konkurs link

newsletter

  • 17.7.2018, Imieniny obchodzą: Aneta, Bogdan, Aleksy
 
 

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży
Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje Ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.
Dziewięć miesięcy, podczas których oczekujemy na przyjście na świat dziecka, to czas, w którym możemy zadbać o siebie i maleństwo. Według zaleceń lekarzy, w prawidłowo przebiegającej ciąży nie należy rezygnować z aktywności fizycznej. Ciężarne panie powinny oczywiście unikać ćwiczeń podwyższonego ryzyka, takich jak skoki, biegi czy jazda na rowerze, które mogłyby narazić je na utratę równowagi i upadek. Dlatego zalecane jest wybieranie bezpieczniejszych form aktywności.

Aktywna przyszła mama

Jedną z najbezpieczniejszych form aktywności, szczególnie polecaną kobietom w ciąży, jest nordic walking. – To marsz z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych kijków, którymi odpychamy się od podłoża. Użycie kijków zwiększa stabilność ciała ciężarnej i minimalizuje ryzyko potknięcia – mówi Mirosława Krzyścin, kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej Santander Consumer Banku, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Decyzję o rozpoczęciu treningów z kijkami oczywiście należy skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę, szczególnie jeśli przyszła mama ma problemy z nadciśnieniem, cukrem lub lekkim krwawieniem, albo cierpi na jakąś chorobę.

– Choć urodziłam syna stosunkowo późno, bo w wieku 38 lat, przez całą ciążę regularnie trenowałam nordic walking i bardzo to sobie chwalę. Marsz z kijkami jest dla kobiet w ciąży mniej męczący niż zwykły spacer – mówi Edyta Kędzierska z Polskiej Federacji Nordic Walking, która w ramach Akademii Zdrowia Santandera zajmuje się popularyzacją tej dyscypliny sportu w naszym kraju. – Ciężarne panie mogą z powodzeniem uprawiać nordic walking na poziomie rekreacyjnym. Należy wybierać łatwe trasy na płaskim terenie i dla bezpieczeństwa zawsze ćwiczyć w towarzystwie. Tempo marszu powinno umożliwiać prowadzenie swobodnej rozmowy – dodaje ekspertka.

Remedium na ciążowe dolegliwości

Trening nordic walking pozwala skutecznie łagodzić wiele dolegliwości okresu ciąży. Jest to sport wręcz idealny dla pań z rosnącym brzuszkiem.

– Podczas ciąży środek ciężkości kobiety przesuwa się do przodu, barki pod ciężarem biustu pochylają się, następuje zmiana ustawienia miednicy oraz krzywizny kręgosłupa, co może skutkować bólem pleców, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym – tłumaczy Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. – Wykorzystując kijki w trakcie marszu, zyskujemy dwa dodatkowe punkty oparcia, które umożliwiają odciążenie dźwigającego dodatkowe kilogramy kręgosłupa – dodaje ekspertka.

W odróżnieniu od zwykłego spaceru, nordic walking silnie angażuje do pracy mięśnie nie tylko dolnej, ale również górnej połowy ciała. Wzmocnieniu ulegają więc mięśnie grzbietu, obręczy barkowej i pleców. W rezultacie sylwetka ciężarnej prostuje się, a bóle w plecach zmniejszają

Warto podkreślić, że dzięki zapewnianej przez kijki amortyzacji, nordic walking nie nadwyręża stawów kobiety w ciąży, które są szczególnie podatne na kontuzje w wyniku działania relaksyny. Hormon ten powoduje rozluźnienie więzadeł miednicy i ułatwia przejście noworodka przez kanał rodny. Jego efektem ubocznym jest jednak niestabilność wszystkich stawów w organizmie. Uprawianie nordic walking odciąża narażone na olbrzymi wysiłek (i jednocześnie osłabione) stawy biodrowe, krzyżowo-biodrowe i kolanowe, zwiększa ruchomość owych stawów i, poprzez rozbudowę tkanki mięśniowej, minimalizuje ryzyko kontuzji.

Systematyczny trening nordic walking usprawnia również pracę układu krążenia, a wzmocnione dzięki ćwiczeniom mięśnie działają niczym tłocząca krew pompa. Tym samym zmniejsza się ryzyko wystąpienia zastojów żylnych i obrzęków, a także skurczów łydek.

