konkurs link

newsletter

  • 28.1.2020, Imieniny obchodzą: Walery, Radomir, Karol
 
 

Dlaczego warto biegać jesienią?

Dlaczego warto biegać jesienią?
Latem odkładałeś bieganie na chłodniejszą porę roku? Znajdowałeś mnóstwo wymówek? Pora wziąć się w garść. Bieganie jesienią, to świetny pomysł. Potrzebujesz argumentów? Spieszymy z pomocą!
Poprawisz nastrój
 
Jesień to taki specyficzny czas – z jednej strony jest pięknie, złote liście, kasztany, często słoneczne dni, z drugiej jednak, zimno, czasem deszczowo, dni stają się krótsze. Energia zgromadzona podczas letnich wyjazdów powoli się wyczerpuje i coraz ciężej wstawać rano – często jeszcze o zmroku. Ten impas można łatwo przełamać. A z pomocą przyjdzie ci właśnie bieganie. To ekstremalnie zdrowy ruch na powietrzu, który pozwala dotlenić nie tylko mózg, ale również każdą jedną komórkę ciała. Poprawia krążenie, sprawiając, że czujemy się zdrowiej, młodziej i lepiej. No i wywołuje wyrzut endorfin, które wspierają relaks i poczucie odprężenia.
 
Zgubisz nadwyżki kilogramów
 
Jeśli lepszy nastrój nie jest wystarczającą motywacją, sięgamy po cięższą broń. Nazbierałeś ostatnio nieco kilogramów? Boisz się, że nie dopniesz się zimą w zeszłorocznych spodniach narciarskich? Zacznij biegać. Spalisz mnóstwo kalorii. Co więcej, tzw. utrzymywanie niskiego tętna (trucht, wolny bieg) sprzyja odchudzaniu i gubieniu zbędnego tłuszczyku. Oprócz tego, że schudniesz, poprawisz również wydolność i kondycję – nie ma nic gorszego dla formy, niż zasiedzenie się jesienią i zimą pod kocem – wówczas bardzo trudno na wiosnę wrócić do regularnej aktywności.
 
Zwiększysz odporność
 
Bieganie – ruch na powietrzu, w ogóle regularny wysiłek – sprzyja zwiększaniu odporności. Organizm nie tylko uodparnia się i wzmacnia w kontakcie z niższymi temperaturami, wiatrem i chłodem, ale również pracuje lepiej i bardziej wydajnie, mobilizując do pracy układ immunologiczny. To bezcenny oręż zimą, kiedy zwiększa się ilość krążących w powietrzu drobnoustrojów, które tylko czekają, aby dopaść kogoś o obniżonej odporności i powalić go na łopatki. Jedyne o co musisz zadbać, to odpowiedni strój – jeśli tego nie zrobisz, zamiast się hartować, rozchorujesz się już po pierwszym biegu.
 
Jak się przygotować do biegania jesienią?
 
Chroń dłonie i stopy – o tym początkujący biegacze dość często zapominają. Blisko 30% ciepła z organizmu ucieka właśnie tą drogą. Na dłonie wystarczą nieprzesadnie grube rękawiczki sportowe, stopy okrywać powinny dłuższe i cieplejsze – niż latem – skarpetki, no i oczywiście dobre, wygodne buty. Musisz zasłonić także głowę, przez którą również tracimy sporo ciepła. Sprawdzi się każda czapka sportowa – niezbyt gruba (nie możesz się przegrzewać) i wykonana z materiałów odprowadzających wilgoć. W cieplejsze dni wystarczy sportowa opaska. Żeby było ci wygodnie, ubierz się „na cebulkę” – w chwili, kiedy krążenie ruszy i porządnie się rozgrzejesz, będziesz mógł zdjąć wierzchnią warstwę, zabezpieczając się przed nadmiernym przegrzaniem.
 
