konkurs link

newsletter

  • 18.1.2018, Imieniny obchodzą: Piotr, Małgorzata
 
 

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży

Nordic walking – idealny sport dla kobiet w ciąży
Jeśli chcesz być aktywna w ciąży, a lekarz prowadzący daje Ci zielone światło – wypróbuj nordic walking. Przekonaj się na własnej skórze, że marsz z kijkami to najlepsza i najzdrowsza forma aktywności dla pań oczekujących narodzin dziecka.
Dziewięć miesięcy, podczas których oczekujemy na przyjście na świat dziecka, to czas, w którym możemy zadbać o siebie i maleństwo. Według zaleceń lekarzy, w prawidłowo przebiegającej ciąży nie należy rezygnować z aktywności fizycznej. Ciężarne panie powinny oczywiście unikać ćwiczeń podwyższonego ryzyka, takich jak skoki, biegi czy jazda na rowerze, które mogłyby narazić je na utratę równowagi i upadek. Dlatego zalecane jest wybieranie bezpieczniejszych form aktywności.

Aktywna przyszła mama

Jedną z najbezpieczniejszych form aktywności, szczególnie polecaną kobietom w ciąży, jest nordic walking. – To marsz z wykorzystaniem specjalnie zaprojektowanych kijków, którymi odpychamy się od podłoża. Użycie kijków zwiększa stabilność ciała ciężarnej i minimalizuje ryzyko potknięcia – mówi Mirosława Krzyścin, kierownik Zespołu Komunikacji Marketingowej Santander Consumer Banku, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Decyzję o rozpoczęciu treningów z kijkami oczywiście należy skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę, szczególnie jeśli przyszła mama ma problemy z nadciśnieniem, cukrem lub lekkim krwawieniem, albo cierpi na jakąś chorobę.

– Choć urodziłam syna stosunkowo późno, bo w wieku 38 lat, przez całą ciążę regularnie trenowałam nordic walking i bardzo to sobie chwalę. Marsz z kijkami jest dla kobiet w ciąży mniej męczący niż zwykły spacer – mówi Edyta Kędzierska z Polskiej Federacji Nordic Walking, która w ramach Akademii Zdrowia Santandera zajmuje się popularyzacją tej dyscypliny sportu w naszym kraju. – Ciężarne panie mogą z powodzeniem uprawiać nordic walking na poziomie rekreacyjnym. Należy wybierać łatwe trasy na płaskim terenie i dla bezpieczeństwa zawsze ćwiczyć w towarzystwie. Tempo marszu powinno umożliwiać prowadzenie swobodnej rozmowy – dodaje ekspertka.

Remedium na ciążowe dolegliwości

Trening nordic walking pozwala skutecznie łagodzić wiele dolegliwości okresu ciąży. Jest to sport wręcz idealny dla pań z rosnącym brzuszkiem.

– Podczas ciąży środek ciężkości kobiety przesuwa się do przodu, barki pod ciężarem biustu pochylają się, następuje zmiana ustawienia miednicy oraz krzywizny kręgosłupa, co może skutkować bólem pleców, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym – tłumaczy Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. – Wykorzystując kijki w trakcie marszu, zyskujemy dwa dodatkowe punkty oparcia, które umożliwiają odciążenie dźwigającego dodatkowe kilogramy kręgosłupa – dodaje ekspertka.

W odróżnieniu od zwykłego spaceru, nordic walking silnie angażuje do pracy mięśnie nie tylko dolnej, ale również górnej połowy ciała. Wzmocnieniu ulegają więc mięśnie grzbietu, obręczy barkowej i pleców. W rezultacie sylwetka ciężarnej prostuje się, a bóle w plecach zmniejszają

Warto podkreślić, że dzięki zapewnianej przez kijki amortyzacji, nordic walking nie nadwyręża stawów kobiety w ciąży, które są szczególnie podatne na kontuzje w wyniku działania relaksyny. Hormon ten powoduje rozluźnienie więzadeł miednicy i ułatwia przejście noworodka przez kanał rodny. Jego efektem ubocznym jest jednak niestabilność wszystkich stawów w organizmie. Uprawianie nordic walking odciąża narażone na olbrzymi wysiłek (i jednocześnie osłabione) stawy biodrowe, krzyżowo-biodrowe i kolanowe, zwiększa ruchomość owych stawów i, poprzez rozbudowę tkanki mięśniowej, minimalizuje ryzyko kontuzji.

Systematyczny trening nordic walking usprawnia również pracę układu krążenia, a wzmocnione dzięki ćwiczeniom mięśnie działają niczym tłocząca krew pompa. Tym samym zmniejsza się ryzyko wystąpienia zastojów żylnych i obrzęków, a także skurczów łydek.