Co więcej, nordic walking może pomóc przyszłej mamie w utrzymaniu prawidłowej masy ciała – maszerując z kijkami spalimy aż o 40 proc. więcej kalorii w porównaniu do zwykłego spaceru bez kijków. Badania wykazały, że szczuplejsze panie (o wskaźniku BMI niższym niż 23) są statystycznie rzadziej narażone na wystąpienie komplikacji w trakcie ciąży i porodu.

– Uprawianie nordic walking zapobiega ponadto cukrzycy ciążowej, a także zmniejsza ryzyko zgagi, zaś zwiększona wytrzymałość i wydolność organizmu oraz silne mięśnie brzucha mogą zaprocentować podczas porodu – wskazuje Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Nie bez znaczenia jest również dobroczynny wpływ treningu z kijkami na samopoczucie kobiet w ciąży. Podczas wysiłku zmniejsza się bowiem wydzielanie hormonów stresu, a organizm zaczyna produkować uśmierzające ból i poprawiające nastrój endorfiny.

Z maluszkiem w chuście

Przyjście dziecka na świat nie musi wcale oznaczać pożegnania z nordic walking. Przeciwnie, po odbytym okresie połogu czas wyruszyć na trasę z maluszkiem w chuście.
– Na początku, gdy dziecko jest jeszcze bardzo małe i nie potrafi samodzielnie utrzymać główki, zalecam noszenie go z przodu w chuście. Kiedy podrośnie, możemy zacząć nosić je w nosidełku na plecach – mówi Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. 

Dzięki nordic walking świeżo upieczona mama może szybko powrócić do formy sprzed ciąży. Równie ważny jest jednak aspekt towarzyski i możliwość wymiany doświadczeń z innymi ćwiczącymi mamami. – Dlatego lubię mówić, że nordic walking to tak naprawdę nordic ploting – kwituje Edyta Kędzierska.
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Warzywa i owoce w diecie najmłodszych

Z pewnością każdy z nas słyszał o tym, że warzywa i owoce są niezbędnym elementem w zbilansowanej diecie. W naszym jadłospisie powinno być ich jak najwięcej, podzielonych na 5 dziennych porcji. Młody, ciągle rozwijający się i aktywny organizm dziecka w szczególności narażony jest na powstawanie niedoborów witamin i mikroelementów, dlatego tak ważne jest, by przykładać dużą wagę do prawidłowego żywienia najmłodszych.

Co zrobić, by Twoje dziecko nie mogło się doczekać lekcji WF-u?

Twoja pociecha narzeka na ból brzucha albo gardła zawsze wtedy, gdy następnego dnia w planie ma lekcję WF-u? A może równie często zdarza jej się „zapomnieć” stroju? To sygnały, obok których nie wolno przejść obojętnie. Dowiedz się, jak znaleźć przyczynę niechęci i pomóc dziecku polubić lekcje wychowania fizycznego.

PKO Bank Polski partnerem akcji SportGeneracja 2016

Od 4 kwietnia PKO Bank Polski zaprasza szkoły podstawowe do zapisywania ich drużyn i udziału w rywalizacjach sztafetowych SportGeneracja. Eliminacje wystartują w maju w 12 miastach Polski, a finał akcji odbędzie się podczas 2. PKO Biegu Charytatywnego 17 września 2016 r.

Poradnik o stabilizacji dla biegaczy, czyli jak unikać urazów i poprawiać swoje wyniki?

Bieganie to obecnie jeden z najpopularniejszych sportów. Niestety wraz ze zwiększającą się  liczbą biegaczy amatorów, wzrasta również liczba kontuzji – według statystyk od 30 do 70 proc. wszystkich urazów  ma charakter przeciążeniowy, a większość z nich dotyczy stawu kolanowego. Najczęściej wpływ na pojawienie się urazów mają zmienne związane z treningiem, takie jakie zwiększenie dystansu, intensywności biegu, czy też nawyków i metod treningowych. O sprawdzonych sposobach na unikanie kontuzji opowiada Remigiusz Rzepka, konsultant ds. rehabilitacji w Klinice Ortopedii i Rehabilitacji Enel-Sport.

"Wege Siła" - książka

„Thrive” Brendana Braziera w końcu po polsku!

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.