Rozgrzewkę rozpoczynaj umiarkowanie powoli – bez szaleństw, przygotuj mięśnie do wysiłku i dopiero później rzucaj się w wir biegu. Niskie temperatury sprawiają, że ciało rozgrzewa się nieco wolniej. Ponadto, nie zapominaj o nawodnieniu – mimo, że nie czujesz gorąca, z nieba nie leje się żar – podczas wysiłku odwadniasz się tak samo, jak latem.
 
W zdrowym ciele zdrowy duch
 
Pamiętaj, nie chodzi o to, żeby od razu zostać wyczynowcem. Możesz biegać wtedy, kiedy masz czas (rano lub wieczorem), tak długo, jak chcesz, na dowolne dystanse i z kim chcesz. Regularne bieganie (nawet w formie truchtu) bardzo dobrze wpływa na organizm. Reguluje układ krążenia, poprawia pracę serca, płuc, dotlenia cały organizm i świetnie działa na psychikę – wspiera walkę z bezsennością, poprawia nastrój i sprawia, że czujemy się i wyglądamy młodziej.

Powyższy artykuł lub infografika objęte są licencją Creative Common Attribution & Share Alike. Licencja, której używamy oznacza, że zezwalamy na wykorzystanie w dowolny sposób treści i zdjęć zawartych w utworze – pod warunkiem podania nazwy Sportroom.pl jako autora w postaci klikalnego linku kierującego do https://sportroom.pl lub źródła oryginalnego tekstu w postaci klikalnego linku. Wszystkie inne użycia online bez podania klikalnego linku są niedozwolone.
Opublikowano w: Porady fachowców

Czytaj także

Pilates z dzieckiem – ćwiczenia na płaski brzuch po porodzie!

Powrót do formy po ciąży wcale nie musi oznaczać wielogodzinnych treningów na siłowni. Dzięki ćwiczeniom pilates wykonywanym z dzieckiem, każda mama może w prosty sposób zadbać o płaski brzuch. Przykładowy trening z maluchem w domowym zaciszu prezentuje ekspert marki „Mama i ja” - Agnieszka Bajer-Ciszewska, trenerka fitness i specjalista ds. żywienia. 

Sztuki walki w przedszkolu – często śmiesznie, czasem strasznie, nigdy nudno

W przedszkolnej sali gimnastycznej – ruch jak w ulu. Pięciolatki ubrane w białe płócienne stroje przewiązane pasem, biegają, kręcą się, skaczą. Nie wszystkie mają na sobie typowo treningowy ubiór, na przykład Kasia – przyszła dziś na zajęcia w bluzie z Hello Kitty, a Maciek z nadrukiem Zygzaka McQueena. 

Mali bohaterowie bywają zmęczeni - rzecz o wypaleniu

Wypalenie nie jest zarezerwowane dla dorosłych sportowców. Doświadczają go także dzieci, szczególnie w sytuacji, gdy oczekiwania rodziców są większe, niż możliwości małego lekkoatlety, tenisisty czy piłkarza.

Biegać każdy może? 9 porad dla początkującego biegacza

Jak zacząć przygodę z bieganiem? Czy mogę biegać w zwykłych adidasach? Jak uchronić się przed ewentualną kontuzją? W dziewięciu punktach odpowiadamy na pytania, które stawiają przed sobą początkujący biegacze.

Ubierz się na narty

Ferie za pasem, zatem to ostatni dzwonek na skompletowanie garderoby, która pozwoli wygodnie, bezpiecznie, sucho i ciepło szaleć do woli na ośnieżonych stokach świata. Żeby zakres był bardziej uniwersalny, pod lupę bierzemy nie tylko stroje typowo narciarskie, ale również zimowe bardziej ogólnie – na śnieg. Dla małych i dużych, na zimę w Polsce i Alpach, na małe i duże górki. Wszędzie tam, gdzie jest pięknie, mroźno i gdzie nie można powstrzymać się przed nieokiełznanym szaleństwem w białym puchu.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.