konkurs link

newsletter

• 24.10.2017, Imieniny obchodzą: Marty, Marcina, Rafała

Gruzja zimą – Rodzinka na szlaku raportuje z podróży

Wspólne podróżowanie przez życie i świat rozpoczęliśmy przed dwudziestu laty, ale do tej pory los sprawiał, iż zawsze odwiedzaliśmy nieco cieplejsze zakątki globu.

Była plecakowa „włóczęga” przez Afrykę Północną, wyspy morza Śródziemnego, Europę Południową, potem półroczna rowerowa wyprawa przez Afrykę południową i środkową, Zanzibar, maleńki Swaziland, aż wreszcie przyszedł czas na Azję. Wówczas wszystko się zmieniło, bo dziesięć lat temu, w Bangkoku, przyszła na świat nasza córka Maja i od tej chwili dzieli z nami wszelkie podejmowane wyzwania.

Maja ruszyła w swą pierwszą daleką podróż w wieku 8 tygodni, a jako że „włóczęgostwo” wyssała z mlekiem matki, kilkunastogodzinną przeprawę samolotami i przesiadkami, zniosła niewiarygodnie dzielnie. Jej wiek niemowlęcy zmusił nas, co prawda, do zamiany rowerów na rykszę, ale przez to nie byliśmy uzależnieni od przerw na drzemki. W ten sposób zdołaliśmy objechać sporą część Azji Południowo-Wschodniej, a nawet zadomowić się w niej na „nieco” dłużej, gdyż zajęło nam to pięć lat…

Ciągłe życie w drodze, poznawanie innych kultur, języków i innych warunków życia, sprawia, iż Maja uczy się przełamywać wszelkie bariery. Stała się też wytrzymała na trudy i niewygody, a co najważniejsze nie ma poczucia, że jest „pępkiem świata”.

Gruzja przywitała nas łagodną pogodą. W takiej aurze udało nam się odwiedzić piękne monastyry w Gelati, Bagrati, Mocameta, Ananuri czy Mcketa. Potem przyszedł czas na rejony Małego Kaukazu w okolicach miasteczka Akhaitsikhe, gdzie dane nam było spotkać się z potomkami Polaków zsyłanych tu przez władze carskie na tzw. Małą Syberię. Dotarliśmy do ukrytego w górach klasztoru Saphara, aż wreszcie przyszedł czas na Wielki Kaukaz, który przywitał nas zimą, zaspami śniegu, wichurami i mrozem. O ile do miasteczka Stepantsminda – dawnego Kazbegi, zdołaliśmy dojechać, o tyle powrót z niego okazał się niemożliwy ze względu na lawiny, które na kilka dni zatamowały drogę wyjazdową.

Musieliśmy przez to zmienić nieco plan trasy, ale odwiedzone miejsca w zupełności nam to zrekompensowały. 30 stycznia dotarliśmy na wysokość 2200 m n.p.m. – do klasztoru św. Trójcy u podnóża Kazbeku. Ze względu na śnieżycę i porywisty wiatr, „wyczyn” ów uznaliśmy za nasz, a właściwie naszej Mai, największy gruziński sukces (jak do tej pory)…

Przemieszczamy się autostopem, lokalnymi marszrutkami (minibusy) oraz na krótszych szlakach wybieramy marsz. Zabraliśmy minimum bagażu, więc plecaki nie nastręczają kłopotu. Często śpimy w prywatnych domach, które zazwyczaj nie są ogrzewane, więc w tej sytuacji wspaniale zadają egzamin niezawodne śpiwory Fiorda Nansena.

Z czystym sumieniem możemy polecić zimową Gruzję wszystkim miłośnikom rodzinnego podróżowania. Bywa zimno, a nawet bardzo zimno, ale przez to można uniknąć tłumów turystów, jacy przewijają się przez ten kraj w miesiącach letnich. Wszelkie niewygody podróży wynagrodzą nam nieprawdopodobne widoki, a w znanych miejscach, gdzie latem trzeba czekać na zrobienie zdjęcia, będziemy praktycznie sami.

Trzeba też pamiętać, że aby zobaczyć prawdziwe gruzińskie smaki, trzeba zapuścić się na prowincję, gdzie wspaniała gościnność chwyta za serce. W rejonach typowo turystycznych musimy już nastawić się na komercję i często - brak bezinteresowności.

Kończąc pierwszą relację pozdrawiamy redakcję i czytelników portalu SportowaRodzina.pl, zapraszając na naszego bloga oraz profil na FB.

Opublikowano w: Gdzie na wypad

Czytaj także

Trasy biegowe w Górach Stołowych i Górach Izerskich

Przed nami zima, a miłośnicy biegówek już z radością witają wieści z tras biegowych! Wszyscy liczą na to, że na Święta góry zostaną zasypane białym puchem i odpowiednio przygotowane na potrzeby narciarzy.

Z dzieckiem po puszczach i parkach Polski

Obecnie bardzo popularne stało się aktywne spędzanie wolnego czasu. Wiele rodzin decyduje się na wycieczki rowerowe, podróże z aktywnym zwiedzaniem. Dzięki Internetowi i portalom turystycznym łatwo wyszukać mnóstwo propozycji rozrywki dla całych rodzin. Coraz popularniejszym sposobem rodzinnego spędzania czasu stają się także wędrówki po krajowych puszczach i naturalnych parkach krajobrazowych.

Zwiedzamy Polskę rowerem! Trzy malownicze trasy rowerowe dla każdego

Kresy, Karpaty, a może okolice Dęblina i sławny Czarnolas Kochanowskiego? Piękne, nieznane zakątki naszego kraju możemy odwiedzić podróżując na własnych dwóch kółkach. Wybraliśmy trzy trasy rowerowe, idealne nie tylko dla zaawansowanych miłośników rowerów – jedną na północy kraju, drugą na południu, trzecią w urokliwej, centralnej Polsce.

Na rowerze w Twierdzy, na pustyni i u Chopina

Nasze (moje i syna) wspólne podróże, te które budzą zachwyt i niecierpliwe oczekiwanie, na dobre rozpoczęły się w ubiegłym roku. Jeździliśmy wcześniej razem, ale to przed rokiem dostaliśmy od znajomego zapalonego rowerzysty namiary na grupy rowerowe podróżujące po województwie mazowieckim i nie tylko. I tak się to zaczęło. Trudno mi wybrać najlepszą, najciekawszą trasę, ale przedstawię tę, która wzbudziła największych zachwyt i wniosła wiele nowego w wychowanie mojego syna.

Spływ tato, dziecko i Wkra

“Tato i dziecko - wspólna przygoda” pod takim hasłem popłynęliśmy na spływ kajakowy rzeką Wkrą. To już nasza ósma wyprawa kajakowa w ramach tej akcji.

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

UWAGA! Ten serwis używa plików cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji o plikach cookies w dziale Regulamin.