Co więcej, nordic walking może pomóc przyszłej mamie w utrzymaniu prawidłowej masy ciała – maszerując z kijkami spalimy aż o 40 proc. więcej kalorii w porównaniu do zwykłego spaceru bez kijków. Badania wykazały, że szczuplejsze panie (o wskaźniku BMI niższym niż 23) są statystycznie rzadziej narażone na wystąpienie komplikacji w trakcie ciąży i porodu.

– Uprawianie nordic walking zapobiega ponadto cukrzycy ciążowej, a także zmniejsza ryzyko zgagi, zaś zwiększona wytrzymałość i wydolność organizmu oraz silne mięśnie brzucha mogą zaprocentować podczas porodu – wskazuje Mirosława Krzyścin, koordynator Akademii Zdrowia Santandera.

Nie bez znaczenia jest również dobroczynny wpływ treningu z kijkami na samopoczucie kobiet w ciąży. Podczas wysiłku zmniejsza się bowiem wydzielanie hormonów stresu, a organizm zaczyna produkować uśmierzające ból i poprawiające nastrój endorfiny.

Z maluszkiem w chuście

Przyjście dziecka na świat nie musi wcale oznaczać pożegnania z nordic walking. Przeciwnie, po odbytym okresie połogu czas wyruszyć na trasę z maluszkiem w chuście.
– Na początku, gdy dziecko jest jeszcze bardzo małe i nie potrafi samodzielnie utrzymać główki, zalecam noszenie go z przodu w chuście. Kiedy podrośnie, możemy zacząć nosić je w nosidełku na plecach – mówi Edyta Kędzierska z Akademii Zdrowia Santandera. 

Dzięki nordic walking świeżo upieczona mama może szybko powrócić do formy sprzed ciąży. Równie ważny jest jednak aspekt towarzyski i możliwość wymiany doświadczeń z innymi ćwiczącymi mamami. – Dlatego lubię mówić, że nordic walking to tak naprawdę nordic ploting – kwituje Edyta Kędzierska.
Opublikowano w: Ciekawostki

Czytaj także

Kumulacja Aktywności, czyli sport pod okiem mistrza

Zajęcia z szermierki, łucznictwa i snowboardu… Judo, rugby i hokej na trawie. Systematyczne treningi dla młodzieży z mistrzami świata, Europy i Polski. A to wszystko całkowicie za darmo! Coś, co brzmi jak wyliczanka nierealnych marzeń, jest możliwe za sprawą programu sportowego „Kumulacja Aktywności”. W niedzielę 30 sierpnia ruszy jego trzecia edycja, w ramach której 50 mistrzów sportu prowadzić będzie bezpłatne zajęcia dla gimnazjalistów we wszystkich 16 województwach.

"Sztuczki narciarskie, czyli nauka jazdy na nartach z dziećmi" - polecamy!

Poradnik "Sztuczki narciarskie, czyli nauka jazdy na nartach z dziećmi" jest zabawny i prosty w użyciu. Zawiera mnóstwo rysunków dla dzieci i wiele słów dla dorosłych, którzy uczą swoje maluchy. Choć został napisany dla rodziców, którzy sami dobrze jeżdżą na nartach i chcą pomóc małym początkującym narciarzom, jest także świetną pomocą dla dorosłych z mniejszym doświadczeniem na stoku, którzy chcieliby przechodzić proces nauki razem ze swoimi dziećmi.

4 aktywności na jesienne dni

Lato się skończyło, a warunki atmosferyczne stają się wymagające. Nic więc dziwnego, że coraz trudniej znaleźć i dzieciom, i dorosłym motywację do podejmowania aktywności na świeżym – często zimnym i wilgotnym – powietrzu. Jednak plucha i szarówka nie oznaczają konieczności rezygnacji z ruchu. Jest wiele dyscyplin, które uprawia się pod dachem, w hali czy na korcie. 

Warzywa i owoce w diecie najmłodszych

Z pewnością każdy z nas słyszał o tym, że warzywa i owoce są niezbędnym elementem w zbilansowanej diecie. W naszym jadłospisie powinno być ich jak najwięcej, podzielonych na 5 dziennych porcji. Młody, ciągle rozwijający się i aktywny organizm dziecka w szczególności narażony jest na powstawanie niedoborów witamin i mikroelementów, dlatego tak ważne jest, by przykładać dużą wagę do prawidłowego żywienia najmłodszych.

Posiłki „około treningowe”, czyli jak jeść po, przed i w czasie wysiłku fizycznego

To, co zjadamy w czasie około treningowym, ma ogromny wpływ na nasze rezultaty treningowe, zarówno w postaci lepszej kondycji, jak i wyglądu naszej sylwetki. Podczas planowania diety, niewątpliwie ważną kwestią będzie również pora spożycia posiłku oraz ilości przyjmowanych kalorii w ciągu całego dnia. Ogólne wskazówki żywienia około treningowego dorosłych możemy wykorzystać również w diecie młodych sportowców*.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.