konkurs link

• 16.1.2019, Imieniny obchodzą: Marceli, Włodzimierz, Bernard

Kajakiem po Rawce

Spływ rzeką Rawką Spływ rzeką Rawką fot. Ewa Świerżewska

Niedaleko Warszawy, między Skierniewicami a Żyrardowem, można zaznać niemal górskiej przygody kajakowej. Rawka to jedna z najciekawszych rzek nizinnych w Polsce, na której znajdują się i odcinki dla doświadczonych kajakarzy, i dla rodzin z małymi dziećmi.

Podczas jednego z długich weekendów, który spędzaliśmy w agroturystyce Smolarnia w sercu Puszczy Bolimowskiej, gospodarz dość niespodziewanie zaproponował nam wycieczkę kajakową po Rawce. Nie byliśmy doświadczonymi kajakarzami, do tego wyruszyć mieliśmy z dwójką małych dzieci, ale podjęliśmy rękawicę. Było rewelacyjnie.

Wymagająca rzeka
Rawka to naprawdę piękna i zaskakująco ciekawa rzeka. Niezwykle intensywnie meandruje, nurt jest  wartki, miejscami wręcz porównywalny do rzek górskich. Niemal cała rzeka znajduje się na terenach chronionych, niezwykle ciekawy odcinek , cały nadający się do turystyki kajakowej, zlokalizowany jest na terenie Puszczy Bolimowskiej. Od Dolecka do Bolimowa można organizować zarówno kilkudniowe wyprawy kajakowe, jak i krótkie, kilkugodzinne wycieczki.

Spływ rzeką Rawką

Rawka nie jest rzeką łatwą. Niczym zaskakującym są na niej przenoski, zwalone drzewa, cofki i progi. Miejscami bardzo płytka, miejscami głęboka na 2 metry. Dzięki temu, że w różnych odcinkach warunki są bardzo różnorodne, każdy może wybrać trasę dostosowaną do swoich umiejętności. Szczegóły, wraz z mapą kajakową rzeki można znaleźć TUTAJ.

Pod prąd i z prądem
Po pełnym emocji transporcie kajaków na dachu naszego samochodu (przy wykorzystaniu bagażnika rowerowego) dokonaliśmy wodowania w okolicach mostu i elektrowni wodnej w Kamionie. W tym miejscu na Rawce tworzy się mały zbiornik wodny i nurt  jest niemal nieodczuwalny. Korzystając z tego udaliśmy się… w górę rzeki, stopniowo walcząc z coraz mocniejszym prądem.

Spływ rzeką Rawką transport kajaków na dachu

Rzeka jest piękna. Czysta woda. Po obu stronach las i łąki, dzika przyroda, ptaki, można spotkać dzikie zwierzęta. Po kilku kilometrach, gdy nurt był już całkiem wartki i płynęło się coraz trudniej, na naszej drodze stanęły zwalone drzewa. Nie było mowy o przepłynięciu i zmuszeni byliśmy do przenoski.

Spływ rzeką Rawką pzrenoska

Dziewczynki, które nie były jeszcze w stanie wiosłować, dzielnie pomagały w przenosinach. Brnęliśmy przez pokrzywy. Szczęśliwie kawałek dalej trafiliśmy na piękną plaże u stóp wysokiej skarpy, gdzie spędziliśmy przyjemnie czas, kąpiąc się w rzece i wygrzewając w słońcu.

Spływ rzeką Rawką

Powrót do Kamiona, już z prądem, był dużo szybszy. Gdy dotarliśmy do przenoski, ja z Igą spróbowaliśmy przecisnąć się pod konarami zwalonego drzewa. Było emocjonująco. Iga w pewnym momencie zamiast w kajaku znalazła się na pniu, ale przeszkoda została brawurowo pokonana. Potem już tylko „parę” machnięć wiosłem i po udanym dniu znów ładowaliśmy kajaki na samochód.

Jednodniowa wycieczka po Rawce rozbudziła nasze apetyty kajakowe i od tego czasu kilkukrotnie pływaliśmy już po Pilicy. O Rawce nie potrafimy jednak zapomnieć. Na pewno tu wrócimy, tym razem na kilkudniową wyprawę!

Łukasz Świerżewski
fot. Ewa Świerżewska

Spływy kajakowe Rawką - Ośrodek Sosenka
Kajakirawka.pl

Opublikowano w: Gdzie na wypad

Czytaj także

Zamki, wartownie i twierdze - poznawaj z dzieckiem aktywnie

Wakacje to czas sprzyjający rodzinnym wędrówkom. Dzieci, które od małego razem z rodzicami aktywnie poznają różne rejony naszego kraju, tradycje i zabytki, szybko stają się zapalonymi podróżnikami i znawcami bogactwa rodzimej kultury. Wykorzystujcie dzieciństwo Waszych dzieci do podróży po Polsce i jej pięknych zabytkach – to nasze hasło na tegoroczne wakacje! Tym razem szczególnie chcemy Was zachęcić do zwiedzania zamków i twierdz – doskonały sposób na turystykę zarówno w upalne, jak i deszczowe dni.

Wilanów, Nieporęt, wschodnie rubieże Warszawy – wycieczka rowerowa dla twardzieli

90-kilometrowa pętla z Wilanowa przez Stare Miasto, Żerań, Nieporęt, Marki, Zielonkę, Rembertów i z powrotem do Wilanowa to wyprawa naprawdę wymagająca. A to z powodu znikających szlaków, szos z szalonymi kierowcami, zmagań ze schodami i fatalną nawierzchnią. Ale warto!

Kajakowanie z dziećmi w dolinie Wkry

Sobota, 9 rano, piękna pogoda, dzieci budzą mnie pytaniem: „co dziś robimy?” A ja marzę o relaksie i integracji z 3 dzieci…. Mazury za daleko… jedyna rozsądna myśl ma 4 słowa: aktywny wypoczynek blisko Warszawy. By nie tracić czasu na dojazd, wybieram Przystań Kajakową KAJA w Sobieskach nad Wkrą. Łatwy dojazd trasą gdańską w kierunku Płońska, po 75 km już jestem na miejscu. Pierwszy oddech świeżego powietrza – cudownie!

Zima i wieś - idealny pomysł na wypoczynek

Mieszkasz w dużym mieście? Twoja codzienność to bieg na trasie: szkoła - praca - dom - czasem jakaś rozrywkowa „odmiana”? Dzień za dniem ucieka, właściwie lubisz taki rytm życia, po jakimś czasie orientujesz się jednak, że z pewnością czegoś nie zauważyłeś. Zielone liście stają się żółte, opadają, zastępują je płatki śniegu. Wszystko stało się jasne - mija właśnie kolejny rok.

Jura Park Krasiejów

Miejscem naprawdę godnym polecenia na aktywne rodzinny wypad jest Jura Park Krasiejów.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.