konkurs link

newsletter

  • 25.8.2019, Imieniny obchodzą: Luiza, Patrycja, Ludwik
 
 

Wady postawy u dzieci – FAKTY i MITY

Wady postawy u dzieci – FAKTY i MITY
 
90% dzieci w Polsce ma wady postawy - alarmuje Instytut Matki i Dziecka. U progu nowego roku szkolnego dowiedz się, dlaczego warto ograniczyć jedzenie szpinaku, czy worek na książki to dobry wybór oraz czy pływanie zawsze służy kręgosłupowi.

 
- Obserwujemy znaczny wzrost występowania wad postawy u dzieci– mówi Barbara Kulawiak, fizjoterapeuta w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”. - Wbrew pozorom nie chodzi tylko o kręgosłup, ale też o klatkę piersiową, kolana czy stopy. Okres wzrostu jest momentem nasilania i uwidocznienia się nieprawidłowości. Należy wtedy uważnie obserwować dziecko – dodaje.

Alarmującymi sygnałami mogą być: zniekształcona klatka piersiowa, niesymetryczne ustawienie tułowia, nierówne barki, odstające łopatki, problemy z poruszaniem się, nierównomierne wcięcie w talii. Dostrzegając takie objawy należy niezwłocznie skontaktowanie się z pediatrą albo ortopedą.
 
Barbara Kulawiak, fizjoterapeuta w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz” przedstawia 5 faktów i mitów dotyczących wad postawy u dzieci:
 
Szpinak to zdrowie - MIT

Najbardziej znanym miłośnikiem szpinaku był żeglarz Popeye - bohater komiksu, który jedząc go, szybko przybierał na sile. To podobno dzięki niemu Stany Zjednoczone odnotowały wzrost sprzedaży tego warzywa w latach 30. Szpinak charakteryzuje się dużą zawartością witamin, ale ma też wady, przez które nie powinien stanowić elementu codziennej diety u dzieci. Chodzi o kwas szczawiowy, który wpływa na tworzenie się kamieni nerkowych i zaburza gospodarkę wapniowo-fosforanową. Dlatego jedzenie go warto ograniczyć do jednego posiłku w tygodniu.
 
Worek nie służy plecom - FAKT

Worki z dwoma cienkimi paskami na ramiona przeżywają swój renesans. Lekarze i fizjoterapeuci nie pochwalają tej mody. Powód jest prosty – taki „plecak” nierównomiernie rozkłada ciężar na plecach, a to przekłada się na powstawanie wad postawy. Tornister idealny powinien posiadać szerokie szelki i usztywnioną ściankę. Dół powinien kończyć się na linii pleców, a góra przed szyją.Co ważne, jego waga nie powinna przekraczać 10% masy ciała dziecka.
 
Sen to zdrowie - FAKT

W nocy, podczas odpoczynku, przysadka mózgowa wydziela najwięcej hormonów wzrostu. Jeśli dziecko nie śpi lub budzi się co chwilę, ich wydzielanie zostaje zahamowane. Rozwój zaburza także zasypianie o nieregularnych porach i spanie w niewygodnej pozycji, na przykład za dużej poduszce. Najlepszym wyborem będzie ta mała, płaska, na której plecy nie będą się wykrzywiać. Materac? Najlepiej sprawdzi się antyalergiczny o średnim stopniu twardości.
 
Pływanie zawsze służy kręgosłupowi - MIT

Eksperci nie mają wątpliwości - pływanie ma duże właściwości rehabilitacyjne. Zwiększa wydolność oddechowo-krążeniową, odciąża kręgosłup, rozluźnia napięte mięśnie. W przypadku wad postawy, decyzję o tym, jakim stylem pływać, należy zostawić fizjoterapeutom. Powód jest prosty - rodzajów wad postawy jest bardzo dużo, natomiast do każdej należy dostosować odpowiedni styl, tak by pomóc, a nie zaszkodzić.
 
Biurko to inwestycja na lata - MIT

Szkoła, odrabianie lekcji, oglądanie telewizji, gra na komputerze - to w sumie kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie w pozycji siedzącej. Z tego powodu miejsce nauki powinno być „elastyczne” i rosnąć wraz z dzieckiem. Idealna pozycja do nauki to: wyprostowany tułów, oddalony od blatu na odległość 3–5 cm, stopy spoczywające w całości na podłodze, głowa nieznacznie pochylona i łokcie nieco wystające poza brzeg biurka.
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Przeskocz swoje możliwości w Airo!

Salto w tył, inaczej backflip, to jedno z najbardziej popularnych i spektakularnych ćwiczeń akrobatycznych. Park trampolin to doskonałe miejsce do przełamania barier psychicznych i bezpiecznej nauki tej widowiskowej figury. Sukces to tylko kwestia czasu i ostatecznie zależy od poziomu przygotowania organizmu, wparcia doświadczonego trenera i czasu, jaki poświęcamy na trening. Niezależnie jak długo zajmie nam nauka satysfakcja z pierwszego samodzielnego salta będzie ogromna i tylko podsyci apetyt na nowe wyzwania w parku trampolin.

Podaj dziecku wodę

Badania pokazują, że w diecie polskich dzieci dominują słodkie płyny. Jednocześnie wypijają one znacznie mniej wody, niż zalecają eksperci, a to właśnie woda powinna stanowić większość przyjmowanych przez dziecko płynów. Pełni ona szereg ważnych funkcji w organizmie, a dodatkowo nie zawiera cukru ani kalorii. Dlatego chcąc wspierać rodziców w budowaniu u dzieci zdrowego nawyku picia wody, Żywiec Zdrój rozpoczął kampanię ,,Słodziaków nie trzeba dosładzać”.

Warzywa i owoce w diecie najmłodszych

Z pewnością każdy z nas słyszał o tym, że warzywa i owoce są niezbędnym elementem w zbilansowanej diecie. W naszym jadłospisie powinno być ich jak najwięcej, podzielonych na 5 dziennych porcji. Młody, ciągle rozwijający się i aktywny organizm dziecka w szczególności narażony jest na powstawanie niedoborów witamin i mikroelementów, dlatego tak ważne jest, by przykładać dużą wagę do prawidłowego żywienia najmłodszych.

Zanim wyruszysz na szlak, przeczytaj wskazówki!

Lato to tradycyjnie czas wyjazdów, urlopów i organizowania wycieczek. Sporo osób wybiera góry jako cel rodzinnych wypadów czy wędrówek w gronie przyjaciół. Dbając o bezpieczeństwo swoich klientów, z których większość to miłośnicy aktywności na świeżym powietrzu, Regatta przygotowała graficzny poradnik bezpiecznego poruszania się po szlakach. W formie plakatu zobaczymy go w 160 schroniskach górskich PTTK oraz większych oddziałach miejskich.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.