konkurs link

• 16.2.2019, Imieniny obchodzą: Danuta, Juliana, Daniel

Rodzina na rowerach: Góry Orlickie - wschodnie Czechy

przyczepki rowerowe przyczepki rowerowe

Piękny miniony weekend oczywiście spędziliśmy na rowerach, tym razem wybór padł na jedną z najlepiej przygotowanych  tras rowerowo-rolkarskich w Dolinie Cichej Orlicy (Tícha Orlice) w Czechach (ok. 60 km od przejścia granicznego w Kudowie lub 40 km od Boboszowa).

Większość tras Kotliny Kłodzkiej jest nam znana więc tym razem chcieliśmy wybrać się gdzieś dalej, a z własnego doświadczenia wiemy, iż czeskie trasy rowerowe to wzór do naśladowania.

Skład wycieczki wyglądał następująco: dwa rowery, dwie przyczepki, trójka dzieci i oczywiście rodzice ciągnący cała karawanę.

Okolica

Góry Orlickie i Podgórze Orlickie to raj dla turystów spędzających aktywnie czas. Poza bezdyskusyjnie przepięknymi widokami górskich łąk, malowniczych miasteczek i wsi, region ten jest opleciony gęstą siecią tras rowerowych, biegnących poprzez niezwykłą dolinę Cichej Orlicy i Třebovky. Trasy te są idealnie utrzymane, posiadają asfaltową nawierzchnię i charakteryzują się niewielką różnicą wzniesień. Część tras posiada sztuczne oświetlenie.

W miejscowości Ústí nad Orlicą biorą swój początek dziesiątki tras odchodzących we wszystkie strony świata. Jedna z nich prowadzi przez Letohrad do Žamberka, druga do Českiej Třebowej, z kolei trzecia przez miasteczka Brandýs nad Orlicą, Choceňdo Vysokiego Mýta.

Trasa

My wybraliśmy trasę z Usti nad Orlici do Letohradu, która leży w ciągu drogi rowerowej z miejscowości Chocen do Letohradu, na całej długości Chocen - Usti n. Orlici – Letohrad, co  daje ponad 30 km.

foto: start z Usti nad Orlici

My wybraliśmy kierunek do Letohradu drogą nr 4048 z uwagi na szeroko opisywane piękno tego zabytkowego miasteczka. Było jednak trochę pod górkę. Warto dodać, że jest to jedna z najlepszych tras w Czechach: asfalt, poza drogami samochodowymi, wzdłuż rzeki Cicha Orlica, z doskonałą infrastrukturą.

foto: trasa 8048

Idealna dla rodzin z dziećmi (przystanki, plac zabaw, piękne parki i las, urokliwa rzeka, i dość spokojne ukształtowanie terenu).

foto: miejsca odpoczynku dla turysty

Droga rowerowa prowadzi także wzdłuż jednej z najbardziej ruchliwych linii kolejowych w Czechach, czyli szlaku o numerze 010 (Praha - Kolin - Česká Třebová), przegląd pociągów jest naprawdę imponujący. Dla miłośników transportu i dzieci to nie lada gratka. Linia kolejowa pozwala też w sposób całkowicie bezproblemowy przetransportować się wraz z rowerami w inne, interesujące nas miejsce. Dworce, perony i pociągi są przystosowane do przewozu rowerów.

foto: na trasie, wzdłuż linii kolejowej

Letohrad to miasteczko położone na wzgórzach, piękna brama prowadzi do starego miasta, a nagrodą za stromy podjazd jest barokowy zamek na szczycie.

foto: zamek w Letohradzie

Sprzęt

Jak już wyżej pisaliśmy fakt łagodnego przebiegu trasy był dla nas dosyć istotny. Ciągnęliśmy przecież za sobą dwie przyczepki z trójką dzieci w wieku 5, 3 i 1,5 roku. Nasz wybór padł na Nordic Cab dla 1,5 rocznego syna między innymi ze względu na fakt możliwości rozłożenia siedziska do pozycji leżącej. Poza tym to zwinna i bardzo pakowna przyczepka.

