanej dyscypliny sportu.  Konieczne jest wykonanie następujących badań diagnostycznych:

- pomiaru ciśnienia tętniczego
- badania antropometrycznego (waga, wzrost, masa tkankowa)
- EKG spoczynkowego i próby wysiłkowej - należy zabrać ze sobą strój sportowy oraz obuwie 
- pomiaru zawartości tkanki mięśniowej i tłuszczowej
- konsultacji okulistycznej i laryngologicznej
 
Dla dalekowschodnich sztuk walki wymagane jest dodatkowo wykonanie EEG oraz badania neurologicznego, zaś dla sportów nurkowych - spirometria. Dla sportów kontaktowych (kickboxing, judo, karate) zalecane jest ponadto oznaczenie antygenów antyHbS, antyHIV i antyHCV, zaś w przypadku judo i zapasów - badanie RTG odcinka szyjnego kręgosłupa. 

Jak często należy odwiedzać lekarza medycyny sportowej?

Wizyty w poradni medycyny sportowej powinny być wykonywanie regularnie przez każde dziecko uprawiające sport. Warto zachować częstość dwóch wizyt w ciągu roku. Oczywiście w przypadku kontuzji lub innych zachorowań, oraz w ramach kontroli po urazach, wizyty powinny odbywać się odpowiednio częściej. Także postępowanie kwalifikacyjne do wszelkich dyscyplin sportowych czy zabiegi rehabilitacyjne predysponują do częstych, doraźnych wizyt.

Artykuł przygotowany przez Grupę Gajda-Med www.gajdamed.pl
 
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Zmotywuj dziecko do sportu

Obecnie dzieci coraz rzadziej spędzają czas wolny w aktywny sposób. Zabawy na świeżym powietrzu, wśród rówieśników, zastępują godzinami spędzanymi przed ekranami telewizorów, komputerów i tabletów. Nie zapominajmy o tym, jak ważne jest to, by nasze pociechy regularnie uprawiały sport. Zadbajmy o odpowiednią dawkę ruchu, nauczmy je, że aktywność fizyczna jest nieodzownym elementem codzienności. 

Zaangażowanie najmłodszych w aktywność fizyczną

Po lekturze artykułu Grzegorza Więcława „Korzyści płynące z uprawiania sportu przez dzieci i młodzież”, nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że powinno się zachęcać dzieci do aktywności fizycznej. Oprócz oczywistego, korzystnego wpływu na stan zdrowia i rozwój fizyczny, sport kształtuje osobowość młodego człowieka, wspomaga rozwój społeczny, moralny i  emocjonalny. Dzięki treningom, wytrwałości i nauce współdziałania dziecko rozwija funkcje poznawcze. Jednostka uprawiająca sport uczy się krytycyzmu i racjonalizacji, poznaje swoje możliwości i ograniczenia, rozwija w sobie intuicję, refleksję, wyobraźnię i odpowiedzialność. Ale jak zachęcić pociechy do zabawy w sport i na co należy uważać, żeby reżim treningowy nie odebrał im radości z tej aktywności?

Dieta młodego sportowca

O prawidłowe żywienie młodego sportowca powinno się zadbać w szczególności. Aktywne dzieci mają zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Odpowiednio zbilansowana dieta może nie tylko podnieść wydolność młodego organizmu, ale również zapewni mu zdrowie.

Choroba Haglunda – czy konieczne jest całkowite unikanie wysiłku?

Choroba Haglunda zalicza się do grupy jałowych martwic kości. Charakterystycznym objawem tej dolegliwości jest silny pulsacyjny i narastający ból tylnej powierzchni pięty. Utrudnia to choremu swobodne poruszanie się, ponieważ oparcie pięty o podłoże wywołuje bardzo silny ból. Wynika to z połączenia zmian w układzie kostnym i zaburzeń w obrębie tkanek miękkich. Patologia ta dotyczy najczęściej dzieci w okresie, kiedy wzrost kostny nie został jeszcze zakończony oraz u osób aktywnych fizycznie.

Sport z kobiecego punktu widzenia

Kobiecy sport to nie tylko cele związane z utratą wagi i zmniejszaniem obwodów. Przede wszystkim liczy się przyjemność. Kobiety, dbając o swój komfort i zdrowie, ćwiczą w profesjonalnie dobranej odzieży (biustonoszach sportowych, butach dopasowanych do aktywności), piją dużo wody, używają specjalistycznego sprzętu, a na trening wybierają piękne miejsca. W trosce o bezpieczeństwo i piękną figurę na bieżąco konsultują się z fizjoterapeutą, lekarzem, a także z trenerem, który podpowiada, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Efekty są równie przyjemne – piękne ciało i pełne gracji ruchy, uskrzydlająca dawka endorfin, pewność siebie oraz większa odporność na stres. Czy można chcieć więcej?

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.