foto: przyczepka rowerowa Nordic Cab

Starsi chłopcy zajęli natomiast wygodne miejsca w niemieckim  modelu Kids Tourer model L. To prawdziwa karoca. Jest bardzo wygodna, ma baaardzo dużo miejsca, więc nawet duże dzieci wygodnie sobie siedzą. Na krótkich dystansach próbowaliśmy także wozić trójkę chłopaków, ale to już inna historia. Kids Tourer L jest lekki - bo całkowicie aluminiowy. Poza tym posiada bagażnik umożliwiający przewożenie rowerka biegowego, tak więc dzieci w momentach przerwy w podróży mogą sobie pojeździć.

foto: przyczepka rowerowa Kids Tourer

Podróżujemy z tymi przyczepkami, bo są wytrzymałe (mają sztywne dno) łatwo się składają i nie zajmują zbyt dużo miejsca w bagażniku. Nam udaje się zawsze zapakować 5 osób, 2 rowery (duże), 2 rowerki biegowe, 2 przyczepki oraz  bagaże na kilka dni - zatem łatwość i szybkość składania i rozkładania przyczep ma tutaj znaczenie.

Podsumowanie

Okolica Cichej Orlicy tak nas zainteresowała swoim urokiem oraz gęstą siecią tras rowerowych, że będziemy ją eksplorować częściej. Skrzyżowania dróg rowerowych z tabliczkami z ich numeracją przypominają rowerowy austriacki raj, czyli słynną Donaureweg. Na trasie można spotkać licznych miłośników rolkarstwa. Co chwilę mijaliśmy także kajakarzy spływających Tichą Orlicą – ta forma wypoczynku jest bardzo popularna w Czechach. Wiele osób posiada swoje własne kajaki i Canoe.

Dla fanów wszelkiego rodzaju statystyk załączamy przekrój trasy z uwzględnieniem wzniesień.

Tekst i fotografie:

Joanna Witczak
Bikeovo
www.bikeovo.pl

Opublikowano w: Gdzie na wypad

Czytaj także

Niemcy, Szwajcaria i Austria w tydzień, czyli rowerami wokół Jeziora Bodeńskiego

Po wielu wyprawach mieszanych, czyli takich, gdzie podróże rowerowe łączyliśmy z przejazdami samochodem, i objechaniu w ten sposób z dziećmi niemal całej Danii, fragmentów Szwecji, Litwy, Łotwy i Estonii, przyszedł czas na wyprawę w 100 proc. na dwóch kółkach. Kilkudniowe pobyty na jednym kempingu i kilkudziesięciokilometrowe wycieczki rowerowe zastąpić chcieliśmy codziennym pokonywaniem sporych dystansów i poznawaniem każdego dnia innych miejsc i korzystaniem z kolejnych kempingów.

Polska północno-zachodnia dla aktywnych - poleca Kogis.pl

Przedłużająca się tegoroczna zima trochę zniechęcała do planowania urlopów i wakacji u nas, w kraju, skłaniając do myślenia o egzotyce i ciepłych plażach w miejscach, gdzie nie trzeba martwić się niepogodą. Jednak każda zima kiedyś się kończy, a wakacyjnych atrakcji w Polsce wciąż przybywa. Zapraszam do kolejnego artykułu z cyklu „Gdzie na wypad”, polecającego rodzinny wypoczynek w Polsce – tym razem północno-zachodniej.

Polska w atrakcje bogata - propozycje na jesienne wycieczki

Jesień mamy w tym roku piękną, ciepłą i słoneczną. Warto wykorzystać sprzyjającą aurę na weekendowe wycieczki z dziećmi. Niech radosne odkrywanie świata razem z maluchami przyniesie waszej rodzinie chwile szczęścia i pozytywnie nastroi do zbliżającej się zimy! Oto nasze propozycje na najbliższe weekendy.

Pieniny z dziećmi – aktywnie i turystycznie

Rodzinom z dziećmi gorąco polecamy na wakacyjne wędrówki rejon Pienin - miejsce, które nigdy się chyba nie nudzi.

Wielkopolska, Sudety i Karkonosze dla aktywnych – poleca Kogis.pl

Wybierając się z całą rodziną w te rejony naszego kraju, pierwsze kroki kierujemy do stolicy Wielkopolski.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.